اعزام به جبهه‌های جنگ

۰۲ مهر ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۴ کد : ۴۷۱۴ تاریخ مصور
اعزام به جبهه‌های جنگ
پس از آنکه در ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ صدام فرمان حمله به ایران را صادر کرد، حمله از هوا و زمین به خاک ایران آغاز شد و التهابات پس از انقلاب اسلامی باعث شد دشمن بدون مقاومت خاصی در خاک ایران پیشروی کنند.

 

به گزارش «فرارو»، در اولین روز مهرماه و ساعاتی پس از شروع تجاوز رژیم صدام، لشکر ۵ مکانیزه عراق در شرق بصره به سمت شمال شرقی و به سوی سوسنگرد و اهواز پیشروی خود را آغاز کرد تا طبق برنامه در کمتر از ۲ روز خرمشهر را به تصرف خود درآورد.

 

گرچه نیروهای مردمی با دست خالی در روزهای نخست حمله توان مقاومت در برابر ارتش آماده عراق را نداشتند اما خیلی زود با فرمان بنیانگذار انقلاب اسلامی آب رفته به جوی بازگشت. امام خمینی(ره) در‌‌ همان روز نخست آغاز جنگ در پیامی رادیو تلویزیونی با بیان اینکه آمریکا عامل اصلی این آتش و خون است به ارتش و مردم اطمینان دادند که اگر برای خدا به دفع تجاوز دشمن به عنوان یک تکلیف شرعی بپا خیزند شکست دشمن قطعی است.

 

پس از این پیام ده‌ها هزار تن از نیروهای مردمی و داوطلب برای اعزام به مناطق عملیاتی اعلام آمادگی کردند و ظرف چند روز بسیاری از آنان به جبهه اعزام شدند.

 

بی‌شک اعزام رزمندگان یکی از تاثیرگذار‌ترین بخش‌های آلبوم عکس‌های جنگ تحمیلی است که از اولین روزهای پس از حمله عراق تا ۸ سال پس از آن همچنان ادامه داشت؛ مادری که با فرزند خود وداع می‌کند، پدری که برای آخرین بار پیشانی نوزاد خود را می‌بوسد یا همسری که شوهرش را بدرقه می‌کند مضمون عکس‌هایی است که بسیاری با گذشت بیش از ۳۰ سال هنوز تکان‌دهنده هستند. آنچه در زیر می‌بینید گزیده‌ای از عکس‌های عکاسان جنگ از اعزام رزمندگان به جبهه است.

کلید واژه ها: جنگ تحمیلی


نظر شما :