قالیباف: جبهه نرفته‌ها میراث‌خواران جنگ شده‌اند/ برخی از چفیه سوءاستفاده می‌کنند

۰۴ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۵ کد : ۲۲۲۴ از دیگر رسانه‌ها
شهردار تهران گفت: امروز و بعد از دوران دفاع مقدس، مایی که در جبهه بوده‌ایم حق نداریم بر کسی منت بگذاریم و اگر دیگران احترامی قائل هستند از بزرگواریشان است؛ ما حق نداریم فخرفروشی کنیم و البته کسانی هم که در جبهه‌ها نبودند حق ندارند جزو میراث‌خواران جنگ قرار گیرند.

 

به گزارش ایلنا، محمد باقر قالیباف، در گردهمایی پیشکسوتان امداد، بهداشت و درمان دفاع مقدس که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه رجب و سالروز آزادی خرمشهر، این روز را نقطه عطفی در تاریخ ایران اسلامی دانست و خطاب به رزمندگان حاضر در جلسه گفت: این پیروزی به دست شما و در لوای رهبری امام (ره) اتفاق افتاد.

 

قالیباف گفت: در دوران دفاع مقدس هر قدر رزمنده‌ها شجاع بودند اگر از پشت خط مهمات نمی‌رسید و مجروحان تخلیه نمی‌شدند، خط سقوط می‌کرد و نقشی که کادر درمانی در این مقطع داشتند بسیار مهم بود، هرچند همه آمده بودند تا جان خود را بدهند اما زمانی که عملیاتی شروع می‌شد رزمنده‌ها باید احساس می‌کردند که در نزدیک‌ترین محل، جان هموطن و همرزمشان که عزیز خانواده‌ای است باید حفظ شود و انصافا بخش مهمی از روحیه، مربوط به امکانات پشت خط بود که رزمندگان احساس کنند جان عزیزانشان نجات می‌یابد و همین موجب تقویت شجاعت آن‌ها در جنگ می‌شد.

 

وی با تاکید بر اینکه کادر درمانی کشور چه در مدیریت و چه با حضور در میدان جنگ نقش بی‌بدیلی را در دوران دفاع مقدس ایفا کردند، افزود: از این رو من وظیفه خود می‌دانم در هر محفلی به ویژه در جاهایی که جوانان هستند و آن روز‌ها را درک نکرده‌اند از این حضور مخلصانه و شجاعانه و آگاهانه بگویم و امیدوارم همانطور که این حضور موجب عزت امروز شما شده، ذخیره‌ای برای آخرت شما هم باشد.

 

شهردار تهران در ادامه خاطر نشان کرد: امروز اگر به کارنامه دفاع مقدس نگاه کنیم می‌بینیم که نقطه‌ای درخشان‌تر از آن عرصه نداریم و نه تنها در دوره انقلاب اسلامی بلکه در تاریخ گذشته ایران هم، برگ به این زرینی وجود ندارد که در یک نظام اسلامی و ولایی، این ملت اینگونه از کشور، نظام، آرمان‌ها و آب و خاک خود دفاع کنند، آن هم با دشمنانی که با آن شکل آمده بودند.

 

قالیباف با بیان خاطره‌ای از رشادت‌های شهدای آن دوران افزود: بر این باورم که در دوران دفاع مقدس آنچه که بر جبهه‌ها حاکم بود سنت‌های پایدار الهی بود و نه بخشنامه و امثال آنکه امروز گرفتار آن‌ها هستیم.

 

وی تصریح کرد: ما هیچوقت لشکرمان را با بخشنامه اداره نکردیم و بین همه ارتباطی برادرگونه و در عین حال بسیار منطقی و منطبق با سنت‌های الهی حاکم بود و به این دلیل برکت و خیر هم به همراه داشت و دیدیم که در عملیات‌هایی که به هر دلیل منیت و غرور بود سرمان به سنگ خورد و شکست خوردیم و هر جا مانند عملیات کربلای ۵ که فکر پیروزی هم نبود آنچنان راه باز می‌شد که فکر آن را هم نمی‌کردیم.

