امام به شهادت مصطفی خمینی یقین نداشت

گفت‌و‌گو با محسن بهشتی‌سرشت
۳۰ مهر ۱۳۹۶ | ۱۹:۱۳ کد : ۶۰۶۸ وقایع اتفاقیه
گفت‌و‌گو با محسن بهشتی‌سرشت
امام به شهادت مصطفی خمینی یقین نداشت
تاریخ ایرانی: در اول آبان‌ ۱۳۵۶ خبر درگذشت سید مصطفی خمینی، از نجف به تهران و قم رسید و به سیر تحولات انقلاب شتاب بخشید؛ مرگی که عادی به نظر نمی‌رسید و همین امر موجب شد بسیاری از انقلابیون از او به عنوان شهید یاد کنند، هرچند که امام خمینی با به کار بردن این عنوان برای فرزندش موافق نبود. درگذشت سید مصطفی خمینی که فارغ از نقش فرزندی یکی از مبارزان انقلاب و همراه امام در مبارزات علیه رژیم شاه بود، به عقیده محسن بهشتی‌سرشت مولف کتاب «زمانه و زندگی امام خمینی» نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است؛ چراکه پس از ۱۴ سال دوباره نام امام خمینی را بر سر زبان‌ها انداخت. در ادامه گفت‌و‌گوی او را با «تاریخ ایرانی» می‌خوانید:

 

***

 

آیا درباره این روایت سید احمد خمینی از «مرگ غیرعادی» برادرش که «به احتمال قوی در اثر مسمومیت به وسیله ماموران رژیم پهلوی شهید شده است»، شواهدی یافت شده است؟

 

مرحوم سید احمدآقا در اوایل انقلاب که مرگ سید مصطفی خمینی در هاله‌ای از ابهام قرار داشت گفتند این مرگ غیرعادی است. واقعا هم همین‌طور بود، فردی که تا ساعت ۱۰ شب قبل او را در کمال سلامتی دیدند صبح فردا با جنازه او روبه‌رو شوند! معلوم است که این مرگ مشکوک است؛ زیرا مرحوم سید مصطفی هم فرزند و بازوی رهبر بزرگترین انقلاب معاصر است و هم خودش از زمره مبارزان و مخالفان جدی رژیم شاه بود؛ اما امروز که ۴۰ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد، هیچ مدرک و نشانه‌ای از به شهادت رساندن ایشان به دست نیامده است.

 

 

به نظر شما چرا امام خمینی اجازه کالبدشکافی پیکر حاج آقا مصطفی را ندادند و هرگز راضی نشدند برای ایشان از لفظ «شهید» استفاده کنند؟

 

به نظر من امام یقین به قتل ایشان نداشتند و حتی احتمال قوی هم نمی‌دادند؛ لذا هیچ‌گاه از لفظ شهادت استفاده نکردند. البته مرگ مهاجران الی‌الله طبق آیات شریفه نوعی شهادت در راه خداست و از این جهت می‌توان او را شهید نامید ولی امام از این جهت هم از او به عنوان شهید نام نبرد. گرچه جنایات و مظالم رژیم شاه آن‌قدر زیاد بود که دلیلی برای کالبدشکافی باقی نمانده بود! یعنی مدارک و شواهد فراوانی برای رسوایی رژیم وجود داشت و دیگر نیازی به این کار نبود. ثانیا امام به عنوان یک عارف تسلیم تقدیر الهی بود و ارتحال فرزند را از الطاف خفیه الهی می‌دید؛ بنابراین پرداختن به کالبدشکافی از نظر او کاملا عبث و بی‌فایده بود.

 

 

درگذشت سید مصطفی خمینی چه نقشی در شتاب بخشیدن به روند اعتراضات مردم علیه رژیم پهلوی داشت؟

 

وفات سید مصطفی نقطه عطف انقلاب اسلامی است. از اول آبان ۵۶ نام خمینی در ایران و جهان مجددا اوج گرفت. در حالی که رژیم از ۱۵ خرداد ۴۲ تلاش وسیعی کرد که نام او را از صفحه تاریخ پاک کند، ناگهان با رحلت آقا مصطفی با موج جدید خمینی‌خواهی روبه‌رو شد. آن‌ها آن‌قدر مست قدرت بودند که انوار جدید را ندیدند و با کمال حماقت و بلاهت اقدام به تدوین آن مقاله کذایی در دی‌ماه همان سال کردند که ناگهان طوفان انقلاب اسلامی توسط مردم رنجدیده ایران به پا خاست و طومار حیات رژیم پهلوی بعد از یک سال برچیده شد.

کلید واژه ها: مصطفی خمینی بهشتی‌ سرشت


نظر شما :