حاشیه‌های عکس یک توده‌ای؛ پخش فصل دوم «شهرزاد» در هاله‌ای از ابهام

روابط عمومی سریال «شهرزاد»: منتظر گفت‌وگوی کارگردان و تهیه‌کننده باشید
۲۵ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۰:۴۸ کد : ۵۳۵۰ وقایع اتفاقیه
روابط عمومی سریال «شهرزاد»: منتظر گفت‌وگوی کارگردان و تهیه‌کننده باشید
حاشیه‌های عکس یک توده‌ای؛ پخش فصل دوم «شهرزاد» در هاله‌ای از ابهام

صدف فاطمی


تاریخ ایرانی: همه چیز از آنجا شروع شد که فرهاد را به شهربانی احضار کردند. هاشم نامه را به دست فرهاد داد تا برود درباره اتهام ارتباط احتمالی‌اش با اعضای حزب توده توضیح دهد. بعد از اینکه سؤال و جواب‌ها تمام شد، فرهاد نیت رفتن می‌کند که بازپرس او را صدا می‌زند و تصاویری را نشانش می‌دهد که شاید از عکس‌العمل فرهاد، سرنخی دستش بیاید. میان تصویرهای چسبیده بر دیوار، یکی‌شان عکس حسین شریعتمداری در دوران بازداشت در کمیته مشترک ضدخرابکاری است. نمایش تصویر مدیرمسئول روزنامه کیهان در قسمت هفدهم سریال «شهرزاد» میان اعضای حزب توده بس بود که باز موجی از حرف‌ و حدیث‌ روانه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خبری شود. عده‌ای گفتند که شهرزاد، قصه دوران بعد از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ بوده و این اصلاً با نمایش تصویر شریعتمداری جور در نمی‌آید چرا که او آن زمان تنها ۷ سال سن داشته است. دیگرانی هم بودند که رفتند لابه‌لای سندهای تاریخی گشتند و گفتند روز چهارم بهمن سال ۱۳۵۰ بود که محمدرضا شاه دستور ساخت کمیته مشترک ضدخرابکاری را صادر کرد و این یعنی ۱۸ سال بعد از زمانی که شهرزاد دارد قصه‌اش را تعریف می‌کند. این شد که بهانه خوبی برای عده‌ای دست و پا شد تا عینک ایرادگیریشان را به چشم بزنند و بگویند که نمایش عکس شریعتمداری، اگر یک گاف بزرگ نباشد، لابد یک شیطنت سیاسی است.

 

در این میان عده‌ دیگری هم هستند که فارغ از اینکه دلیل نمایش عکس شریعتمداری چه بوده، یک نگرانی بزرگ دارند. دلهره‌ای که از جواب نامه حسن فتحی، کارگردان سریال «شهرزاد» به سیدمحمد امامی، سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده آن سریال برآمد. آنجایی که فتحی به نامه عذرخواهی سیدمحمدهادی رضوی، سرمایه‌گذار سریال از شریعتمداری واکنش نشان داد.

 

رضوی هفته گذشته درباره قرار دادن عکس شریعتمداری در آن سکانس سریال «شهرزاد» به خبرگزاری مهر گفت: «من توضیحات این مساله را از عوامل گرفته‌ام و تنها قرار بود یک عکس قدیمی از یک نفر که بازداشت شده است در کنار عکس‌ها گذاشته شود. این مربوط به کمونیست‌ها نیست اما من تعبیر دیگری هم دارم اینکه ما قبل از انقلاب بزرگان زیادی را داشتیم که مبارزه می‌کردند و اتفاقا یکی از کم‌کاری‌های ما در سریال «شهرزاد» این است که سراغ آن‌ها نرفته‌ایم و معتقدم در این صحنه باید عکس بسیاری از بزرگان انقلاب غیر از آقای شریعتمداری را هم قرار می‌دادیم.» با این وجود او قرار دادن عکس شریعتمداری را «سهوی» دانست و تهدید کرد: «من قطعا باز هم موضوع را جویا شده و با عوامل آن در صورت عمدی بودن برخورد می‌کنم.»