 

شهردار تهران خاطر نشان کرد: فضای معنوی و منطبق بر سنت‌های الهی آنچنان تاثیراتی بر جوانان آن روز داشت که گاهی خانواده آنان هم متعجب می‌شدند؛ در جبهه غیبت، دروغ و مال حرام خوردن نبود و محال بود دو برادر در مقابل هم بایستند و در موردی بحث کنند و تصور کنی که یکی دروغ می‌گوید و چنین چیزی حتی به فکر کسی هم خطور نمی‌کرد و نتیجه آن شد که این برگ زرین برای همیشه در تاریخ باقی ماند.

 

قالیباف در ادامه تصریح کرد: اعتقاد دارم امروز هم در اداره کشور در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیازمند همین فرهنگ هستیم و اگر این فرهنگ نباشد هیچوقت کارمان به نتیجه نمی‌رسد.

 

وی افزود: امروز در سیستم اداری اگر خوب کار کنیم باید از قبل پاداش و ترفیع آن هماهنگ باشد، هشت ساعت کار اداری خود را که انجام نمی‌دهیم هیچ، ۱۲۰ ساعت اضافه کاری هم می‌خواهیم و می‌گیریم؛ ماموریت نرفته را هم رفته می‌گیریم و در زمان اداری کار شخصی انجام می‌دهیم و نتیجه آن را به خانواده خود می‌دهیم. در ‌‌‌نهایت زمانی که آسیب اجتماعی به سراغمان آمد و بچه‌مان حرفمان را گوش نداد می‌گوییم جامعه اشکال دارد؛ من نمی‌گویم در جامعه اشکال نیست اما مال حرام از حلقوم هر که پایین رفت اثر وضعی خود را دارد و کاری ندارد که آنچه شغلی داشته باشد و خدا تفاوتی در آن قائل نیست.

 

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در حدیث داریم که پرسیده‌اند می‌شود کسی مسلمان باشد و نماز بخواند و روزه بگیرد اما مسلمان نباشد که حضرت در پاسخ فرموده بله کسی که دروغ بگوید، خیانت در امانت کند و خلف وعده کند؛ مسلمان بودن به نماز و روزه نیست.

 

قالیباف در ادامه تصریح کرد: امروز بعد از دوران دفاع مقدس مایی که در جبهه بوده‌ایم حق نداریم بر کسی منت بگذاریم و اگر دیگران احترامی قائل هستند از بزرگواریشان است؛ ما چه حقی داریم فخرفروشی کنیم و البته کسانی هم که در جبهه‌ها نبودند حق ندارند جزو میراث‌خواران جنگ قرار گیرند.

 

وی با اشاره به سخنی از شهید مصطفی چمران که «در دوران دفاع مقدس شیپور جنگ مرز بین مرد و نامرد را مشخص کرد»، گفت: کسی که جبهه نرفته و مجاهدت نکرده و آزمایش و امتحان پس نداده آن هم در جبهه‌ای که رفتنش واجب کفایی بود، حق ندارند جزو میراث‌خواران جنگ باشند در این میان کسانی هم مانند آیت‌الله تهرانی با کهولت سن که امکان راه رفتن نداشتند پای برهنه می‌آمدند و مقام معظم رهبری نیز که آن زمان رئیس‌جمهور بودند با آن همه مسئولیت و مشغله کاری به جبهه می‌آمدند تا اینکه امام بر ایشان جبهه را حرام کردند اما باز هم در روزهای آخر به جبهه بازگشتند.

 

وی تصریح کرد: با این وجود می‌بینیم بسیاری که آن زمان غایب بودند که البته اشکالی ندارد و ما نمی‌توانیم بگوییم که چرا غایب بودند، امروز جزو میراث‌خواران جنگ شده‌اند؛ این دیگر ظلم است.

 

قالیباف خاطرنشان کرد: بعضی وقت‌ها چفیه را به گونه‌ای می‌بندند که اصلا فلسفه آن را نمی‌دانند، آن‌هایی که با این چفیه‌ها روزی نه زخم خود را بسته‌اند و نه زخم همسنگرشان را، آن را سفره نانشان نکرده‌اند، شال کمرشان نکرده‌اند، آتل دستشان نکرده‌اند، نرده‌بانی نکرده‌اند که با آن رزمنده‌ای را از کانال بیرون آورند، روی آن نماز نخوانده‌اند، روانداز و زیراندازش نکرده‌اند، به جای ماسک شیمیایی از آن استفاده نکرده‌اند و...؛ اما امروز حاضر هستند از آن سوءاستفاده کنند و حتی اگر جایی کسی از آن استفاده کند می‌گویند خیلی منافقی که هر جا لازم باشد چفیه می‌اندازی و هر جا لازم نباشد نمی‌اندازی و همه این‌ها به خاطر پررویی‌های امروز ماست.

