همدردی اردوغان با بازماندگان کشتار ارامنه

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۱:۱۳ کد : ۵۴۲۹ دیگر رسانه‌ها
 تاریخ ایرانی: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با فرارسیدن سالگرد کشتار ارامنه در ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ با صدور بیانیه‌ای با فرزندان و نوه‌های ارمنی‌هایی که در آن زمان کشته شدند، ابراز همدردی کرد.


به گزارش خبرگزاری فارس، در این بیانیه که کلیسای ارمنی در ترکیه و در جریان مراسم سالگرد کشتار در اوایل جنگ جهانی اول آن را خواند، آمده است: ‌«من از این یادبود استقبال می‌کنم؛ مراسمی بسیار پرمفهوم که یک بار دیگر برای گرامیداشت یاد ارمنی‌های عثمانی برگزار می‌شود. ما هرگز به تلاش برای ایجاد صلح (در میان خود) در برابر آن‌هایی که تلاش می‌کنند تا با نفرت‌پراکنی و سیاسی کردن تاریخ میان همسایگان اختلاف بیاندازند، پایان نخواهیم داد. ما همسایگانی هستیم که تاریخ و سنت‌های مشترک دارند. با چنین باوری من بار دیگر کشته شدن ارمنی‌های عثمانی را تسلیت می‌گویم و با فرزندان و نوه‌های آنان ابراز همدردی می‌کنم.»

اردوغان اعلام کرد که حدود هزار سال فرهنگ همزیستی میان ترک‌ها و ارمنی‌ها موضوعی است که همواره باید بدون اشاره به‌ نژاد و مذهب مورد توجه قرار گیرد و افزود: «من می‌خواهم این موضوع که ما دارای دردی مشترک هستیم را تکرار کنم.»

با این حال ترکیه از اصطلاح «نسل‌کشی» برای کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ خودداری می‌کند و معتقد است آنچه در این کشور رخ داد را باید تحت عنوان وقایع جنگ جهانی اول پذیرفت.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای که دیروز منتشر شد، بیانیه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا درباره کشتار ارامنه را «در تضاد با حقایق تاریخی» خوانده و ضمن ابراز تأسف از «این بیانیه مشکل‌ساز» اعلام کرد: «اظهارات یکجانبه که وقایع تاریخی را به صورت مشکل‌آفرین تحلیل می‌کنند مانع درک درست و عادلانه از حقیقت می‌شوند. ما از آمریکا می‌خواهیم که به تسهیل عادی شدن روابط میان ترکیه و ارمنستان کمک کند و از مشکل‌تر شدن آن بپرهیزد. به رغم تمام تلاش‌هایی که برای تغییر واقعیت به وقوع پیوسته، ما مصمم هستیم در آینده به یک زمینهٔ مشترک با ارمنستان دست یابیم.»

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به کشتار ارامنه آن را «فاجعه بزرگ» خواند ولی از استفاده از واژهٔ «نسل‌کشی» برای توصیف آن خودداری کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما، در بیانیه‌ای مکتوب اعلام کرد که کشته شدن ۱.۵ میلیون نفر از مردم ارمنستان در سال ‌١٩١۵ نمودی از فاجعه‌آمیزترین وقایع قرن بیستم است. با این حال وی در سومین سال متوالی، از استفاده از واژهٔ «نسل‌کشی» در این مورد خودداری کرد.

شامگاه شنبه ده‌ها هزار نفر به رسم هر ساله در ایروان پایتخت ارمنستان به قربانیان کشتار ارامنه به دست ترکان عثمانی ادای احترام کردند. یورونیوز گزارش داده آن‌ها با شرکت در یک راهپیمایی سراسری پرچم ترکیه و آذربایجان را به آتش کشیدند. یکی از شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی گفت: «ما از ترکیه می‌خواهیم که نسل‌کشی ارامنه را به عنوان جنایت علیه بشریت به رسمیت بشناسد و خسارت‌های وارده به ارامنه را جبران کند.»

بیش از ۲۰ کشور از جمله فرانسه و روسیه این فاجعه انسانی را به عنوان «نسل‌کشی ارامنه» به رسمیت شناخته‌اند.

نخست‌وزیر ارمنستان نیز امروز (یکشنبه) تاکید کرد ترکیه باید «حقیقت» درباره کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ را به رسمیت بشناسد. به گزارش خبرگزاری اینترفکس، هوویک آبراهامیان در این باره گفت: «رهبری ترکیه باید به فکر به رسمیت شناختن حقیقت باشد و هر چه زودتر آن‌ها این کار را بکنند، بهتر خواهد بود.» وی افزود: «جامعه بین‌المللی هم باید به منظور جلوگیری از نسل‌کشی‌ها در آینده، اولین نسل‌کشی قرن بیستم را محکوم کند. مبارزه ما (برای به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه) ادامه خواهد یافت.»

جرج کلونی هنرپیشه سرشناس هالیوود و فعال حقوق بشر نیز به منظور شرکت در مراسم یادبود قربانیان نسل‌کشی ارامنه به دست دولت عثمانی در جنگ جهانی اول به ارمنستان رفته است. او در صف مقدم این مراسم جای گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرژ سرکیسیان رئیس‌جمهور ارمنستان به همراه هزاران نفر از مردم این کشور روز یکشنبه ۲۴ آوریل با گذاشتن شاخه‌های گل و افروختن آتش در محل یادبود قربانیان کشتار دسته‌جمعی ارامنه در این مراسم شرکت کردند.

جرج کلونی به عنوان یکی از رؤسای کمیته منتخب جایزه «آرورا» برای «بیداری بشریت» به این مراسم رفته است. این جایزه به منظور گرامیداشت یاد قربانیان نسل‌کشی ارامنه بنیان گذاشته شده و به افرادی تعلق می‌گیرد که برای پیشبرد اهداف انسان‌دوستانه فعالیت می‌کنند. قرار است کلونی بعدازظهر یکشنبه این جایزه را معرفی کند.

به گزارش دویچه‌وله، کلونی در بدو ورودش به ارمنستان طی سخنانی نسل‌کشی ارامنه را بخشی از تاریخ ارمنستان و به تبع آن بخشی از تاریخ دنیا دانست. او گفت: «این تنها درد یک ملت نیست.»

کلید واژه ها: نسل کشی ارامنه اردوغان


نظر شما :