روایت حسنی از ماشین ضدگلوله شهید باکری برای ورود امام

۱۲ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۷:۵۵ کد : ۳۰۶ از دیگر رسانه‌ها
امام جمعه ارومیه در خاطرات خود از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی‌ به روایت اهتمام شماری از افراد جهت ساخت ماشین ضد گلوله برای حفاظت از جان امام خمینی(ره) می‌پردازد.

 

به گزارش رسا، حجت الاسلام غلامرضا حسنی، امام جمعه ارومیه که سوابق مبارزاتی فراوانی در کارنامه وی دیده می‌شود، در کتاب خاطرات وی که از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی‌ ایران به چاپ رسیده است، به بیان خاطره‌ای از روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی‌ ‌و امام راحل می‌پردازد و می‌گوید: در اوایل بهمن ماه سال ۵۷ که تشریف فرمایی امام خمینی از پاریس به تهران مطرح شد و بختیار فرودگاه های کشور را بسته اعلام کرد، موضوع امنیت و حفاظت جان امام خمینی، مورد بحث بود؛ من اعلام کردم به همراه تمام مسلحین خود آماده‌ام مسؤولیت حراست و حفاظت از جان معظم‌له را بر عهده بگیرم.

 

وی ادامه می‌دهد: این مطلب آن روزها از قول من به وسیله برخی از روزنامه های نوشته و منتشر شد؛ به دنبال آن دوستان مسلح هر کدام نسبت به ذوق و سلیقه خود دست به کار شدند و خودشان را برای این ماموریت بزرگ آماده می‌ساختند.

 

یک روز شهید آقا مهدی باکری که در آن ایام جزو مسلحین ما به شمار می‌آمد، به همراه حاج موسی آقازاده آمدند و گفتند: ما طرحی برای حفاظت امام خمینی داریم، پرسیدم: چیه؟ گفتند یک ماشین ۶ چرخ، تدارک دیده‌ایم، طرح مان این است که می‌خواهیم اطراف آن را به اندازه یک متر و نیم با ورق آهن ضخیم به صورت دوجداره بالا بیاوریم و وسط آهن را پر از سنگ و خاک نماییم که مانع از نفوذ گلوله بشود.

 

امام جمعه ارومیه در ادامه بیان این خاطره خود تصریح می‌کند: طرح اگرچه یک پروژه ساده و ابتدایی بود، اما انصافا نشان از عمق عشق و علاقه و یک دنیا ارادت و اخلاص دوستان داشت؛ به آقا مهدی گفتم مسؤولیت راه اندازی این طرح به عهده خودت است، پی گیری کن و به اتمام برسان.

 

او رفت و کار را به پایان رساند و آماده بهره برداری نمود؛ چون ورود رهبر کبیر انقلاب اسلامی‌ در روز ۱۲ بهمن قطعی شد، ما در ارومیه جهت عزیمت به تهران و شرکت در مراسم استقبال یک کاروان دویست نفری تشکیل دادیم، البته دواطلب زیاد بود، همه می‌گفتند ما هم می‌خواهم بیاییم.

 

امام جمعه ارومیه می‌گوید: به ناچار در بین مسلحین قرعه کشی کردیم، از جمله یکی از این قرعه ها به نام آقا مهدی درآمد، او نیز همان طرح ابتکاری خود را به همراه کاروان به تهران آورد؛ وقتی به تهران رسیدیم من به قدری سرم شلوغ بود و شوق زیارت حضرت امام و آن سخنرانی حماسی معظم له در بهشت زهرا همه چیز را تحت الشعاع قرار داده و دیگر نفهیدم سرنوشت آن ماشین چه شد.

 

گفتنی است، حجت الاسلام حسنی که سال ۱۳۰۶ در روستای بزرگ آباد واقع در ۳۰ کیلومتری شرق ارومیه به دنیا آمد، یکی از روحانیان مبارز در آذربایجان است، زندگی نامه، فعالیت ها و مبارزات وی بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی‌ در آذربایجان را تشکیل می‌دهد به طوری که انقلاب اسلامی‌ در این خطه بدون یاد و نامه ملا حسنی معنا و مفهوم نخواهد داشت.

 

وی در خطه آذربایجان شخصیت منحصر به فردی شد و از اوایل دهه ۴۰ نماز جمعه را در زادگاه خود اقامه کرد و در پوشش این مراسم عبادی، مبارزات سیاسی و انقلابی خود را سازماندهی و عمق بیشتری بخشید.

 

کلید واژه ها: مهدی باکری غلامرضا حسنی


نظر شما :