دفتر رییس‌جمهور در سالروز ملی شدن نفت پیام داد، نامی از مصدق نبرد

۰۱ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۰:۱۵ کد : ۱۹۶۹ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: دفتر رییس‌جمهور در پیام خود به مناسبت ۲۹ اسفند، سالروز ملی شدن صنعت نفت هیچ اشاره‌ای به نام دکتر مصدق، رهبر نهضت ملی شدن نفت نکرد و فقط از آیت‌الله کاشانی یاد کرد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، متن پیام دفتر رییس‌جمهوری اسلامی ایران به این شرح است: «۲۹ اسفند، سالروز ملی شدن صنعت نفت و نفی استعمار خارجی برای همه ایرانیان رخدادی فراموش‌نشدنی و خاطره‌برانگیز است. در این مقطع تاریخی خطیر که یاد آن همواره گرامی و خجسته است، استعمار پیر انگلیس و تمامی ایادی داخلی و خارجی‌اش در مقابل ملت غیور ایران به ستوده آمده و برای ادامه توطئه‌ها و دسیسه‌های سودپرستانه خود به تیرگی‌های تاریخ پناه بردند.

 

بی‌تردید ملی شدن صنعت نفت یکی از نقاط عطف تاریخ مبارزاتی ملت ایران با پشتیبانی روحانیت آگاه به ویژه آیت‌الله کاشانی، برای کسب حقوق خود و قطع دست بیگانگان از منابع کشور بود که الهام‌بخش جریان‌ها و گروه‌های آزادی‌خواه و ضداستعماری فراوانی گردید.

 

مهم‌ترین دستاورد این جریان، احقاق مهم‌ترین حقوق مردم و اعاده مالکیت به کشور است. حقوقی که در طی سالیان متمادی توسط بیگانگان پایمال و به تاراج رفته بود این اقدام نشان داد؛ چنانچه وحدت در جامعه اسلامی تحقق پیدا کند؛ می‌تواند نیرویی به وجود آورد؛ که ارکان استعمار و استبداد را متزلزل نموده و مقدمات فرو ریختن آن را فراهم سازد.

 

این روز که نمادی از غرور ملی ایرانیان در دفاع و حراست از کیان این مرز و بوم تلقی می‌شود، مشعل فروزانی است که بر پهنه ایران بزرگ پرتو افکنده تا مسیر آزادی و استقلال همواره در مقابل دیدگان ما باشد.

 

اینک با گرامیداشت این واقعه بزرگ تاریخی و قدر‌شناسی از همه تلاشگران عرصه صنعت نفت، امید است با همت والای این عزیزان، بیش از پیش شاهد ناکامی معادلات غلط سیاسی و اقتصادی دشمنان در این حوزه مهم و تأثیرگذار اقتصادی باشیم. دفتر رییس‌جمهوری اسلامی ایران».

کلید واژه ها: ملی شدن نفت مصدق


نظر شما :