کاش احمدی‌نژاد برای نواب صفوی هم پیام می‎داد!

۲۶ دی ۱۳۸۹ | ۱۸:۱۸ کد : ۲۱۳ از دیگر رسانه‌ها

سایت رجانیوز در یادداشتی به مناسبت سالروز شهادت نواب صفوی نوشته است: دو دیدار رئیس‌جمهور با خانم پریوش سطوتی (همسر دکتر فاطمی) از ابتدای سال 87 تاکنون و انتشار پیامی در آبان ماه امسال به مناسبت سالروز درگذشت دکتر حسین فاطمی و تجلیل از او به‌عنوان شهید در حالی است که دکتر احمدی‌نژاد از اواخر سال 86 تقریباً هیچ‌گونه تجلیلی از شخصیت شهید نواب صفوی نکرده و توقع می‌رفت که وی در سالروز شهادت نواب حداقل پیام و یا دیداری با خانواده این شهید نیز ترتیب می‌داد.

 

این در حالی است که آبان‌ماه سال گذشته همسر مکرمه شهید نواب صفوی پس از آنکه در استانداری خراسان رضوی و در میان جمع دیگری از مردم (نه مانند خانم سطوتی به‌طور خصوصی و در ساختمان سفید پاستور) با رئیس‌جمهور دیدار کرد، در جمع خبرنگاران از دکتر احمدی‌نژاد به‌طور ویژه تجلیل کرد و او را مانند فرزند نواب دانست.

 

رئیس‌جمهور علاوه بر دو دیداری که تاکنون با خانم سطوتی (همسر دکتر فاطمی و خواهرزن تیمسار رحیمی فرمانده شهربانی رژیم شاه) داشته، در آبان‌ماه سال جاری نیز برای نخستین بار به‌مناسبت درگذشت فاطمی وزیر امور خارجه دولت مصدق، پیام تسلیتی صادر کرد.

 

در پیام 23 آبان دکتر احمدی‌نژاد به خانم سطوتی آمده است: « سالروز شهادت دکتر سید حسین فاطمی، فرصت تازه ای برای یادآوری حماسه دلیرمردی است که جان خود را در راه آرمان‌های ملت مسلمان و انقلابی فدا کرد.

 

شهید فاطمی، امروز به عنوان نماد وطن دوستی و غیرتمندی در نزد ایرانی ها شناخته می شود و جوانان این سرزمین یاد و نام مردی مبارز را در خاطر دارند که مردانه در برابر پلشتی طاغوتیان ایستاد.

 

آن روز که دژخیم ستمشاهی با صحنه گردانی استعمار پیر دکتر فاطمی را به جوخه اعدام سپرد، تصور می کرد با از میان برداشتن یک تهدید بالقوه، ماندگاری خود را تضمین کرده است، غافل از آنکه شهادت فاطمی نیز عاملی برای بیداری نسل حق طلب ایران و خیزش آنها علیه رژیم دست نشانده شاهنشاهی خواهد شد.

 

یاد شهید سید حسین فاطمی و همه شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را گرامی می داریم و از خداوند متعال شادی روح این به معراج رفتگان را خواستاریم.»

 

رئیس‌جمهور همچنین در فروردین ماه 87 و در اولین دیدار خود با همسر دکتر فاطمی، با اشاره به اینکه نسل جوان و نسل های آینده باید بدانند که ملت ما چه سرمایه های عظیمی داشته است، تصریح کرده بود: در طول تاریخ نقش ملت ایران برای رساندن بشریت به جایگاه واقعی خود همیشه ممتاز بوده است.

 

رئیس‌جمهور با تقدیر و تشکر از هدیه کتابچه خاطرات دکتر فاطمی مربوط به ماههای قبل از اعدام وی در زندان گفته بود: این خاطرات و یادداشت‌ها سند ارزشمند و متعلق به ملت بزرگ ایران است که در اختیار مورخین قرار خواهد گرفت. دکتر فاطمی در راه آرمان خود جوانمردانه ایستاد و مبارزه کرد .دکتر فاطمی پایبند منافع ملت و نه منافع شخصی بود و افتخار کشته شدن را بر ننگ وابستگی به بیگانگان ترجیح داد.

