گزارش سیاسی- امنیتی روحانی درباره دولت هاشمی

۲۶ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۲ کد : ۳۲۷۹ وقایع اتفاقیه
گزارش سیاسی- امنیتی روحانی درباره دولت هاشمی
تاریخ ایرانی: «آنچه در ۸ سال ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی اتفاق افتاد، در واقع بیشتر از آن است که بعد از جنگ آرزو می‌کردیم و حقیقتا کشور بازسازی شد... آقای هاشمی در دوره ریاست جمهوری با همت بلند، شجاعت و هوشمندی و نوآوری، کارهای بزرگی کردند.» رهبر انقلاب در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، اینگونه از کارنامه و عملکرد دولت سازندگی دفاع کردند؛ پیشترش علی‌اکبر ناطق نوری، نقل قولی از رهبر انقلاب در دوره مجلس چهارم آورده بود که تصریح کرده بودند: «و امروز که‌ دولت‌ خدمتگزار با ریاست‌ یکی‌ از یاران‌ برجسته‌ امام‌ و یکی‌ از عناصر ممتاز انقلاب‌ که‌ عمر و جوانی‌ خود را در این‌ راه‌ صرف‌ کرده‌ به‌ خدمت‌ مشغول‌ است‌...» ناطق نوری این را روز ۳۱ تیر۱۳۷۶ گفت؛ روزی که مجلس پنجم در جلسه علنی از ۸ سال ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی تقدیر می‌کرد. در‌‌ همان جلسه سه گزارش درباره مسائل فرهنگی، اقتصادی و امنیت داخلی و سیاست خارجی کشور قرائت شد که سومین گزارش را دکتر حسن روحانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی خواند.

 

روحانی در واپسین روزهای دولت هاشمی، از دولتی گفت که کارنامه موفقی در سیاست داخلی و خارجی و حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور داشته و ابراز امیدواری کرد که سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور منتخب‌ مردم‌ و دولت‌ آیندۀ‌ ایشان‌ بتوانند راه‌ استقلال‌ همه‌جانبۀ‌ کشور را تداوم بخشند.

           

۱۶ سال بعد از آن روز‌ها، روحانی جانشینِ جانشین هاشمی و خاتمی می‌شود؛ دو حامی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲. گزارشی که روحانی آن روز خواند، کارنامه دولتی بود که این روز‌ها می‌گوید دولت آینده او، دولت «تدبیر و امید»، ادامه دولت‌های سازندگی و اصلاحات است و مشورت‌های هاشمی و خاتمی سرمایه دولت او خواهد بود. مرور آن کارنامه و نوع جهت‌گیری‌هایی که روحانی آن را تشریح کرده، از نظر شما می‌گذرد:

 

بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم‌

الحمدلله رب‌العالمین‌ و صلی‌ الله علی‌ سیدنا محمد و آله‌ اجمعین‌

 

میلاد پیامبر عظیم‌الشأن‌ اسلام‌ و امام‌ صادق‌ ـ سلام‌الله علیهما ـ را به‌ محضر ولی‌ عصر امام‌ زمان‌ ـ ارواحنا له‌الفداء ـ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، حضار گرامی‌ و همه‌ مسلمانان‌ تبریک‌ و تهنیت‌ عرض‌ می‌نمایم‌ و به‌ همه‌ میهمانان‌ عزیز و گرامی‌ خیر مقدم‌ عرض‌ می‌کنم‌. امروز برای‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ و دولت‌ کریمۀ‌ آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی‌ و ملت‌ بزرگ‌ ایران‌ یک‌ روز تاریخی‌ و به یادماندنی‌ است‌ که‌ نمایندگان‌ مردم‌ در خانه‌ ملت‌ طبق‌ وظیفه‌ اسلامی‌ و ملی‌ خویش‌ از تلاش‌های‌ سردار سازندگی‌ و دولت‌ خدمتگزار تجلیل‌ به عمل‌ می‌آورند. تجلیل‌ از مردی‌ که‌ در دوران‌ مبارزات‌ ۱۷ ساله‌ نهضت‌ اسلامی‌ همواره‌ به عنوان‌ یک‌ مجاهد مخلص‌ و سرباز فداکار در خط‌ مقدم‌ حضور داشت‌ و پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ مسوولیت‌های‌ بسیار مهمی‌ را بر دوش‌ گرفت‌. او در شرایط‌ بسیار سخت‌ و پیچیده‌، ۹ سال‌ ریاست‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ و در دوران‌ دفاع‌ مقدس‌، ۶ سال‌ فرماندهی‌ جنگ‌ و پس‌ از جنگ‌ به‌ مدت‌ ۸ سال‌ مسوولیت‌ قوه‌ اجرایی‌ کشور و مدیریت‌ عالی‌ سازندگی‌، آبادانی‌ و اعتلای‌ کشور را به‌ بهترین‌ وجه‌ به‌ انجام‌ رساند. تلاش‌ مستمر وی‌ برای‌ اقتدار اسلام‌ و انقلاب‌ اسلامی‌، عشق‌ مخلصانه‌ وی‌ به‌ مردم‌ ایران‌ و سربلندی‌ کشور، مبارزه‌ خستگی‌‌ناپذیر وی‌ برای‌ استقلال‌ و تمامیت‌ ارضی‌ کشور، هدایت‌ داهیانه‌ برای‌ حرکت‌ کشور در مسیر رشد و توسعه‌ و سازندگی‌، سعه‌ صدر، شجاعت‌، صراحت‌ لهجه‌ و توکل‌ توأم‌ با امید ایشان‌ به‌ آینده‌، جذب‌ و به کارگیری‌ تمامی‌ نیروهای‌ فنی‌ و فکری‌ کشور، بینش‌ عمیق‌ سیاسی‌، تیزهوشی‌ و توان‌ فوق‌العاده‌ ایشان‌ در تصمیم‌گیری‌ در مسایل‌ مهم‌ و پیچیده‌ و ده‌ها ویژگی‌ دیگر، نام‌ هاشمی‌ رفسنجانی‌ را به عنوان‌ یکی‌ از معماران‌ تمدن‌ بزرگ‌ اسلامی‌ معاصر و قهرمان‌ ملی‌ ایران‌ و سردار بزرگ‌ سازندگی‌ کشور در تاریخ‌ ایران‌ به‌ ثبت‌ رساند. او همواره‌ محبوب‌ مردم‌، امین‌ امام‌ و رهبر معظم‌ انقلاب‌ بوده‌ و زندگی‌ خود را وقف‌ اسلام‌، انقلاب‌، مردم‌ و کشور نمود.

