حبیبی: موتلفه مجوز کشتن شاه را هم داشت

۲۲ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۶:۲۹ کد : ۳۶۹ از دیگر رسانه‌ها
"آیت الله العظمی میلانی اجازه کار مسلحانه را برای برخورد با سران رژیم شاه دادند و حتی فرمودند اگر به خود شاه هم دسترسی یافتید برای کار مسلحانه نسبت به او مجاز هستید."

 

این بخشی از سخنان محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌و‌گو با ایرنا است.

 

هیات‌های موتلفه اسلامی، از ائتلاف 3 هیات مذهبی پیرو امام خمینی (ره) در منزل بنیانگذار انقلاب اسلامی شکل گرفت. هیات‌های ائتلاف کننده شامل هیات مسجد شیخ علی، هیات اصفهانی‌ها و هیات موید بودند.

 

این تشکل اسلامی که با نام‌های هیات‌های موتلفه اسلامی، جمعیت هیات‌های موتلفه اسلامی، حزب موتلفه اسلامی شناخته می‌شود، در شکل گیری و هدایت قیام 15 خرداد 1342 نقش داشت.

 

موتلفه اسلامی، اصل مبارزاتی خود را بر مبارزه سیاسی نهاد اما پس از تبعید امام خمینی (ره) شاخه نظامی آن، مبارزه نظامی را آغاز کرد و با ترور حسنعلی منصور (نخست وزیر شاه که کاپیتولاسیون را به تصویب رسانده بود) مهم‌ترین اقدام مسلحانه خود را در کارنامه خویش ثبت نمود. پس از دستگیری سران اولیه آن، بقایای آنرا رجایی و باهنر اداره کرده و موتلفه دوم را راه اندازی نمودند.

 

این جمع در پوشش کارهای فرهنگی، اقتصادی و... مبارزات سیاسی را تا تشکیل ستاد استقبال از امام ادامه داد. در این ستاد افرادی همچون عسگراولادی، بادامچیان، عراقی، شفیق، توکلی بینا، رخ صفت، سعیدمحمدی، اسلامی، مقصودی و... از موتلفه حضور جدی داشتند.

 

این تشکل، در سال‌های قبل از انقلاب در مبارزات حضور داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران (1357)، برخی از اعضای آن در شورای انقلاب عضویت یافتند. با شکل‌گیری حزب جمهوری اسلامی، این تشکل، فعالیت خود را درون این حزب دنبال نمود و با تعطیلی فعالیت‌های حزب جمهوری اسلامی، به فعالیت‌های سیاسی خود، با نام جمعیت موتلفه اسلامی ادامه داد.

 

مؤتلفه اسلامی، در دی‌ ماه سال 1382، در هفتمین مجمع عمومی خود، به «حزب موتلفه اسلامی» تغییر نام داد.

 

از چهره‌های موثر موتلفه اسلامی، می‌توان به سید محمد حسینی بهشتی و مرتضی مطهری (نمایندگان امام)، رجایی، باهنر، مهدی عراقی، حاج مهدی بهادران، لاجوردی، اندرزگو، بخارایی، امانی، صفارهرندی، نیک نژاد، اسلامی، احمد شهاب، درخشان و... اشاره کرد.

 

از میان چهره‌های سیاسی موجود نیز، می‌توان از حبیب الله عسگراولادی، اسد الله بادامچیان، محمدنبی حبیبی، حمیدرضا ترقی و علی اکبر پرورش نام برد. هم اکنون محمدنبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی است .

 

در یکی از روزهای بهمن ماه با محمد نبی حبیبی در دفتر حزب موتلفه اسلامی در خیابان خردمند جنوبی به گفت‌وگو می‌نشینیم او سخن را اینگونه آغاز می‌کند...

 

"در سال 1341 که موضوع انجمن‌های ایالتی و ولایتی از طرف رژیم شاه مطرح شد و مورد اعتراض مردم مسلمان و در راس همه مراجع و علما قرار گرفت، یک نوع تقابل بین علما و مردم با رژیم شاه صورت گرفت. در آن زمان، رژیم عقب نشینی کرد ولی یکسری اعتراضات متراکم بین اقشار مختلف مردم علیه رژیم شاه وجود داشت و اتفاقاتی که در این تقابل واقع شد، منجر به قیام 15 خرداد سال 42 شدکه مردم در تهران به خیابان ها ریختند و رژیم شاه کشتار وسیعی را انجام داد.

 

تقابل میان مردم و علما با رژیم شاه بعد از رحلت آیت الله العظمی بروجردی شکل جدیدی به خود گرفت و در یکسری از هیات‌های مذهبی علاوه بر عزاداری‌های ماه‌های محرم و صفر شعارهایی علیه رژیم شاه مطرح شد و برخی از هیات‌های مذهبی یک نوع مبارزه با رژیم شاه را در ضمن عزاداری دنبال می‌کردند."

 

  

موتلفه اسلامی به دستور امام راحل شکل گرفت

موتلفه چگونه شکل گرفت؟

 

برخی از این هیات‌ها ارتباط مستقیم با امام داشتند، در این میان سه هیات مذهبی در تهران ارتباط ویژه‌ای با امام داشتند، در اردیبهشت ماه 1342 این هیات‌ها بدون این که ارتباط سازمان یافته‌ای با هم داشته باشند، به ملاقات امام راحل رفتند، در این دیدار امام راحل به این سه هیات مذهبی توصیه کردند که هر سه هیات یک هدف را دنبال کنند و در اهدافشان ائتلاف داشته باشند.

