انتقاد قالیباف از میراث‌خواران جنگ: از دفاع مقدس سخن نگویید و توبه کنید

۰۵ مهر ۱۳۹۰ | ۱۳:۰۶ کد : ۱۳۳۷ وقایع اتفاقیه
انتقاد قالیباف از میراث‌خواران جنگ: از دفاع مقدس سخن نگویید و توبه کنید
تاریخ ایرانی: محمدباقر قالیباف با انتقاد از گروهی که "میراث‌خواران جنگ" خواند، از آنان خواست از دوران دفاع مقدس سخن نگویند و در این زمینه باید در پیشگاه خداوند توبه کنند.

 

شهردار تهران در مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس و سالروز شکست حصر آبادان که شب گذشته در مسجد امام علی ‌النقی(ع) اسلامشهر برگزار شد، با بیان اینکه آنهایی که امروز از جنگ و دفاع مقدس حرف می‌زنند دو گروه‌اند، یکی میراث‌داران و دیگری میراث‌خواران جنگ، افزود: «میراث‌خواران دفاع مقدس، از آن دوران نمی‌توانند حرف بزنند و کسانی که در جبهه نبوده‌اند حق فروختن تلاش دیگران را ندارند.»

 

به گزارش سامانه مدیریت ارتباطات شهرداری تهران «تهران سما»، قالیباف گفت: «یکی از مظلومیت‌های دفاع مقدس این است که برخی افراد راجع به آن حتی در رسانه‌های جمعی سخن می‌گویند، اما ما که در زمان جنگ بوده‌ایم، نمی‌فهمیم چه می‌گویند.» قالیباف که در دوره جنگ تحمیلی فرمانده لشگر پنج نصر خراسان بود، افزود: «میراث‌خواران دفاع مقدس نباید از آن دوران سخن بگویند و خیلی از کسانی که در این زمینه حرف می‌زنند باید در پیشگاه خداوند توبه کنند.» 

 

قالیباف با تاکید بر اینکه همه مسلمین مدیون امام خمینی(ره) هستند چرا که او به ما عزت داد، احیابخش اسلام بود و ما را از ظلمات به سمت نور هدایت کرد، گفت: «روزی که امام(ره) گفتند رفتن به جبهه واجب کفایی است باز خیلی از این میراث‌خواران توجهی به این موضوع نکردند و مشخص است از ۳۶ میلیون جمعیت چه قدر به جبهه‌ها رفتند.»

 

وی افزود: «آن زمان ما دفتر آمار رزمندگان را داشتیم و از سال ۶۲ و ۶۳ وقتی بچه‌ها به جبهه می‌آمدند می‌دیدم ۸۰ تا ۸۵ درصد‌‌ همان‌هایی‌اند که قبلا هم در جبهه بودند و مدتی مرخصی رفته‌اند تا به کسب و کار و وضعیت خانوادگی خود برسند و دوباره بازگردند. این افراد امروز ادعایی هم ندارند؛ اما کسانی که آن روز‌ها در جنگ حضور نداشتند و جنگ را درک نکردند امروز به عنوان میراث‌خواران دفاع مقدس می‌ایستند و سخن می‌گویند.»

 

شهردار تهران با طرح این پرسش که چرا هفته دفاع مقدس مهم است؟ و آیا به خاطر اینکه در تقویم نوشته شده من که شهردار هستم باید فقط چند بنر در شهر بزنم و با این کار وظیفه‌ام را انجام داده‌ام؟، گفت:‌‌ «همان‌طور که می‌گوییم کسانی که در جبهه نبوده‌اند، حق فروختن تلاش دیگران را ندارند، باید توجه کرد که بچه‌هایی که در میدان رزم بوده‌اند هم حق منت گذاشتن بر دیگران را ندارند. امروز نمی‌توانیم بگوییم چون جبهه بوده‌ایم حق خاصی داریم. این با فرهنگ جبهه، شهادت و دفاع مقدس مغایرت دارد.» وی تاکید کرد: «در فرهنگ میراث‌داران واقعی دفاع مقدس منیت داشتن، رانت خواستن، حق قائل بودن و منت گذاشتن وجود ندارد.»