 

شهردار تهران در ادامه گفت: امروز آن چیزی که ما را نجات می‌دهد آن است که همه دست به دست هم دهیم تا میراث‌دار دفاع مقدس باشیم نه میراث‌خوار آن.

 

وی با تاکید بر اینکه امروز اگر به مناسبت فتح خرمشهر دور هم جمع می‌شویم باید با تمام وجود آن را درک کنیم، افزود: در کشور و در بعد مادی و رشد معنوی، امروز و در این مقطع از تاریخ راه سعادت ما حفظ فرهنگ جهاد و شهادت و فرهنگ بسیجی است که تولید شده در دوران دفاع مقدس باشد و این به جهت علمی و با تئوری نیز قابل اثبات است.

 

قالیباف ادامه داد: من بر این باورم که فرهنگ دفاع مقدس عمیق‌تر از انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس تعمیق پیدا کرد و این بزرگترین سرمایه اجتماعی امروز ماست و یقین دارم که در همه عرصه‌های پزشکی، فنی و مهندسی، مدیریت، اقتصادی و اجتماعی این فرهنگ است که ما را نجات می‌دهد.

 

وی در ادامه گفت: در انقلاب اسلامی همه حرف ما این بود که بگوییم اگر اسلام مستقر و ساری و جاری شود مطمئن باشید که ما دنیا و آخرت شما را تضمین می‌کنیم و این مهم‌ترین حرف ما بود که امروز هم پای آن ایستادیم.

 

قالیباف در ادامه گفت: میراث داران جنگ و نه میراث‌خواران آن باید به درستی تشخیص دهند امروز سنگر دفاع کجاست، جنگ سال ۶۷ تمام شده اما دفاع تمام نشده و همچنان ادامه دارد و ما باید بدانیم امروز باید کجا دفاع کنیم.

 

وی تصریح کرد: در این دهه که رهبر معظم انقلاب آن را دهه پیشرفت و عدالت نامیدند باید تلاش کنیم و بدانیم این عرصه، عرصه عدد و رقم است نه عرصه سخنرانی و گفتار درمانی و با روش اثباتی از انقلاب اسلامی نمی‌توان دفاع کرد چرا که این روش برای قبل انقلاب بود و امروز باید به روش ثبوتی از نظام و انقلاب دفاع کرد.

 

قالیباف خاطر نشان کرد: اگر من که امروز شهردار تهران هستم برای جوانی که دوران جنگ را ندیده بگویم زمان شاه این بود و امروز تهران اینگونه است، او به من می‌خندد و اول می‌گوید اگر می‌گویی شاه بد بود چرا خود را با او مقایسه می‌کنی؛ امروز در دهه فجر وقتی می‌خواهیم آمار دهیم می‌گوییم در رژیم آن زمان وضعمان این بود و امروز این هستیم، این حرف‌ها گذشت.

 

شهردار تهران افزود: جوانان امروز ما منصف هستند و هیچ وقت انتظار ندارند تهران را با نیویورک و لندن مقایسه کنند و شرایط را می‌فهمند‌ اما قطعا می‌گویند که می‌توانیم تهران را با شهرهایی مثل کوالالامپور و استانبول مقایسه کنیم و این‌ها را از من نمی‌پرسند، یکی از تفریحات امروز جوانان ما وب‌‌گردی است و همه اطلاعات را از اینترنت می‌گیرند و شاخص‌ها را می‌بینند، در چنین شرایطی نباید هیچ وقت احساس کنند که چون در نظام اسلامی هستند عقب افتادند و اگر این حس را پیدا کردند آیا ما دینمان را به انقلاب، نظام و شهدا و همرزمانمان ادا کرده‌ایم؟ به خدا ادا نکرده‌ایم، خیانت کرده‌ایم. هر قدر هم که صدایمان را بالا ببریم و داد بزنیم فایده‌ای ندارد.

 

شهردار تهران افزود: امروز، حزب اللهی بودن، میراث‌دار جنگ بودن، سرباز رهبری و مطیع امر ولایت بودن، در خدمت آرمان‌های امام (ره) و شهدا بودن و... همه و همه در یک کلام و آن هم اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه است. جوان ما باید ببینند که اسلام موجب عزت، استقلال و پیشرفت مادی و معنوی اوست، امروز سنگر اینجاست.

