وزیر ارشاد: تاریخ بشریت از جیرفت شکل گرفت، نه بین‌النهرین

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۰۰:۴۷ کد : ۳۱۵۸ از دیگر رسانه‌ها
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نظام سلطه و غرب می‌خواهد پایگاهی در خلیج فارس داشته باشد، گفت: آن‌ها به همین دلیل، آدرس غلط می‌دهند و بحث ایران‌هراسی را دنبال می‌کنند و به جای اینکه به فکر مردم و منطقهٔ خود باشند، تلاش کرده‌اند در این منطقه، خلیج‌ فارس را بازار تسلیحات و محصولات خود کنند.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سید محمد حسینی در آیین پایانی سومین جشنوارهٔ بین‌المللی خلیج‌ فارس که در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: این همایش و موضوع آن نه‌تنها مایهٔ همدلی و همبستگی ما ایرانیان در داخل کشور است، بلکه در تمام جهان نیز ایرانیان دربارهٔ این موضوع با هم همبستگی دارند و از این میراث گران‌بها دفاع می‌کنند.

 

وی دربارهٔ زمان آغاز تحریف نام خلیج‌ فارس و اینکه بگوییم این نام از چه زمانی تحریف شده است، گفت: از زمانی که کارگزاران انگلیسی به بحرین و کویت وارد شدند، تلاش کردند تفرقه‌افکنی را رواج دهند و بین ما و اعراب مشکلاتی به وجود آورند.

 

حسینی ادامه داد: در تاریخ و آثار کهن نیز این مساله به اثبات رسیده که در نیمهٔ جنوبی خلیج‌ فارس تمدنی وجود نداشته و از دوران داریوش اول که ناوگان دریایی ایران شکل گرفت، این گستره در اختیار ایرانیان بوده است و ایرانیان از زمان قدیم دریابانان و دریانوردان خوبی بوده‌اند. اگر به نقشه‌های کهن نیز نگاه کنیم، نام کشورهای جنوبی خلیج‌ فارس در آن‌ها وجود ندارد، زیرا در زمان‌های کهن یک ساختار سیاسی نداشتند و امروز نیز به برکت نفت است که در نقشهٔ جغرافیا قرار دارند.

 

وزیر ارشاد با اشاره به اکتشاف‌های اخیر صورت گرفته در جیرفت در استان کرمان، گفت: اکتشافاتی که در جیرفت انجام شده، نشان‌دهندهٔ یک تاریخ کهن و قدیمی است و برخی بر این اعتقاد هستند که تاریخ بشریت از جیرفت شکل گرفته، نه از بین‌النهرین.

 

او اظهار کرد: یافته‌های باستانی و مباحثه‌های تاریخی که وجود دارد، دلالت بر نام خلیج‌ فارس دارد و حتی زمان یونانیان که با ایران رقابت تجاری داشتند، در نقشه‌های خود نام خلیج‌ فارس را آورده‌اند.

 

حسینی با اشاره به بازدید‌هایش از موزه‌ها در کشورهای مختلف دنیا، بیان کرد: در نقشه‌های متعدد دنیا که از چین تا آمریکا وجود دارد و من آن‌ها را دیده‌ام، نام خلیج‌ فارس وجود دارد. نقشه‌ای هم در موزهٔ ملی قاهره وجود دارد که در آن، نام «بحر فارس» آمده و این نقشه در یونسکو ثبت شده است و عرب‌ها هم به آن افتخار می‌کنند و آن را نشان از تمدن خود می‌دانند.

 

وی با بیان اینکه خیلی هم نباید به دنبال استدلال باشیم، تأکید کرد: تعجب می‌کنم که چرا برخی به جای واقعیت، این موضوع را انکار می‌کنند. آن‌ها به جای اینکه به مسایل اصلی بپردازند و به دنبال دفاع از مسلمانان باشند، در پی این هستند که ایران را به عنوان یک تهدید نشان دهند.

 

او با بیان اینکه آن‌ها حتی به قومیت عرب نیز پایبند نیستند، ادامه داد: فجایع سوریه و تفرقه‌افکنی در آنجا نمونهٔ بارز آن است و در عراق نیز به دنبال دامن زدن به اختلاف‌ها هستند.

 

وی همچنین گفت: شخصی به نام «نیما صفا درگیری» یک حدیث را از کتاب اهل سنت درآورده که در آن نام خلیج‌ فارس آمده است. این باب نیز باید گشوده شود که در احادیث، مدارکی در رابطه با خلیج‌ فارس پیدا شود.

 

وزیر ارشاد در ادامهٔ سخنانش با اشاره به اینکه اتحادیهٔ عرب به دلیل نژادپرستی این کار را دنبال می‌کند، بیان کرد: نسل جوان در فضای مجازی هر جا ببیند که کسی در جهان بخواهد این نام را تغییر دهد، واکنش نشان می‌دهد.

 

وزیر ارشاد ادامه داد: برخی می‌خواهند با بحث جزایر سه‌گانه و نام خلیج‌ فارس کاری کنند که باعث تفرقه‌افکنی شوند، اما راه به جایی نمی‌برند.

کلید واژه ها: وزیر ارشاد جیرفت خلیج فارس


نظر شما :