 

قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه ما در انقلاب اسلامی باور‌ها و اندیشه‌هایی داشتیم و هنر انقلاب این بود که این باور‌ها را از اسلام ناب گرفته، اظهار کرد: «همواره می‌گوییم عدالت و تحقق آن از مهم‌ترین اندیشه‌های اسلام است. مردم دوست دارند تعریف و توصیف عدالت را نشنوند، عینیت عدالت را ببینند و اگر این عدالت را دیدند دیگر لازم نیست که شما تفسیر کنید عدالت چه و چگونه است، چون مردم با گوشت، پوست و استخوانشان عدالت را حس می‌کنند‌‌ همان طور که ظلم را حس می‌کنند.»

 

شهردار تهران خاطرنشان کرد: «انقلاب ما ریشه در فرهنگ اسلامی و نهضت امام حسین(ع) دارد و اگر واقعه کربلا رخ نمی‌داد معلوم نبود امروز از اسلام چیزی باقی مانده باشد و خون سیدالشهدا(ع) باعث شد اسلام زنده بماند.»

 

وی گفت: «تردید نکنید که هیچ کس نخواهد توانست فرهنگ جهاد، شهادت و دفاع مقدس را به فراموشی بسپارد همان طور که نتوانستند حادثه عاشورا را طی قرن‌ها به فراموشی بسپارند البته باید توجه داشت‌‌ همان طور که در عاشورا بدعت‌گذاری‌های غلط اتفاق افتاد، ممکن است در دفاع مقدس هم بدعت‌گذاری‌هایی بشود، باید حواسمان باشد که امروز یکی از خطرات جدی دفاع مقدس این است، این دوران پرشکوه را ابزار اهداف شخصی و منافع خود کنند.»

 

 

قبلا ما را به ترکمانچای و گلستان می‌شناختند، امروز به فتح خرمشهر

 

شهردار تهران در ادامه به بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس پرداخت. فرمانده وقت لشگر پنج نصر خراسان گفت: «در عملیات آزادسازی کله قندی، عراقی‌ها آن قدر نزدیک شدند که بخشی از خاکریز ما سقوط کرد و نیرو‌ها با هم مخلوط شده بودند و مبارزه تن به تن بود. دیدم یکی از بچه‌های کم سن و سال نشسته و در حال تیراندازی به پشت خاکریز خودمان است. من عصبی شدم که چه می‌کنی، فکر کردم اشتباه گرفته، گفت من چند تیر زدم به آنها نخورد، احساس کردم تفنگم اشکال دارد. الان چند تا قوطی اینجا گذاشته‌ام و هدف‌گیری می‌کنم تا تفنگ درست شود بعد بزنم به عراقی‌ها. اصلا در ذهن این بچه ترس وجود نداشت و این نوجوان ۱۳ یا ۱۴ ساله در آن شرایط بحرانی به مرگ ریشخند زده بود.»

 

شهردار تهران گفت: «رودخانه اروند بسیار خروشان و جزر و مد آب آن بسیار وحشتناک است، سرعت آب آن قدر زیاد است که با بلم نمی‌توان به مقصد رسید. ۹۰ درصد بچه‌هایی که از اروند عبور کردند حتی شنا کردن هم بلد نبودند ولی زدند به آب. تمام ارتش‌های دنیا نظیر آمریکا و شوروی می‌گفتند امکان عبور از اروند نیست. اما بچه‌هایی که حتی شنا هم بلد نبودند از رود عبور کردند ولی با عقل و تدبیرت و مدیریت.»

 

وی افزود: «امروز ساخت یک پل چه قدر زمان می‌برد؟ آن موقع فکر نمی‌کردیم بتوانیم در ۴۰ روز بر روی رودخانه خروشان اروند پل بزنیم و ارتباط با فاو را برقرار کنیم. اما عقل، تدبیر و علم در کنار اخلاص و گذشت که ویژگی فرهنگ عاشورا به کمک ما آمد.»

 

قالیباف افزود: «سیدالشهدا‌(ع) نیز در عاشورا جنگ را لحظه به لحظه با تدبیر پیش بردند. گاهی در برخی فیلم‌ها نشان می‌دهند که عراقی‌ها همه آدم‌های نابلدی بودند و ما هم می‌خزیدیم و می‌دویم و جنگ را جلو می‌بردیم. در میدان جنگ در کنارِ گذشت و فداکاری، برنامه‌ریزی هم بود. هفته دفاع مقدس انقلاب اسلامی را بیمه کرد چنانچه عاشورا اسلام را بیمه کرد.»

