اسلحه‌ ترور منصور

۰۱ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۶:۰۲ کد : ۵۷۱۴ تاریخ مصور
اسلحه‌ ترور منصور
تاریخ ایرانی: این اسلحه‌‌‌ای است که محمد بخارایی، از اعضای هیات‌های مؤتلفه اسلامی روز اول بهمن ۱۳۴۳ با آن حسنعلی منصور، نخست‌وزیر وقت را ترور کرد.

 

اسدالله بادامچیان، قائم‌مقام حزب موتلفه اسلامی پس از درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در یک برنامه تلویزیونی گفت این اسلحه توسط ایشان تهیه شده بود؛ ادعایی که دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آن را تکذیب کرد و مرکز اسناد انقلاب اسلامی فیلمی از گفت‌وگو با هاشمی را منتشر کرد که در آن گفته بود: «در مورد اسلحه هم درست نیست که من از مرحوم تولیت گرفتم و دادم به این‌ها. این‌ها اسلحه داشتند. گروه مسلحی که در موتلفه شکل گرفت بعد‌ها تعداد زیادی اسلحه از این‌ها گرفتند و این نبود که بگوییم این‌ها همین یک اسلحه را داشتند و از کسی معین گرفتند. فقط وقتی مرحوم عراقی را گرفتند در تیتر روزنامه‌ها آمد که منصور با اسلحه نواب صفوی کشته شد. چون ایشان از فداییان اسلام بودند شاید از این ناحیه می‌توان فهمید...البته اگر پرونده آقای عراقی را نگاه کنیم حتما در بازجویی‌هایشان هست. گویا ردپای اسلحه به مرحوم عراقی رسیده است و هر چی ایشان گفته است. آنجا‌ها را هم نمی‌شود شما خیلی حقیقی تصور کنید چون طبیعی است که کسانی که در این راه بودند سعی می‌کردند اسم آن آدم واقعی را نگویند چون همه چیز لو می‌رفت. قاعدتا ساواک را گمراه می‌کردند بنابراین من الان واقعا نمی‌دانم این اسلحه‌ای را که به کار گرفتند از کی گرفتند.»

 

بادامچیان نیز در یادداشتی توضیحات تکمیلی را در این خصوص بیان کرد و نوشت:‌ «چند سال قبل عده‌ای از شورای مرکزی مؤتلفه اسلامی از جمله مرحوم عسگراولادی، مرحوم حاج حیدری و آقایان حبیبی و امانی و… به دیدار آقای هاشمی رفته بودیم. در آن دیدار صحبت از شهدای ۲۶ خرداد و جریان کاپیتولاسیون و اجرای حکم الهی مرجع تقلید بر منصور به میان آمد. مرحوم حاج حیدری گفت اسلحه‌اش را که شما داده بودید و آقای هاشمی با خنده گفت «اگر الان شما این را بگویید من تکذیب می‌کنم». و من گفتم تا شما زنده هستید آن را نخواهیم گفت.»

 

به نوشته بادامچیان «مرحوم آیت‌الله هاشمی با مرحوم حاج ابوالفضل تولیت در قم که فرد متمکن و مخالف رژیم شاه بود، ارتباطات گوناگونی داشت و کمک‌های مالی می‌گرفت. تولیت یک قبضه سلاح کمری نو داشت که آن را به آقای هاشمی داد و آقای هاشمی آن را به عراقی داد و عراقی خواست به حاج صادق امانی تحویل دهد که شهید امانی نپذیرفت و گفت امام فرموده‌اند که سلاح از کسی نگیرید؛ یا بخرید یا بسازید. عراقی این مساله را به آقای هاشمی گفت و او خواست اسلحه را به تولیت برگرداند. تولیت گفت می‌فروشم و پولش را با آقای هاشمی حساب کرد، بنابراین اسلحه جزو اسلحه‌های گروه جهاد مسلح قرار گرفت.»

 

وی افزود: «در جریان دستگیری آقای هاشمی به علت همین ارتباطات، وی شدیداً شکنجه شد. ولی استوار و مقاوم ماند و اعتراف نکرد. شهید عراقی نیز با همه شکنجه شدید و کشیدن ناخن‌هایش، مقاومت کرد و گفت اسلحه را من داده‌ام اما آن را از نواب صفوی گرفته بودم.»

کلید واژه ها: حسنعلی منصور ترور منصور هاشمی رفسنجانی


نظر شما :