 

اینجانب‌ گزارش‌ مختصر و کوتاهی‌ از خدمات‌ این‌ سردار بزرگ‌ و دولت‌ کریمه‌ را در بخش‌ امنیت‌ داخلی‌ و سیاست‌ خارجی‌ به عرض‌ حضار گرانقدر می‌رسانم‌.

 

۱ ـ امینت‌ داخلی‌:

 

هشت‌ سال‌ تلاش‌ صادقانه‌ و پرخروش‌ دولت‌ سازندگی‌ به منظور رونق‌ بخشیدن‌ به‌ عرصه‌ اقتصاد، عمران‌ و توسعۀ‌ ایران‌ اسلامی‌ و تحصیل‌ دستاوردهایی‌ بس‌ عظیم‌ و شکوهمند که‌ در تاریخ‌ این‌ مرز و بوم‌ بی‌سابقه‌ بوده‌ است‌، مرهون‌ ایجاد بستری‌ امن‌ و فضایی‌ مطمئن‌ در سراسر کشور بود. عبور از دوران‌ تثبیت‌ و استقرار نظام‌ و ورود به‌ دوران‌ رشد و توسعه‌ اقتصادی‌، فرهنگی‌ و اجتماعی‌، قطعاً بدون‌ محو آثار و بقایای‌ نا‌امنی‌های‌ اجتماعی‌ و سیاسی‌ که‌ محصول‌ توطئه‌های‌ گوناگون‌ عوامل‌ مخرب‌ بیگانه‌ و ایادی‌ ناپاک‌ داخلی‌ آنان‌ و سوءاستفاده‌ از وضعیت‌ جنگی‌ کشور بود ممکن‌ به نظر نمی‌رسید.

 

وجود جنگ‌ و درگیری‌های‌ داخلی‌ در کشورهای‌ همسایه‌ و همجوار موجب‌ گسیل‌ موج‌ عظیمی‌ از انسان‌های‌ بی‌پناه‌ و آواره‌ از سمت‌ مرزهای‌ شرقی‌، غربی‌ و شمالی‌ به‌ داخل‌ کشور بود. روند مهاجرت‌ پناهجویان‌ به‌ داخل‌ کشور علاوه‌ بر اثرات‌ اقتصادی‌ و اجتماعی‌، خواه‌‌ناخواه‌ دارای‌ عواقب‌ گوناگون‌ امنیتی‌ بر وضعیت‌ مناطق‌ مرزی‌ کشور بود.