 

این فرمانده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: «گاهی بعضی فکر می‌کنند فقط حزب‌اللهی‌ها باید مخلص خانواده شهدا باشند، این طور نیست و با صدای بلند می‌گویم که هر ایرانی که یک جو انصاف، مروت و جوانمردی در وجودش باشد می‌فهمد که همه ما زندگی مادی و معنوی خود را مدیون شهدا و خانواده شهدا هستیم.» وی ادامه داد: «به عنوان یک مسوول در جمهوری اسلامی باید بدانم این میز و قدرتی که در اختیار من است به برکت خون شهدا است. اگر مسوولیت‌های ما در راستای اهداف شهدا و انقلاب پیش نرود، حتما به امام(ره) و مردم ظلم کرده‌ایم.»

 

قالیباف گفت: «امروز اگر پشه‌ای در چشممان برود به همه نشان می‌دهیم و کلی داد و بیداد می‌کنیم اما شهید نظرنژاد در عملیات سوسنگرد وقتی ترکش به چشمش خورد و چشمش از حدقه بیرون زد با دستش چشم آسیب دیده را سر جایش گذاشت و با دستمال روی آن را بست و تا صبح در خاکریز ماند، او آیا درد نداشت؟ به این می‌گویند گذشت.»

 

وی با بیان خاطره‌ای دیگر گفت: «یک روز در مقر بچه‌های اطلاعات و عملیات دیدم کسی نیمه‌های شب در را باز کرد، «شهید محبوب» بود. مسوول و فرمانده بچه‌ها، گفتم شما دارید نگهبانی می‌دهید؟ گفت بله، به او گفتم کار تو نگهبانی نیست اما در جواب چیزی نگفت. فردا که با بچه‌ها صحبت کردم، گفتم «محبوب» فرمانده است چرا پست نگهبانی شب به او می‌دهید؟ گفتند محبوب با یکی از بچه‌ها با تندی صحبت کرده و بعد برای اینکه خود را تنبیه کند تصمیم گرفته یک شب تا صبح نگهبانی بدهد، این اخلاص و خودسازی است.»

 

قالیباف تصریح کرد: «امروز اگر در جهان مدعی هستیم و افتخار می‌کنیم که ماهواره به فضا می‌فرستیم، همه و همه این افتخار‌ها ریشه در دوران دفاع مقدس دارد و آن روز‌ها پایه این افتخارات گذاشته شده است.»

 

وی ادامه داد: «روزهایی که صدام با موشک ما را می‌زد و ما چیزی نداشتیم، بچه‌هایی که در جبهه بودند تصمیم گرفتند موشک بسازند. اولین موشکی که ساختند ۱/۵ کیلومتر بیشتر جواب نداد،‌‌ همان بچه‌های سال ۶۱ و ۶۲ در سال ۷۳ و ۷۴ در مراکز تحقیقاتی بودند و موشک‌هایی ساختند که صد‌ها و هزاران کیلومتر را طی می‌کرد و حالا هم فضا را تسخیر کرده‌اند.» شهردار تهران با بیان اینکه اینها خودباوری‌های جنگ بود، گفت: «رزمنده‌های ما به سنت‌های الهی وفادار بودند می‌گفتند ما چون برای خدا کار می‌کنیم خداوند وعده پیروزی داده و با این اطمینان پا به میدان جنگ می‌گذاشتند.»

 

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: «اگر نفت ۱۵ دلار می‌شود ما مشکل داریم و ۱۲۰ دلار هم می‌شود باز مشکل داریم، مشکل ما قیمت نفت نیست، مشکل نبود باورهای دفاع مقدس در حوزه اقتصادی است.» وی ادامه داد: «این باور‌ها گمشده حوزه سیاسی ما هم هست، باید بفهمیم اگر دروغ بگوییم، ریا کاری کنیم و مال مردم را بخوریم هر که باشیم و با هر اسمی که باشیم عاقبت به خیر نیستیم و گره از کارمان باز نمی‌شود.» قالیباف خاطرنشان کرد: «اگر مال حرام در گلوی کسی رفت، دیگر دعایش مستجاب نمی‌شود. از دفاع مقدس باید اینها را یاد بگیریم. اینها اهداف امام(ره)، شهدا و خواسته رهبری است.»

