واکنش هاشمی رفسنجانی به اسناد ویکی‌لیکس درباره انقلاب ایران

۱۵ آذر ۱۳۹۵ | ۰۱:۴۴ کد : ۵۶۵۹ دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: اسناد ویکی‌لیکس در صورت صحت می‌تواند خیلی از نقاط مبهم ماه‌های آخر مبارزه و ماه‌های اول انقلاب را تبیین کند.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در دیدار جمعی از مسؤولین مرکز بازشناسی نهضت جنگل تصریح کرد: وجود اسناد ملی ایران در موزه‌های مهم دنیا، نشان می‌دهد که می‌توانیم با تشکیل گروه‌های کارشناسی، نسبت به برگرداندن و تدوین اسناد اقدام نماییم.

 

اشاره هاشمی رفسنجانی به انتشار ۵ هزار سند مربوط به مقطع پیروزی انقلاب در سایت ویکی‌لیکس است که جزو ۵۰۰ هزار سند و تلگرافی است که دیپلمات‌های آمریکایی در سال ۱۹۷۹ ارسال کرده‌اند.

 

به گزارش بی‌بی‌سی، بنا بر یک سند، ویلیام سالیوان، سفیر آمریکا در تهران، یک روز قبل از خروج شاه از کشور، به واشنگتن گزارش می‌دهد که فرماندهان ارتش شاهنشاهی به فرستاده نظامی کارتر در ایران - ژنرال رابرت هایزر - گفته‌اند که به طور اصولی با رئیس‌جمهور شدن مهدی بازرگان مشکلی ندارند.

 

سفیر آمریکا که کار شاه را تمام شده می‌دید و نخست‌وزیر سکولار، شاپور بختیار را مردی خیالباف توصیف می‌کرد، چاره کار را تأسیس حکومت جمهوری اسلامی بر مبنای تفاهم ارتش و هواداران آیت‌الله خمینی می‌دانست.

 

در گزارشی دیگر، سالیوان به کاخ سفید می‌گوید شاه از این که کارتر با اعزام علنی یک مقام ارشد نزد آیت‌الله خمینی در نوفل‌لوشاتو مخالفت کرده است، عصبانی است. روشن نیست که این حرف‌های سالیوان تا چه حد صحت داشته باشد؛ اسناد موجود همواره حکایت از آن داشته که شاه به هرگونه تماس آمریکا با مخالفانش به ویژه آیت‌الله خمینی حساس بوده و آن را خیانت می‌دانسته است.

 

به علاوه، اکثر گزارش‌های ژنرال هایزر به کارتر همچنان در حالت طبقه‌بندی است، برای همین معلوم نیست که کدام یک از فرماندهان ارشد ارتش پیش از خروج شاه از کشور، با تبدیل شدن ایران به حکومت جمهوری و رئیس‌جمهور شدن مهدی بازرگان مشکلی نداشته است.

 

از طرف دیگر، کارتر بعدها در کتاب خاطرات خود سفیرش در تهران را به ارسال گزارش‌های نادرست و اقدامات «خیانت‌آمیز» متهم کرد. این در حالیست که بنا بر اسناد، رئیس‌جمهوری آمریکا و دستیارانش به خوبی از تماس‌های سالیوان با سران مخالفان - مهدی بازرگان و محمد بهشتی - باخبر بودند.

کلید واژه ها: هاشمی رفسنجانی ویکی لیکس


نظر شما :