 

از سوی‌ دیگر ایجاد شرایط‌ و وضعیتی‌ که‌ بتواند با جلب‌ اعتماد و اطمینان‌ همه‌جانبۀ‌ آحاد ملت‌، مشارکت‌ آنان‌ را در صحنه‌های‌ سیاسی‌، اقتصادی‌ و عمرانی‌ فراهم‌ نماید منوط‌ به‌ تأمین‌ نخستین‌ نیاز ضروری‌ زندگی‌ اجتماعی‌ یعنی‌ امنیت‌ و آسایش‌ عمومی‌ بود. انتظار و توقع‌ آحاد مردم‌ از نظام‌ و دولت‌ به منظور ایجاد شرایط‌ اجتماعی‌، سیاسی‌ دوران‌ پس‌ از جنگ‌، مسوولیت‌ دولت‌ سازندگی‌ را در این‌ زمینه‌ دوچندان‌ کرده‌ و ایجاد شرایط‌ جدید اقتصادی‌، فرهنگی‌، سیاسی‌ و اجتماعی‌ با هدف‌ سازندگی‌ نیازمند به‌ ایجاد شرایط‌ جدید و مطمئن‌ امنیتی‌ بود.

 

مقایسه‌ وضعیت‌ امنیت‌ مناطقی‌ از کشور که‌ تا سال‌ها پس‌ از انقلاب‌ و ماه‌ها پس‌ از جنگ‌ به عنوان‌ مناطق‌ بحرانی‌ قلمداد می‌شد، نظیر کردستان‌، آذربایجان‌ غربی‌، باختران‌، بخش‌هایی‌ از غرب‌ خوزستان‌ و بخش‌ قابل‌ ملاحظه‌ای‌ از مناطق‌ شرق‌ کشور با وضعیت‌ و شرایط‌ امروز این‌ مناطق‌ که‌ آثار سازندگی‌ و اجرای‌ طرح‌های‌ آمایش‌ ملی‌ و تحرک‌ و پویایی‌ و رونق‌ اقتصادی‌ به وضوح‌ در آن‌ها مشاهده‌ می‌شود نشانگر عملکرد درخشان‌ دولت‌ سازندگی‌ در ابعاد مختلف‌ امنیتی‌ است‌. ثبات‌ و آرامشی‌ که‌ اینک‌ در همه‌ شهرهای‌ بزرگ‌ و کوچک‌، حتی‌ در دورافتاده‌ترین‌ نقاط‌ کم‌ جمعیت‌ کشور شاهدیم‌ در مقایسه‌ با سایر کشور‌ها، به خصوص‌ کشورهای‌ همسایه‌ دلیل‌ دیگری‌ بر موفقیت‌ دولت‌ سازندگی‌ در امر تأمین‌ ثبات‌ و امنیت‌ کشور است‌.

 

همچنین‌ با توجه‌ به‌ مساله‌ افزایش‌ جمعیت‌، حضور بیش‌ از ۲ میلیون‌ پناهجوی‌ افغانی‌ و عراقی‌ در کشور، توطئه‌های‌ ایادی‌ استکبار جهانی‌، اجرای‌ برنامه‌های‌ توسعه‌ و به ویژه‌ برنامۀ‌ تعدیل‌ و مقایسه‌ این‌ شرایط‌ با طی‌ مراحل‌ توسعه‌ در کشورهای‌ دیگر و شرایط‌ سخت‌ این‌ مقطع‌، به خوبی‌ حس‌ می‌کنیم‌ که‌ ۸ سال‌ گذشته‌ با کمترین‌ تنش‌ اجتماعی‌ و امنیتی‌ ممکن‌ سپری‌ شده‌ است‌ و جز در چند مورد انگشت‌شمار در سال‌های‌ گذشته‌، مشکل‌ امنیتی‌ حادی‌ وجود نداشته‌ است‌.

 

اجرای‌ طرح‌های‌ مهم‌ امنیتی‌ در سطح‌ کشور از قبیل‌ مرحله‌ اول‌ طرح‌ جمع‌آوری‌ سلاح‌ که‌ منجر به‌ جمع‌آوری‌ صد‌ها هزار قبضه‌ سلاح‌ جنگی‌ و شکاری‌ گردید، احداث‌ ۴۱۳ کیلومتر جاده‌ مرزی‌، احداث‌ ۳۱۲ باب‌ پاسگاه‌، احداث‌ صد‌ها کیلومتر خاکریز و کانال‌ در مناطق‌ مرزی‌ و همچنین‌ پاکسازی‌ ۱ میلیون‌ هکتار از زمین‌های‌ آلوده‌ به‌ مین و سایر مواد ناریه‌ در مناطق‌ جنگ‌زده‌ کشور کمک‌ فراوانی‌ به‌ امنیت‌ و آرامش‌ عمومی‌ جامعه‌ نمود.