 

وی گفت: «وقتی سخن از سنت‌های الهی می‌شود، یکی از آنها ستارالعیوب بودن است، اگر خداوند پرده‌دری کند هیچ کس نمی‌تواند صبح از خانه بیرون بیاید، ولی عده‌ای هر روز پرده‌دری می‌کنند و آبروی برادر مسلمان خود را می‌برند. ما اگر هر روز آبروی یکی را بردیم این جامعه مورد لطف و عنایت واقع نمی‌شود، اسمش هر چه می‌خواهد باشد.»

 

قالیباف تاکید کرد: «امروز افتخار ما این است که دشمنان از ما هراس دارند چون شهدا ما را بیمه کرده‌اند. تا قبل انقلاب و دفاع مقدس ما را به قرارداد ترکمانچای و گلستان می‌شناختند اما امروز ایران را به فتح خرمشهر می‌شناسند. در عصر انقلاب و نظام به این کشور حمله کردند و ابرقدرت‌ها دست به دست هم دادند ولی همه شکست خوردند.»

 

وی گفت: «جنگ به ما نشان داد که تنها با شعار دادن کار پیش نمی‌رود، اگر اینها را فهمیدم دین خود را به انقلاب و نظام ادا کرده‌ایم. دنیا محل امتحان است و وقتی سختی‌ها آمد پیروزی محقق می‌شود. در جنگ هم وقتی سختی‌ها بود بعد پیروزی می‌آمد. وقتی ایمان به خود داشتیم با یک نیرو و امکانات کم هم پیروزی محقق می‌شد.»

 

 

نباید اجازه داد فرهنگ دفاع مقدس فراموش شود

 

قالیباف پیش از این نیز در اردیبهشت ۱۳۸۷ از "میراث‌خواران جنگ" انتقاد کرده و گفته بود: «نباید اجازه داد فرهنگ دفاع مقدس که نشات گرفته از نهضت حسینی و عاشورایی است لابه‌لای گفته‌های مدعیان و میراث‌خوارانی که در جنگ حضور نداشته و در حاشیه بوده‌اند گم شود و به دست فراموشی سپرده شود.» شهردار تهران دو هفته پیش هم (۲۳ شهریور) در مراسم نخستین یادواره شهدای شهرداری تهران با نام «شهرداران آسمانی» گفت: «امروز تنها با روش‌های استدلالی نمی‌توان از انقلاب دفاع کرد، روش‌های استدلالی لازم هست اما کافی نیست، امروز زمانی است که اسلام و ولایت در مسند قدرت است و در این زمان باید به روش ثبوتی و به طور عینی این قدرت را به مردم نشان داد.»

 

او افزود: «هم اکنون با برخی جریانات و افراد روبه‌رو هستیم که فقط می‌خواهند با حرف از امام (ره) و انقلاب دفاع کنند که این کافی نیست و اگر تبعیت از دین و سنت‌های الهی داریم باید آن را در عمل نشان دهیم.»

 

قالیباف خاطرنشان کرد: «امروز کسانی که دغدغه خون شهدا دارند باید کارآمدی دین در اداره جامعه را در مسئولیت‌های خود به اثبات برسانند و مردم از مجموعه کارهای ما راضی باشند در غیر این صورت در قیامت پاسخی برای شهدا نداریم.» او تصریح کرد: «اگر به گونه‌ای کار کنیم که افراد جامعه نسبت به نظام اسلامی و یک مدیر اسلامی بدبین شوند نه تنها فرقی با دشمنان انقلاب و گروه‌های ملحد نداریم، بلکه جرممان از آن‌ها هم بیشتر است.»

 

شهردار تهران تاکید کرد: «امیدوارم همه بتوانیم به دور از فضاهای حب جاه و مقام و مسائل سیاسی و هر چیزی که ما را از وظایف اصلیمان غافل می‌کند، راه شهدا و امام شهدا را صادقانه و خالصانه ادامه دهیم و از خدا بخواهیم که ما را در این امر خطیر لحظه‌ای به حال خود وا نگذارد.»

کلید واژه ها: قالیباف جنگ تحمیلی


نظر شما :