قوانین لغو شده؛ از انقراض قاجاریه تا تخفیف تریاک

مجلس کدام مصوبات عصر مشروطه و پهلوی را فسخ کرد؟
۲۸ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۹:۱۹ کد : ۶۰۱۶ وقایع اتفاقیه
مجلس کدام مصوبات عصر مشروطه و پهلوی را فسخ کرد؟
تاریخ ایرانی: روزهای ۱۶ و ۱۷ خرداد امسال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سه طرح «الغاء برخی قوانین از تاریخ ۱۲۸۵.۶.۱۸ تا ۱۳۰۹.۱۲.۳۰»، «الغاء برخی قوانین از تاریخ ۱۳۱۰.۱.۱ تا ۱۳۲۸.۱۲.۲۹» و «الغاء برخی قوانین از تاریخ ۱۳۲۹.۱.۱ تا ۱۳۳۶.۷.۳۰» رای مثبت دادند. به موجب ماده واحده‌ این ۳ طرح، قوانین و تصمیمات قانونی از  ۱۸ شهریور ۱۲۸۵ تا ۳۰ مهر ۱۳۳۶ «اعم از اینکه اجرا شده یا اجرای آن متوقف شده یا موضوع آن منتفی شده و یا به موجب قانون لاحق نسخ ضمنی شده باشد، منسوخ اعلام می‌گردد.»

 

خبرگزاری‌های ایران به برخی از این قوانین لغو شده اشاره کردند: نظامنامه قانون راجع به تخفیف قیمت باند رول تریاک قانون، اجازه پرداخت شش تومان شهریه دربار حیدر اعلمی، قانون اعتبار جهت مرمت عمارت و تکمیل اثاثیه سفارت مسکو و قنسولگری‌های خاک شوروی، تصمیم قانونی راجع به آقای اسماعیل‌خان قشقایی و ناصرخان قشقایی، قانون اجازه پرداخت پنج هزار ریال شهریه به اولاد مرحوم میرزا حسن‌خان مستوفی، تصمیم قانونی راجع تعقیب جزایی آقای حاج میرزا حبیب‌الله امین، تصمیم قانونی راجع به تعقیب جزایی آقایان میرزا ابراهیم‌خان قوام، محمدتقی‌خان اسد و امیرحسین‌خان ایلخان، تصمیم قانونی دائر به سلب مصونیت از آقای احتشام‌زاده، قانون تصویب اعطای صفت ایرانی به والا حضرت فوزیه، متن انتقال‌نامه املاک و دارایی اعلیحضرت رضاشاه پهلوی، قانون اعزام ۳۰ شاگرد به اروپا در سال ۱۲۹۰، مقرری رخساره خانم همشیره عباس‌قلی‌خان، قانون اعلام انقراض سلطنت قاجاریه، قانون انحصار قند و شکر، مخارج مراجعت ۱۰ شاگرد ایرانی در مدرسه نظامی استانبول، قانون اجازه پرداخت ۲۰ هزار تومان اعتبار برای احتیاجات سجل احوال و…

 

حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در توجیه لزوم فسخ قوانین قدیمی گفت: «ما از کشورهایی هستیم که حجم قوانینمان بالاست، باید برای این موضوع فکری می‌کردیم. یکی از مهم‌ترین کارها همین است که این قوانینی که دیگر موضوعش منسوخ شده را لغو کنیم. یکی از مشکلات کسب و کار همین قوانین زیاد است که خودش مانع کسب و کار شده است. در واقع یکی از راه‌های بهبود این فضا،‌ مقررات‌زدایی و سهولت کسب و کار است. قوانین از سال ۱۲۸۵ تا ۱۳۰۹ را اگر مجلس خودش لغو نکند،‌ همچنان قانون خواهد بود. بنابراین خواهش می‌کنیم که نمایندگان رأی دهند و به سهولت قانونگذاری کمک کنند.»

 

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه اما در مخالفت با تصویب این قانون در صحن علنی مجلس گفت: «آقای لاریجانی ما در عرض چند دقیقه می‌خواهیم ۵۸۴ قانون را حذف کنیم، این قوانین باید در کمیسیون‌ها مختلف تقسیم می‌شد،‌ این قوانین جنبه تاریخی دارند مانند حقوق سردار ملی ستارخان و حقوق سالار ملی باقرخان. شما می‌خواهید تاریخ مشروطه را حذف کنید. برخی می‌خواهند اسامی را حذف کنند،‌ این افراد که اسامی‌شان در قانون آمده، الان تک ریالی حقوق نمی‌گیرند،‌ نه ستارخان و نه باقرخان مانده است. نباید ما الگوی مقاومت مشروطه را از قانون حذف کنیم. این‌ها باید در قانون بماند تا همه تاریخ بدانند. اگر این‌ها را حذف کنیم،‌ کم کم در تاریخ هم نامشان حذف می‌شود.»

 

سید محمود کاشانی، استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی برای «تاریخ ایرانی» در نقد الغای قوانین قدیمی نوشت: «تصویب چنین طرح‌هایی در مجلس آشکارا با اصل ۵۸ قانون اساسی ناسازگار است، زیرا مصوبات مجلس قانونگذاری باید برای اجرا به قوه مجریه و قضائیه ابلاغ گردد. ولی هنگامی که مجلس انبوهی از تصمیم‌ها و قوانین ادوار گذشته مجلس شورای ملی بی‌آنکه قانونی را جایگزین آن‌ها سازد نسخ و ملغی می‌کند، قانون جدیدی وضع و تصویب نشده تا برای اجرا به قوه مجریه و قضائیه ابلاغ شود. مجلس نمی‌تواند قوانین و مقررات یک دوره ۵۰ ساله مجلس شورای ملی را در گونی ریخته و در خلال یک یا چند طرح آن‌ها را نسخ و نابود کند.»

 

در ۱۲ تیرماه علی لاریجانی، رئیس مجلس پس از تصویب این قوانین از سوی نمایندگان و تایید شورای نگهبان در ۳۱ خرداد، آن را به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ابلاغ کرد. روز ۱۷ تیرماه رئیس‌جمهور دستور اجرای این قوانین را داد.

 

«تاریخ ایرانی» به نقل از «روزنامه رسمی»، عناوین همه قوانین فسخ شده طی این ۵۰ سال را یافته و برخی موارد جالب و مهم را مشخص کرده است:






















 
 



 
 
 
 

کلید واژه ها: مجلس قاجاریه


نظر شما :