 

مبارزه‌ مستمر با سوداگران‌ مرگ‌ و قاچاقچیان‌ مواد مخدر و توفیقات‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در این‌ زمینه‌ که‌ همواره‌ مورد تحسین‌ مراجع‌ بین‌المللی‌ بوده‌ است‌ و کشف‌ ۱۴۳ هزار و ۸۸۰ کیلوگرم‌ انواع‌ مواد مخدر در سال‌ ۷۴ و ۱۵۶ هزار و ۹۰۲ کیلوگرم‌ در سال‌ ۷۵ و کشف‌ ۸۶۴ قبضه‌ سلاح‌ از قاچاقچیان‌ در سال‌ ۷۴ و ۵۴۲ قبضه‌ در سال‌ ۷۵ نشانگر تلاش‌ بی‌وقفه‌ مسوولان‌ امنیتی‌ کشور و موفقیت‌ دولت‌ کریمه‌ است‌.

 

نگاهی‌ به‌ موقعیت‌ و وضعیت‌ گروهک‌های‌ ضد انقلاب‌ خارج‌ از کشور و اضمحلال‌ و ضعف‌ و زبونی‌ آنان‌ در شرایط‌ فعلی‌ و مقایسه‌ آن‌ با سال‌های‌ قبل‌ نیز حاکی‌ از ارتقاء ظرفیت‌های‌ مختلف‌ نظام‌ در ابعاد مختلف‌ تدابیر امنیتی‌ است‌.

 

حضور و مشارکت‌ آگاهانه‌ و دلسوزانه‌ مردم‌ در مسوولیت‌های‌ مختلف‌ اجتماعی‌ و به ویژه‌ مسایل‌ سیاسی‌، شاخص‌ مهمی‌ برای‌ میزان‌ موفقیت‌ دولت‌ سازندگی‌ در جلب‌ اعتماد و اطمینان‌ عموم‌ مردم‌ نسبت‌ به‌ نظام‌ مقدس‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ است‌. شاخصی‌ که‌ یکی‌ از مهم‌ترین‌ جلوه‌های‌ آن‌ را در انتخابات‌ اخیر ریاست‌ جمهوری‌ شاهد بودیم‌.

 

تذکر این‌ نکته‌ نیز لازم‌ است‌ که‌ در جریان‌ انتخابات‌ اخیر ریاست‌ جمهوری‌ که‌ با استقبال‌ و شور فوق‌العاده‌ مردم‌ توأم‌ بود، حتی‌ یک‌ مورد ناامنی‌ مشاهده‌ نگردید و مردم‌ با امنیت‌ و آرامش‌ کامل‌ در سراسر کشور پای‌ صندوق‌ آراء حضور یافتند.

 

یکی‌ دیگر از آثار و تبعات‌ مثبت‌ و سازندۀ‌ اقدامات‌ تأمینی‌ دولت‌ سازندگی‌ احیاء و توسعۀ‌ روح‌ مشارکت‌، مسوولیت‌‌پذیری‌ و فعالیت‌ سیاسی‌ گروه‌ها و جریانات‌ معتقد به‌ نظام‌ است‌. تسری‌ این‌ روحیه‌ سازنده‌ در اقصی‌ نقاط‌ کشور که‌ جلوه‌هایی‌ از آن‌ در فعالیت‌های‌ سیاسی‌ صنوف‌ و گروه‌های‌ مختلف‌ اجتماعی‌ از جمله‌ اقشار فرهنگی‌، دانشگاهی‌ و کارگری‌ در طول‌ برگزاری‌ انتخابات‌ مجلس‌ پنجم‌ و دوره‌ هفتم‌ ریاست‌ جمهوری‌ به‌ منصه‌ ظهور رسید، از موفقیت‌های‌ دولت‌ سازندگی‌ در عرصه‌ تأمین‌ امنیت‌ و جلب‌ اعتماد و مشارکت‌ عمومی‌ است‌.

 

 

۲ ـ سیاست‌ خارجی‌:

 

در این‌ بخش‌ به دلیل‌ ضیق‌ وقت‌ به‌ سیاست‌های‌ مهم‌ و حساسیت‌هایی‌ که‌ مبنای‌ تحرکات‌ سیاسی‌ جناب‌ آقای‌ هاشمی‌ رفسنجانی‌ در طول‌ ۸ سال‌ گذشته‌ تشکیل‌ می‌داده‌ است‌ اشاره‌ می‌کنم‌.

 

الف‌ ـ تمامیت‌ ارضی‌ ایران:

 

اولین‌ خصوصیت‌ فکری‌ ایشان‌ که‌ به عنوان‌ یک‌ مبنای‌ اساسی‌ در روابط‌ ما با جهان‌ می‌باشد حساسیت‌ فوق‌العاده‌ ایشان‌ نسبت‌ به‌ حاکمیت‌ ملی‌، حقوق‌ ملی‌ و تمامیت‌ ارضی‌ کشور است‌. او در دوران‌ دفاع‌ مقدس‌ سردار خط‌ اول‌ جبهه‌ بود و قسمت‌ اعظم‌ سرزمین‌ اشغال‌ شدۀ‌ ما توسط‌ عراق‌ با بازوان‌ پرتوان‌ رزمندگان‌ اسلام‌ به‌ آغوش‌ میهن‌ اسلامی‌ بازگشت‌. اما در پایان‌ جنگ‌ هنوز حدود ۲ هزار کیلومتر مربع‌ از خاک‌ ما در اشغال‌ متجاوزین‌ عراقی‌ بود.