 

وی ادامه داد: روزی حرفی را در حضور آقای متکی زمانی که وزیر امور خارجه بودند در مورد بیداری اسلامی زدم و گفتم که باورمان نشود که با دیپلماسی توانستیم در صحنه خاورمیانه در جایگاه امروز بایستیم و به قدرت برسیم، ما باور داریم بچه‌های مظلومی که در عملیات والفجر مقدماتی و والفجر۱ در رمل‌ها مجروح شدند و پیکرهای پاکشان بر روی خاک تا روز‌ها باقی ماند و آنقدر خون از بدنشان رفت و آب بدنشان خشک شد تا به شهادت رسیدند و حتی لحظه‌ای دست از آرمان‌هایشان برنداشتند و به گفته امام (ره) که فرمود راه قدس از کربلا می‌گذرد تردید نکردند، ما را با این نقطه رساندند.

 

وی با اشاره به سوره احزاب و جنگ خندق که عده‌ای در فرموده‌های پیامبر تردید کردند و به بهانه‌های مختلف می‌خواستند تا بروند، در صورتی که خداوند بر قلبشان آگاه بود، گفت: اینکه امام فرمود ملت ما از ملت صدر اسلام باوفاتر است همین جاست، جایی که رزمندگان و شهدا در حرف امامشان تردید نکردند و اگر امروز فوج فوج مردم به عتبات عالیات می‌روند به برکت خون شهداست و اگر امروز در جایی که حزب بعث بوده و جایی برای شیعیان نبود حکومت اسلامی و شیعی در عراق مستقر می‌شود و امروز نشست ۱+۵ در بغداد برگزار می‌شود همه به برکت خون شهداست و نه دیپلماسی قوی.

 

قالیباف با بیان اینکه میراث‌داران جنگ نیز باید در همه عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی این فرهنگ را دنبال کنند، گفت: تخریب، دروغ، غیبت و... عاقبتی ندارد و ما را به جایی نمی‌رساند و اگر هر کدام ما این کار‌ها را کنیم جزو میراث‌خواران جنگ هستیم.

 

شهردار تهران خاطر نشان کرد: ما وظیفه داریم سنگر دفاع امروز که کارآمدی دین در اداره جامعه است و آرمان‌های امام و شهدا را صادقانه و برادرانه و به درستی حفظ کنیم، هرچند ممکن است همه ما در وظایفمان اشتباهی داشته باشیم‌‌‌ همان طور که در جبهه هم همین طور بود و اگر کسی در کاری ناموفق عمل می‌کرد آنقدر عذاب وجدان داشت که دیگران به جای آنکه حرفی بزنند آن را دلداری می‌دادند و این‌ها مواردی است که باید به آن توجه کنیم.

 

وی در ادامه اظهار کرد: باید در این نشست‌ها این موارد را به هم متذکر شویم، من اگر آدم خوبی بودم حتما امروز جایم روی زمین نبود، آن‌هایی که انسان‌های خوبی بودند پرونده‌شان با شهادت بسته شد، ما امروز تلاش می‌کنیم اما پرونده‌مان هنوز بسته نشده و معلوم نیست که عاقبت به خیر باشیم یا نه و باید از خدا بخواهیم که ما را عاقبت به خیر کند تا شرمنده دوستان شهیدمان نشویم.

 

وی افزود: یادمان بیاید که اگر انقلاب و نظام اسلامی نبود، در رژیم منحوس شاه جای ما کجا بود؛ ما از هر جهت مدیون هستیم و امیدواریم بتوانیم راه فرهنگ و شهادت و شجاعت را تحت رهبری مقام معظم رهبری ادامه دهیم و آرمان‌های رهبری نیز‌‌‌ همان آرمان‌های شهدا و امام (ره) است و امیدوارم که بتوانیم در این رکاب سربازی کنیم.

 

بر اساس این گزارش، در این مراسم از تنی چند از خانواده‌های فرماندهان شهید و همچنین معصومه آباد عضو شورای شهر و از جانبازان دوران دفاع مقدس قدردانی شد.

کلید واژه ها: قالیباف دفاع مقدس


نظر شما :