 

داماد محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور همچنین در نامه‌ای به حسین شریعتمداری نوشت:‌ «استاد بزرگوار، من در مکتبی در مدارس مذهبی درس خوانده‌ام به نام شهدای موتلفه اسلامی و موظف به ادامه راه مبارز نستوه و جهادی آقای حبیب‌الله عسگراولادی هستم که شما را سردار قلم خطاب نمودند. جالب است عوامل سریال و به خصوص آقای حسن فتحی کارگردان مجموعه تلویزیونی شب دهم که خود را مشمول لطف شما بزرگوار در آن مجموعه می‌داند از پاسی از شب گذشته با متوجه شدن این خطا بارها به این حقیر فرمودند که طی جلسه‌ای حضوراً توضیح عرض عذرخواهی داشته باشند. شریعتمداری هم در روزنامه‌اش با انتشار نامه رضوی، جواب خود را با چند بیت شعر داد: «که ای نفس! من درخور آتشم/ به خاکستری روی درهم کشم؟!»

 

اما این آغاز ماجرای دیگری بود. فتحی در نامه‌ای امامی را مورد خطاب قرار داد و نوشت: «در کمال احترام اگر قرار باشد هر فردی به جز شما در مقام تهیه‌کننده، در هر مورد دست به تفسیر ناصحیح از گفته و ناگفته‌های من بزند، ناگزیرم برای ساخت قسمت‌های بعدی سریال انصراف بدهم.»

 

رضوی پیش از این گفته بود: «ما قطعا سال دیگر کارهای پرباری در قالب «شهرزاد ۲» و همچنین مجموعه ارزشی که پیش از این گفته شد ارائه می‌کنیم. این مجموعه ارزشی در بخش‌هایی به مدافعان حرم می‌پردازد و من بسیار خوشحال شدم که چند روز پیش آقای حاتمی‌کیا این بحث را کلید زد.»

 

نامه فتحی که به تهدید به توقف ساخت سریال «شهرزاد» تعبیر شد، سرنوشت نامعلومی برای این مجموعه موفق شبکه خانگی رقم زد. مسئولان روابط عمومی سریال «شهرزاد» درباره ابهامات بوجود آمده به «تاریخ ایرانی» گفتند: «فیلم‌برداری و ضبط فصل اول سریال به طور کامل تمام شده و ۲۶ قسمت این فصل طبق برنامه قبلی توزیع می‌شود. اظهارات آقای فتحی در مورد احتمال انصراف از ادامه همکاری مربوط به فصل‌های دوم و سوم است. خوشبختانه داستان فصل اول طوری تمام می‌شود که سؤالی باقی نمی‌گذارد و اگر بنا باشد ساخت فصل‌های بعدی ادامه پیدا نکند، تداخلی در فصل اول ایجاد نمی‌شود. در واقع در فصل دوم و سوم، داستان از منظر دیگری ادامه پیدا می‌کند. قصه فصل‌های دوم و سوم هم آماده است و اگر گفت‌وگوهای آقای فتحی با امامی که تهیه‌کننده این سریال هستند، نتیجه مثبتی داشته باشد، ساخت فصل دوم هم ادامه پیدا می‌کند. در مورد عکس آقای شریعتمداری هم تا جایی که ما اطلاع داریم صرفاً یک اشتباه بوده و هیچ عمدی در کار نبوده است. ایشان هم با علم به این موضوع، به شخصه شکایتی نداشتند و اشاره‌ای هم به آن نکردند. این موضوع طبق معمول دستخوش حاشیه‌های مردمی شده است. آقای فتحی هم خودشان با آقای شریعتمداری صحبت کردند و دیگر نیازی به ساخت سکانس دیگری برای رفع سوءتفاهم مشابه آنچه درباره مردم کرمان پیش آمد، نبود.»

کلید واژه ها: سریال شهرزاد حسن فتحی حسین شریعتمداری


نظر شما :