 

آقای‌ هاشمی‌ رفسنجانی‌ در صحنه‌ سیاسی‌ و با درایت‌ و تدبیر اولاً تمامی‌ اراضی‌ اشغال‌ شده‌ را بازپس‌ گرفتند. ثانیاً عراق‌ را مجبور به‌ پذیرش‌ قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر نمودند. ثالثاً با تلاش‌ پیگیر، سازمان‌ ملل‌ متحد عراق‌ را به عنوان‌ آغازگر جنگ‌ و متجاوز به‌ جهان‌ معرفی‌ نمود. نامه‌های‌ مبادله‌ شده‌ بین‌ ایشان‌ و رئیس‌‌جمهور عراق‌ که‌ منتشر و در اختیار مردم‌ قرار گرفته‌ است‌ و قبول‌ همه‌ خواسته‌های‌ ایران‌ در آخرین‌ نامه‌ رئیس‌‌جمهور عراق‌ نشان‌ هوشمندی‌ و توانمندی‌ سیاسی‌ فوق‌العادۀ‌ وی‌ می‌باشد.

 

تبلور دیگر اراده‌ و عزم‌ آهنین‌ ایشان‌ در مساله‌ تمامیت‌ ارضی‌ کشور، برخورد قاطع‌ ایشان‌ با ادعاهای‌ واهی‌ یکی‌ از همسایگان‌ جنوبی‌ نسبت‌ به‌ جزایر سه‌گانۀ‌ ایرانی‌ بود. جمله‌ به یاد ماندنی‌ ایشان‌ «عبور از دریای‌ خون‌» نمادی‌ از این‌ ارادۀ‌ قاطع‌ اوست‌. او با هوشمندی‌ و درایت‌ خود بسیاری‌ از تهدیدات‌ احتمالی‌ را از کشور رفع‌ نمود که‌ نمونه‌ بارز آن‌ سیاست‌ کشور در جنگ‌ دوم‌ خلیج‌ فارس‌ بود.

 

ب‌ ـ صلح‌خواهی‌:

 

تلاش‌های‌ خیرخواهانه‌ در جهت‌ صلح‌ و ثبات‌ و امنیت‌ و جلوگیری‌ از ادامه‌ جنگ‌ و خونریزی‌ یکی‌ از سیاست‌های‌ مهم‌ دولت‌ کریمه‌ است‌ که‌ دارای‌ کارنامه‌ای‌ درخشان‌ در این‌ زمینه‌ است‌. میانجیگری‌ برای‌ آتش‌بس‌ در قفقاز بین‌ آذربایجان‌ و ارمنستان‌، میانجیگری‌ برای‌ ایجاد صلح‌ در تاجیکستان‌ که‌ مورد تقدیر ملت‌ تاجیکستان‌، سازمان‌ها و مجامع‌ بین‌المللی‌ و کشورهای‌ منطقه‌ قرار گرفت‌، کوشش‌ برای‌ برقراری‌ صلح‌ در افغانستان‌ از طریق‌ مسالمت‌آمیز و با مشارکت‌ کلیه‌ نیروهای‌ جهادی‌، تلاش‌ جهت‌ برقراری‌ آشتی‌ و صلح‌ بین‌ گروه‌های‌ کُردی‌ در شمال‌ عراق‌ و میانجیگری‌ بین‌ سودان‌ و اوگاندا، در مجموع‌ تلاش‌های‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ به منظور رفع‌ بحران‌های‌ منطقه‌ای‌ و بین‌المللی‌ از جمله‌ اقدامات‌ مهم‌ و دیپلماتیک‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ محسوب‌ می‌شود که‌ نتیجه‌ آن‌ افزایش‌ ضریب‌ امنیتی‌ در ابعاد ملی‌، منطقه‌ای‌ و بین‌المللی‌ است‌.

 

ج‌ ـ مقابله‌ هوشمندانه‌ با سیاست‌های‌ خصمانه‌ آمریکا و غرب‌:

 

بر اساس‌ بررسی‌ها و آمار استخراج‌ شده‌، موضع‌گیری‌های‌ آمریکا علیه‌ ایران‌ و حجم‌ تبلیغات‌ و جنگ‌ روانی‌ این‌ کشور علیه‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در دو سال‌ آخر ریاست‌ جمهوری‌ جناب‌ آقای‌ هاشمی‌ رفسنجانی‌ به‌ ۲.۵ برابر سال‌های‌ قبل‌ افزایش‌ یافته‌ است‌. خط‌‌مشی‌های‌ تحریم‌ اقتصادی‌، انزوای‌ سیاسی‌ ایران‌، ضربه‌ زدن‌ به‌ توان‌ ملی‌ کشور و تقلیل‌ منابع‌ مالی‌ و تلاش‌ برای‌ همراه‌ ساختن‌ سایر کشورهای‌ جهان‌ با این خط‌‌مشی‌ها در همین‌ دوران‌ شکل‌ گرفت‌ که‌ ناشی‌ از نگرانی‌ آمریکا و غرب‌ از رشد و توسعه‌ ایران‌ و سازمان‌ یافتن‌ زیربناهای‌ اقتصادی‌ کشور بود.