 

کلمه ائتلافی که حضرت امام به کار گرفتند، موجب توافق این سه هیات شد و در آن روز هیات‌های موتلفه اسلامی نامگذاری و شکل گرفت که در واقع یک نوع ائتلاف سازمان یافته به شکل حزب ایجاد می شود و روح حاکم بر این ائتلاف، مبارزه با رژیم شاه بود، این هیات‌های موتلفه اسلامی ارتباطشان را با امام ادامه می‌دهند تا زمانی که امام در سال 1343 از کشور تبعید می‌شوند.

 

 

وجه مشترک حزب الله و حزب موتلفه

 

در ملاقاتی که چند سال پیش در بیروت با سید حسن نصرالله داشتم، ایشان اشاره کرد که دو تشکل موتلفه اسلامی و حزب‌الله با دستور امام راحل شکل گرفت که این وجه مشترک حزب الله و حزب موتلفه اسلامی است.

 

بعد از تبعید امام راحل یک خفقان در کشور حاکم شده بود، که این خفقان بعد از حادثه 15 خرداد عمومیت یافته بود و دوستان موتلفه بعد از حاکم شدن این خفقان در یک جلسه 12 ساعته شورای مرکزی به این نتیجه می‌رسند که برای شکستن این جو خفقان باید دست به اسلحه برد.

 

 

 

مطهری و میلانی مجوز دادند

دست به اسلحه بردید؟

 

شهید مطهری عضو شورای روحانیت موتلفه اسلامی بودند و گفتند حالا که این جو رعب ایجاد شده باید چند نفر از سران رژیم شاه را به خاک افکند تا این جو رعب و ترس شکسته شود.

 

آیت الله العظمی میلانی از مراجع تقلید در مشهد و ساکن آن جا بودند، دوستانی از موتلفه اسلامی مامور شده بودند که از ایشان در خصوص اقدامات مسلحانه استفتا کنند که ایشان اجازه کار مسلحانه را برای برخورد با سران رژیم شاه دادند و حتی فرمودند اگر به خود شاه هم دسترسی یافتید برای کار مسلحانه نسبت به او مجاز هستید.

 

تیم مسلحانه موتلفه در اول بهمن 43 مبادرت به اعدام انقلابی منصور نخست وزیر وقت رژیم شاه کرد.

 

 

با مجاهدین خلق (منافقین) هم ارتباط داشتید؟

 

سازمان مجاهدین خلق (منافقین) هیچ گونه ارتباط سازمانی با موتلفه اسلامی نداشتند، اما آن ها هم جوانانی بودند که برای برخورد با رژیم کار مسلحانه انجام می دادند در ابتدا هم برخی از مبارزین که در موتلفه اسلامی بودند با این ها ارتباطات خصمانه نداشتند اما بعد از این که آن ها تغییر ایدئولوژی دادند و ادعای مبارزات مارکسیستی کردند در آن زمان خط کشی روشنی بین مبارزین مسلمانی نظیر موتلفه با آنان ایجاد شد.

 

 

بعد از ترور منصور

 

بعد از اول بهمن 43 و ترور منصور و دستگیری سران اولیه موتلفه، شهید رجایی بیان کردند که بعد از این خود وی به اتفاق جلال‌الدین فارسی کارهای موتلفه را ادامه می دهند و تا امروز این راه ادامه یافت و چراغ موتلفه هیچ گاه خاموش نشد.

 

 

تشکیلات مخفی

عضوگیری موتلفه چگونه بود؟

 

به دلیل این که موتلفه تشکیلات مخفی بود، بر اساس شناسایی، رفاقت های چهره به چهره افراد را انتخاب می‌کرد و بعد از انقلاب با تشکیل حزب جمهوری سران موتلفه تصمیم می‌گیرند در قالب حزب جمهوری فعالیت کنند.

 

بعد از این که حزب جمهوری اسلامی فعالیت‌های خود را متوقف کرد، باز دوستانی مانند عسگر اولادی به خدمت امام راحل می‌روند و از ایشان کسب تکلیف می‌کنند ، که آیا ما با توقف حزب جمهوری به فعالیت‌هایمان ادامه دهیم یا خیر که امام می‌فرمایند که شما مجاز هستید کارتان را ادامه دهید و ما این سخن امام را مجوز شرعی می‌دانیم، ما معتقدیم با شواهدی که داریم، امام با تحزب اسلامی کاملا موافق بودند.

 

 

اقدام برجسته موتلفه در 15 خرداد

یک خاطره خوب از دوران مبارزاتی ...

 

در نیمه شب 15 خرداد 42 که امام راحل را دستگیر کردند، موتلفه صبح زود به سرعت این خبر را به هیات‌های برجسته رساند و یکی از دلایل تجمع مردم و ریختن به خیابان‌ها اطلاع رسانی سریع موتلفه بود.


 

کلید واژه ها: موتلفه اسلامی 15 خرداد 42 حسنعلی منصور


نظر شما :