 

در حالی که دکتر فاطمی خدمات قابل توجهی برای ایران داشته و پس از کودتای 28 مرداد 32 نیز به‌عنوان یکی از پیشنهاددهندگان صنعت نفت محکوم به اعدام شد اما مخالفت‌های جدی و علنی او با بینات شرع مقدس و اهانت‌های متعدد در روزنامه متعلق به او (باختر امروز) به حدی بود که جمعی از فداییان اسلام را برای ترور او به جمع‌بندی رساند، بهطوری که عبدخدایی از بازماندگان فداییان اسلام می‌گوید عبدالحسین واحدی از اعضای فداییان اسلام، دکتر فاطمی را بزرگ ترین مانع اجرای احکام الهی تشخیص داده و به من گفته بود:«ابتدا باید او را از میان برداریم تا بتوانیم مصدوق را وادار به تسلیم در برابر نظارت اسلامی خود کنیم.» در همین راستا، فاطمی توسط عبد خدایی مورد حمله قرار گرفت و از ناحیه شکم مجروح شد. البته یک سال و اندی پس از آن حادثه، با نامه‌ای که میان وی و شهید نواب صفوی رد و بدل شد، روابط تا حدودی حسنه شد.

 

با این حال، تأکید ویژه بر شخصیت دکتر فاطمی و اطلاق عنوان "شهید" به فردی که به مخالفت با احکام و شرع تظاهر داشته است، و در مقابل یاد نکردن از شهید نواب صفوی موجب نگرانی دلسوزان انقلاب است، به‌طوری که از دکتر احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور متدین و مکتبی انتظار دارند، حداقل در سالروز شهادت نواب صفوی نیز پیامی خطاب به همسر متدینه او صادر می‌شد.

 

دکتر احمدی‌نژاد البته در اولین سال ریاست جمهوری خود (20 دی 84) با خانواده و اعضای ستاد بزرگداشت پنجاهمین سالگرد شهادت نواب دیدار کرده بود.

 

وی با بیان اینکه "قوت و زلال ایمان در نواب صفوی موجب شده بود که او وجود خود را در عظمت اسلام ببیند"، اظهار داشته بود: شهید نواب صفوی وجود خود را فدای عزت اسلام کرد زیرا بر این باور بود که عزت مسلمانان تنها در سایه حاکمیت احکام اسلامی است.

 

رییس جمهوری با اشاره به اینکه تجلی خودباوری و اسلام‌مداری در نواب صفوی سبب شده بود زرق و برق دنیای مادی کمترین تاثیری بر وی نداشته باشد، اضافه کرده بود: نواب صفوی تا پای جان بر سر اهداف متعالی خود ایستادگی کرد و سر سوزنی کوتاه نیامد و امروز نیز به دلیل اینکه تفکری از جنس نور داشت، همچنان زنده است حتی اگر کسانی بخواهند نقش او را در تاریخ با چشم پوشی بر واقعیت‌ها محو کنند.

 

وی مظلومیت شهید نواب صفوی در سال‌های گذشته را یادآور شد و افزود: نواب صفوی همانگونه که در ملی شدن صنعت نفت نقش موثر و اساسی ایفا کرد، در عرصه فرهنگ اسلامی در کشور نیز با هدف زنده نگهداشتن اسلام تاثیر به‌سزایی داشت.

 

احمدی نژاد با بیان اینکه "امروز می‌توانیم نواب صفوی را به عنوان یک انسان نمونه به نسل آینده معرفی کنیم"، اضافه کرده بود: همیشه دست‌های مکار و وابسته دنبال این بوده و هستند که او و امثال او را محو کنند. آنان که به نام مبارزه و آزادیخواهی و ملی گرایی او را بر نمی‌تافتند، هنگامی که در برابر ایمان و پاکی ایشان احساس حقارت کردند، در مقابلش ایستادند.

 

رییس جمهوری تاکید کرده بود: دنیا باید بداند که خط انقلاب همان مسیری است که شهید نواب صفوی دنبال کرد و اکنون کسانی در صحنه انقلاب حاضرند که خط نواب را دنبال می‌کنند.

 

این در حالی است که مرجع برخی ضمیرهایی که احمدی‌نژاد در سخنان سال 84 خود به‌کار برده بود، به افراد و جریان‌هایی بازمی‌گردد که از تجلیل یک‌سویه سال‌های اخیر او از دکتر فاطمی و یاد نکردن از شهید نواب خرسند می‌شوند.

 


کلید واژه ها: نواب صفوی حسین فاطمی


نظر شما :