 

آنچه‌ در عملکرد سردار سازندگی‌ قابل‌ تقدیر بود مقاومت‌ مدبرانه‌ و هوشمندانۀ‌ ایشان‌ در مقابل‌ این‌ فشار‌ها و هدایت‌ سیاست‌ خارجی‌ کشور به گونه‌ای‌ که‌ به‌ اذعان‌ دوست‌ و دشمن‌، آمریکا به جای‌ ایران‌ در انزوا قرار گرفت‌ و سیاست‌های‌ تحریمی‌، جنگ‌ روانی‌ و کوشش‌ غرب‌ برای‌ ضربه‌ زدن‌ به‌ توان‌ ملی‌ کشور با شکست‌ مواجه‌ گردید.

 

نکته‌ حائز اهمیت‌ در این‌ سیاست‌ تکیه‌ ایشان‌ بر عزت‌ اسلامی‌، اقتدار ملی‌ و موضع‌گیری‌های‌ قاطع‌ و ظلم‌ستیزانه‌ و صریح‌ ایشان‌ در برابر زیاده‌طلبی‌ها و باج‌‌خواهی‌های‌ آمریکا و غرب‌ بود. او بر سر منافع‌ ملی‌ کشور با هیچ‌ قدرتی‌ مصالحه‌ و مماشات‌ ننمود. گشودن‌ دروازۀ‌ شرق‌ به‌ روی‌ ایران‌ که‌ با سفر تاریخی‌ ایشان‌ به‌ چین‌ و ژاپن‌ آغاز و سپس‌ با سفر ایشان‌ به‌ شوروی‌ سابق‌ و هند این‌ حلقه‌ تکمیل‌ گردید، یکی‌ از سیاست‌های‌ مهم‌ و موفق‌ در برابر توطئه‌های‌ غرب‌ بود. شاید در سال‌های‌ گذشته‌ اهمیت‌ این‌ سیاست‌ نمایان‌ نبود، اما تحولات‌ اخیر جهانی‌ نشان‌ داد که‌ سیاست‌ شرقی‌ ـ آسیایی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ چقدر داهیانه‌ و حساب‌ شده‌ بوده‌ است‌.

 

د ـ حضور ایران‌ در صحنه‌ مبادلات‌ منطقه‌ای‌ و جهانی‌:

 

جناب‌ آقای‌ هاشمی‌ رفسنجانی‌ در دوران‌ هشت‌ ساله‌ ریاست‌ جمهوری‌ خود ایران‌ را از یک‌ عنصر غایب‌ در معادلات‌ سیاسی‌ به‌ عنصر فعال‌ و تأثیرگذار در صحنه‌ سیاسی‌ منطقه‌ و جهان‌ تبدیل‌ نمود. ارتقاء سطح‌ همکاری‌ها از دو جانبه‌ به‌ چند جانبه‌ و تعقیب‌ منافع‌ و امنیت‌ ملی‌ در پرتو همکاری‌های‌ منطقه‌ای‌ و کار با سازمان‌های‌ منطقه‌ای‌ و بین‌المللی‌ یکی‌ از ابتکارات‌ سیاست‌ خارجی‌ او بود که‌ نتایج‌ مثبتی‌ را به دنبال‌ داشت‌. در خلیج‌ فارس‌ او همواره‌ طرفدار ترتیبات‌ دست جمعی‌ برای‌ توسعه‌ و همکاری‌ و امنیت‌ بود و امروز کشورهای‌ منطقه‌ همه‌ به‌ این‌ نتیجه‌ روشن‌ رسیده‌اند که‌ آینده‌ منطقه‌ با ژاندارمی‌ اجانب‌ تضمین‌ نخواهد شد و اجانب‌ همواره‌ عنصر ناپایداری‌ منطقه‌اند.

