مشایی: اگر امیرکبیر ۳۰ سال حکومت می‌کرد، اکنون ایران کجا بود؟

۰۸ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۵:۳۹ کد : ۴۴۲ از دیگر رسانه‌ها
رییس دفتر رییس‌جمهور معتقد است: نگاه به داشته‌های ارزشمند تاریخی برای همه‌ی ملت‌های عالم با هدف بهره‌برداری و تعیین مسیر روشنگری در راه آتیه‌ ملت‌ها بسیار ارزشمند است.

 

به گزارش ایسنا، اسفندیار رحیم‌مشایی در آیین اختتامیه‌ جشنواره شمس‌العماره در کاخ گلستان گفت: وقتی داشته‌های تاریخی یک ملت بزرگ، مهم و الهام‌بخش است، طبعا این از حد یک بهره‌برداری ثابت فراتر است و به‌عنوان یک ضرورت عینی و تمام باید مورد نظر باشد.

 

او ادامه داد: ملت ایران باید به گذشته‌ خود نگاه کند. تاریخ این کشور یک تاریخ متحد و یکپارچه است. از نخستین روزهایی که انسان در این سرزمین شروع به زندگی کرد و لایه‌های زندگی را کاوید تا پایداری در این سرزمین رقم بخورد، دستاورد‌های بزرگی نصیب این کشور شد.

 

وی اظهار کرد: برای این‌که بفهمیم چقدر این ریشه‌ها عمیق است و چقدر در عمق خاک تاریخ وسعت پیدا کرده، بررسی تاریخ گذشته بسیار ضروری است.

 

رحیم‌مشایی هدف از تکریم شعائر ایران را انجام کارهای بلندتر و رفیع‌تر در این حوزه دانست و گفت: برخی‌ها نسبت به تاریخ بدبین هستند و می‌گویند نباید به آن نگاه کرد، فقط باید به آینده نگاه کرد. تاریخ هر ملتی بیش از هر چیز به مطلوب‌های امت وابسته است. برای این‌که جایگاه‌های رفیع‌تر را به‌دست آوریم، این خواسته، خواسته‌ بزرگی نیست، باید به رفیع‌تر از آن چشم دوخت. اگر کسی به اوج قله‌ها نگاه کند می‌تواند به قله برسد؛ ولی باید به این توجه داشت که ارتفاع قله‌ها متفاوت است. ما به تاریخ پرعظمت ملت ایران تأکید می‌کنیم تا یادمان بیفتد که چه ریشه و پی‌هایی داریم و روی این ریشه‌ها می‌توان چه چیز‌هایی ساخت.

 

او ادامه داد: تاریخ برای ملت ایران یک ضرورت و یک حقیقت روشن است. بزرگی و عظمت در آن موج می‌زند. ما حتا پیش از قوم مغول نیز صاحب تمدن بوده‌ایم. ریشه‌های این تاریخ عمیق‌اند. فشاری که در تاریخ به ایران وارد شده است، نمی‌توان گفت به هیچ ملتی وارد نشده، ولی می‌توانیم بگوییم کم‌نظیر بوده است.

 

وی بیان کرد: در تاریخ، عناصر نالایقی در سرزمین‌ها فرمانروایی کرده‌اند، ولی شخصیت بزرگی مانند امیرکبیر فقط سه‌سال و سه‌ماه در ایران حکومت کرد. اگر این شخصیت حکومتش به ۳۰ سال می‌رسید، اکنون ایران کجا می‌توانست باشد. ملت ایران باید به تاریخ خود افتخار کند. افتخار هر کدام از ما باید این باشد که پای این پرچم جان خود را تقدیم کنیم.

 

رحیم‌مشایی اضافه کرد: باید نگاه کنیم متوسط قد تاریخ ملت ایران کجاست، پس از صفویه ایران به‌دلیل بی‌لیاقتی‌ها سیر قهقرایی را شروع کرد. امروز ما را در جهان به عدالت می‌شناسند. تبلیغات بسیار سهمگینی علیه ما در جهان جاری است. اگر ملت ایران همه در صحنه باشند، افتخارات تاریخی را می‌توان رصد کنیم.

 

کلید واژه ها: مشایی امیرکبیر


نظر شما :