انتقاد باقربیگی از سیاسی شدن موضوع دفن فرای

امید ایران‌مهر
۲۴ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۷:۴۶ کد : ۴۲۱۶ وقایع اتفاقیه
انتقاد باقربیگی از سیاسی شدن موضوع دفن فرای
تاریخ ایرانی: مهدی باقربیگی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با انتقاد از سیاسی شدن موضوع دفن ریچارد فرای ایران‌شناس برجستۀ آمریکایی در حاشیۀ زاینده‌رود، تاکید کرد این موضوع در حوزۀ اختیارات کلان حکومتی است و مسئولان محلی در این باره تصمیم‌گیر نهایی نخواهند بود.

 

طی روزهای اخیر اعتراض برخی گروه‌ها به احتمال دفن پیکر ریچارد فرای، ایران‌شناس برجستۀ آمریکایی در حاشیۀ زاینده‌رود که قرار بود طبق وصیت او و با تأییدیه استاندار پیشین اصفهان انجام شود، نام او و شهر اصفهان را به صدر اخبار آورده است. در آخرین تحول در این رابطه، گروهی از معترضان چند روز قبل ضمن برگزاری تجمعی در مخالفت با تدفین فرای به آرامگاه آرتور پوپ، مورخ شهیر آمریکایی تعرض کردند؛ موضوعی که با واکنش بسیاری از فرهنگ‌دوستان ایرانی مواجه شد.

 

در این باره مهدی باقربیگی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان به «تاریخ ایرانی» گفت: «از کودکی تا امروز که به این سن رسیدم هرگاه معلمان یا خانواده‌ام مقبرۀ آرتور پوپ را به من نشان دادند، از او به عنوان کسی که اصفهان را دوست داشته، به عنوان کسی که عالم بوده و به فرهنگ ما ایرانیان علاقه‌مند بوده معرفی می‌کردند و به نظر من بسیار زشت و غیرقابل قبول است که به آرامگاه چنین فردی توهین و تعرض شود.»

 

او افزود: «در مورد آقای فرای من نمی‌دانم ایشان یهودی بوده، جاسوس بوده یا خیر. من فقط می‌دانم ایشان به تاریخ و فرهنگ ایران و مردم ایران علاقه‌ زیادی داشته، فرهنگی که در آن بشردوستی هست، فرهنگی که در آن مهمان‌نوازی هست، ایثار و شهادت هست. او بخش‌های مثبت فرهنگ ما را برجسته کرده و به آن علاقه داشته است. این موضوعی نیست که بخواهیم به خاطر آن محکومش کنیم.»

 

عضو کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه «سیاسی کردن مسائل فرهنگی، نتایج زشت و زننده‌ای در پی دارد»، گفت: «من واقعاً اطلاعی ندارم مسائلی که دربارۀ آقای فرای مطرح می‌کنند صحت دارد یا نه، اگر نبوده که واقعاً متهم کردنشان ناپسند است، اگر هم در جوانی‌شان مسائلی داشته‌اند و بعد‌ها کنار گذاشتند و وارد حوزه‌ها و فعالیت‌های دیگری شدند، پرداخت و برجسته‌سازی این مسائل وجهی ندارد. ما در آموزه‌های دینی‌مان هم داریم که اگر حتی به چشم خودتان دیدید کسی شبانه گناهی مرتکب می‌شود، فردای آن روز به رویش نیاورید و رسوایش نکنید، شاید در همین فاصله توبه کرده باشد و شما ندانید. خدا می‌بخشد چرا بندگان خدا نبخشند؟»

 

باقربیگی با بیان اینکه «فرای اکنون مُرده است و مُرده که دیگر نمی‌تواند جاسوسی کند!» ادامه داد: «کاش کمی غیرسیاسی فکر کنیم. یک آدم اندیشمند که اتفاقا آمریکایی هم هست، وصیت می‌کند که مرا در اصفهان که به آن عشق می‌ورزم به خاک بسپارید، ما می‌توانیم از همین واقعه یک امتیاز برای خودمان کسب کنیم.»

 

عضو شورای شهر اصفهان با بیان اینکه «وقتی کسی به ما مشت زد لازم نیست ما هم به‌‌ همان شکل مشت بزنیم، بلکه با بزرگواری می‌توانیم او را خجالت‌زده کنیم»، اضافه کرد: «الان دولت آمریکا می‌گوید یک مقام سیاسی ایرانی که ۳۵ سال پیش کاری کرده که به نظر آن‌ها اشتباه بوده، حق ورود به خاک آمریکا را ندارد. ما می‌توانیم با تدفین ریچارد فرای آمریکایی تفاوتمان را با آن‌ها نشان دهیم. بگوییم ما ایرانی‌ها آنقدر بخشنده و آنقدر ملت با گذشتی هستیم که به خاطر اینکه ریچارد فرای به فرهنگمان خدماتی داشته، گذشته‌اش را نادیده می‌گیریم و می‌پذیریم که طبق وصیتش در کشورمان به خاک سپرده شود.»

 

او در پاسخ به این سؤال که به نظر شما در موضوع تدفین ریچارد فرای تصمیم‌گیری نهایی برعهده چه کسانی است؟ گفت: «این یک موضوع بین‌المللی است و در همه کشورها مقامات ارشد نظام تصمیمات این‌چنینی را برعهده دارند. ما هم در ایران رهبری داریم که در همه مسائل فصل‌الخطاب هستند و با در نظر گرفتن همه جنبه‌های یک موضوع نظر خود را اعلام می‌کنند. اگر ایشان در این باره نظری ندهند طبق قانون نفر بعدی رئیس‌جمهوری است و اگر نه وزارت امور خارجه. ما دولت داریم، قانون داریم و این مساله یک مساله بین‌المللی است. موضوع در اختیار شهردار و فرماندار و استاندار اصفهان هم نیست. یک موضوع حکومتی است که باید در سطح کلان دربارۀ آن تصمیم‌گیری شود.»

 

باقربیگی با ابراز امیدواری نسبت به حل این مشکل تصریح کرد: «مساله دربارۀ فردی است که از دنیا رفته و تدفینش خطری برای کسی ندارد. این کار، بزرگی و بزرگواری ما و ملت ما را نشان می‌دهد. بخشش همیشه برای انسان شأن و مقام می‌آورد.»

کلید واژه ها: ریچارد فرای آرتور پوپ مهدی باقربیگی


نظر شما :