 

در ۸ سال‌ گذشته‌ همکاری‌ منطقه‌ای «اکو» به‌ یک‌ تجمع‌ بزرگ‌ تبدیل‌ شده‌ است‌ که‌ ایران‌ نه‌ تنها نگین‌ جغرافیایی‌ آن‌ است‌، بلکه‌ محور تشکل‌، تحرک‌ و توفیق‌ آن‌ بشمار می‌رود. در این‌ مدت‌ جایگاه‌ ایران‌ در مجامع‌ بین‌المللی‌ همواره‌ روبه‌ ارتقاء بوده‌ است‌. در سازمان‌های‌ بین‌المللی‌ اعم‌ از کمیته‌های‌ سازمان‌ ملل‌، کنوانسیون‌های‌ مختلف‌، کنفرانس‌ اسلامی‌، جنبش‌ عدم‌‌تعهد فعالیت‌ چشمگیری‌ داشته‌ تا جایی‌ که‌ امروزه‌ کشورهای‌ جهان‌ سوم‌ به‌ ایران‌ به‌ چشم‌ سخنگوی‌ خود نگاه‌ می‌کنند.

 

جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ اینک‌ پرچمدار کشورهای‌ جهان‌ سوم‌ برای‌ بدست‌ آوردن‌ حق‌ توسعه‌، پیشگام‌ در دفاع‌ از ارزش‌ها، مبتکر مبارزه‌ با سیاست‌های‌ یک جانبه‌گرایانه‌ و گزینشی‌ استکبار جهانی‌، پیشتاز مبارزه‌ با تجاوزگری‌های‌ صهیونیزم‌ بین‌الملل‌ و در صف‌ مقدم‌ کشورهایی‌ قرار دارد که‌ علیه‌ تخریب‌ محیط‌ زیست‌ جهانی‌ و گسترش‌ سلاح‌های‌ هسته‌ای‌، شیمیایی‌ و میکروبی‌ با قدرت‌های‌ بزرگ‌ صنعتی‌ جهان‌ مبارزه‌ می‌کنند.

 

هـ ـ چهره‌سازی‌ و معرفی‌ تصویر واقعی‌ نظام‌ اسلامی‌ ایران‌:

 

یکی‌ از مهم‌ترین‌ اهداف‌ غرب‌، به ویژه‌ آمریکا مخدوش‌ جلوه‌ دادن‌ چهره‌ ایران‌ در افکار عمومی‌ جهان‌ بود. نقش‌ جناب‌ آقای‌ هاشمی‌ رفسنجانی‌ در مقابله‌ با این‌ استراتژی‌ و نشان‌ دادن‌ چهره‌ واقعی‌ نظام‌ اسلامی‌ و ایران‌ به‌ افکار عمومی‌ جهان‌ از طریق‌ مصاحبه‌ها و پاسخ‌های‌ مستدل‌ به‌ سؤالات‌، سفر‌ها و سخنرانی‌ها در مجامع‌ بین‌المللی‌، مذاکرات‌ دوجانبه‌ و چند جانبه‌ در خنثی‌‌سازی‌ اهداف‌ تبلیغاتی‌ و جنگ‌ روانی‌ غرب‌ بسیار مؤثر و ارزنده‌ و قابل‌ تقدیر بوده‌ است‌. عصبانیت‌ آمریکا از سفرهای‌ خارجی‌ ایشان‌ و اعزام‌ نمایندگانی‌ قبل‌ از سفر ایشان‌ و یا همزمان‌ با سفر ایشان‌ به‌ کشورهای‌ میزبان‌، نشانگر کارنامه‌ موفق‌ دولت‌ سازندگی‌ در عرصه‌های‌ سیاسی‌ و بین‌المللی‌ است‌.

 

میزبانی‌ اجلاس‌ سران‌ کنفرانس‌ اسلامی‌ یکی‌ از آثار همین‌ تلاش‌ است‌. چه‌ اینکه‌ ابتدا لازم‌ بود جو رعب‌ و بی‌اعتمادی‌ و بدبینی‌ از میان‌ می‌رفت‌ و اصول‌ حقانیت‌ ایران‌ در مسایل‌ مربوط‌ به‌ خاورمیانه‌ و جهان‌ اسلام‌ و دفاع‌ از ارزش‌های‌ اسلامی‌ به‌ اثبات‌ می‌رسید تا تهران‌ در میان‌ ۵۴ کشور عضو، میزبان‌ هشتمین‌ اجلاس‌ سران‌ کشورهای‌ اسلامی‌ باشد.

 

و بالاخره‌ حمایت‌ از حقوق‌ مسلمانان‌ و مستضعفین‌، به ویژه‌ ملت‌ مظلوم‌ فلسطین‌ و بوسنی‌؛ یکی‌ دیگر از افتخارات‌ سیاست‌ خارجی‌ دولت‌ سازندگی‌ دفاع‌ و حمایت‌ از حقوق‌ مسلمانان‌ مظلوم‌ در سراسر جهان‌ است‌. دفاع‌ از حقوق‌ به‌ یغما رفتۀ‌ ملت‌ مظلوم‌ فلسطین‌ توسط‌ استکبار جهانی‌ و رژیم‌ اشغالگر قدس‌ که‌ بر کسی‌ پوشیده‌ نیست‌، از اولین‌ روزهایی‌ که‌ زمزمه‌ به اصطلاح‌ صلح‌ خاورمیانه‌ در مادرید به گوش‌ رسید ایشان‌ با آگاهی‌ از ماهیت‌ طراحانِ به اصطلاح‌ صلح‌ و نظام‌ صهیونیستی‌ نسبت‌ به‌ ناعادلانه‌ بودن‌ این‌ طرح‌ توسط‌ حامی‌ اصلی‌ رژیم‌ اشغالگر قدس‌ یعنی‌ آمریکا هشدار داد و شکست‌ محتوم‌ روند به اصطلاح‌ صلح‌ را به دلیل‌ نادیده‌ گرفتن‌ حقوق‌ به تاراج‌ رفتۀ‌ ملت‌ فلسطین‌ را اعلام‌ نمود و اکنون‌ که‌ بیش‌ از ۵ سال‌ از روند سازش‌ می‌گذرد به‌ تمامی‌ کشورهای‌ واقع‌بین‌ جهان‌ صحت‌ نظرات‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ ثابت‌ گردیده‌ است‌.

 

حمایت‌ ایران‌ از مردم‌ مسلمان‌ و مظلوم‌ بوسنی‌ در روزهای‌ سخت‌ و تنهایی‌ این‌ مردم‌، کمک‌های‌ مادی‌ و معنوی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و تحرک‌ سیاسی‌ و فعال‌ آن‌ در مجامع‌ بین‌المللی‌ و کنفرانس‌ اسلامی‌، قدم‌های‌ سرنوشت‌سازی‌ برای‌ نجات‌ مردم‌ مظلوم‌ بوسنی‌ بود.

 

حمایت‌ از مردم‌ جنوب‌ لبنان‌ که‌ سرزمین‌هایشان‌ علی‌رغم‌ قطعنامه‌های‌ سازمان‌ ملل‌ هنوز در اشغال‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ است‌ و کمک‌ به‌ مظلومان‌ و مستضعفانی‌ که‌ منابع‌ کشورشان‌ توسط‌ استعمارگران‌ به‌ تاراج‌ برده‌ شده‌ است‌، مانند کشورهای‌ آفریقایی‌ که‌ تجربیات‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در امر بازسازی‌ می‌تواند کمک‌ مؤثری‌ برای‌ رهایی‌ آنان‌ باشد، نمونه‌های‌ دیگری‌ از اجرای‌ این‌ سیاست‌ است‌. چنین‌ کارنامه‌ درخشانی‌ در صحنه‌ سیاست‌ خارجی‌ علی‌رغم‌ دشمنی‌ها و کارشکنی‌های‌ استکبار جهانی‌، مرهون‌ تلقی‌ درست‌، واقع‌بینانه‌ و روشن‌ ایشان‌ از اوضاع‌ جهانی‌ است‌. او زبان‌ دنیا را خوب‌ می‌داند و در رفتار خود همواره‌ اصولگرا و واقع‌بین‌ بوده‌ است‌.

 

در پایان‌ لازم‌ می‌دانم‌ بر این‌ نکته‌ تأکید نمایم‌ که‌ موفقیت‌های‌ سردار سازندگی‌ و دولت‌ کریمه‌ علاوه‌ بر کیاست‌ و هوشمندی‌ و مجاهده‌ و فداکاری‌ ایشان‌ و سایر کارگزاران‌، مرهون‌ راهنمایی‌ها، خط‌‌مشی‌ها و حمایت‌های‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ـ مدظله‌العالی‌ ـ همدلی‌ و همکاری‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ و قوه‌ قضائیه‌ با دولت‌ کریمه‌ و حمایت‌ و همکاری‌ بی‌دریغ‌ مردم‌ آگاه‌ ایران‌ از دولت‌ سازندگی‌ می‌باشد.

 

امید است‌ رئیس‌‌جمهور منتخب‌ مردم‌ حضرت‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ جناب‌ آقای‌ خاتمی‌ و دولت‌ آیندۀ‌ ایشان‌ بتوانند با تداوم‌ راه‌ استقلال‌ همه‌‌جانبۀ‌ کشور و با بهره‌مندی‌ از روابط‌ حسن‌ همجواری‌ با همسایگان‌ و همکاری‌ با جامعه‌ جهانی‌ در چارچوب‌ اصول‌ نظام‌ اسلامی‌ تداوم‌‌بخش‌ راه‌ توسعه‌ و سربلندی‌ و اعتلای‌ کشور عزیزمان‌ ایران‌ باشند. والسلام‌ علیکم‌ و رحمت‌الله

کلید واژه ها: هاشمی رفسنجانی حسن روحانی


نظر شما :