ابتکار: گروگانگیری سفارت آمریکا مانع آسیب رسیدن به انقلاب شد

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۲:۵۱ کد : ۳۱۷۸ از دیگر رسانه‌ها
نشست نمایش و نقد فیلم «آرگو» با حضور معصومه ابتکار، مهدی سجاده‌چی و حجت‌الاسلام علی ریاحی، دبیر برگزاری مناسبت‌ها و همایش‌های حوزه هنری برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در ابتدای این نشست ریاحی گفت: فیلم‌های ساخته شده در کشورهای خاص برای بیان مطالب خاصی است. در فیلم «آرگو» از بسیاری از استاندارهای هالیوودی صرف‌نظر می‌شود و فقط می‌خواهد محتوایی را برساند.

 

 

چرا نباید درباره کوروش فیلم بسازیم

 

دبیر برگزاری مناسبت‌ها و همایش‌های حوزه هنری تاکید کرد: چرا برای پادشاهی مانند کوروش که متعلق به تاریخ کشور است حالا یا او را قبول داریم و یا نداریم، کشورهای غربی باید فیلم بسازند و ما این کار را نکنیم. حداقل با ساخت فیلم آنگونه که می‌خواهیم و درست است او را نشان می‌دهیم. در مسائل انقلاب، دفاع مقدس و مسایل دینی این فرصت‌ها را از دست ندهیم و اگر این فرصت را از دست دادیم به فکر جبران آن باشیم و با ساخت یک فیلم بسیار قوی و مبتنی بر واقعیت به پرسش‌های داخلی جواب داده و برد برون‌مرزی را هم در نظر بگیریم.

 

 

گروگانگیری دیپلمات‌ها، خاطره بد آمریکایی‌ها

 

سجاده‌چی، فیلمنامه‌نویس با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها از جریان گروگانگیری سفارت آمریکا در ایران خاطره بدی دارند، توضیح داد: آن‌ها بعد از سال‌ها توانستند با ساختن فیلم «آرگو» به این خاطره بد جواب بدهند و این تنها کاری بود که از دستشان برمی‌آمد و این را تبدیل به پیروزی کردند اما تحقیری که گریبان آمریکا را به خاطر ساختن این فیلم گرفته تا مدت‌ها باقی خواهد ماند. وی ادامه داد: برخلاف آنچه که در ابتدای فیلم اعلام می‌کنند داستان بر اساس واقعیت‌های تاریخی است، به واقع این طور نیست.

 

این کارگردان با اشاره به موضوع اصلی جنگ ستارگان که بر ایده مرکزی جنگ بین خیر و شر است، بیان کرد: نکته‌ای دیگر درباره بعضی از نشانه‌ها در فیلم «آرگو» این است که به وضوح به فیلم «جنگ ستارگان» اشاره می‌شود چون دو کاراکتری که در فیلم نشان داده شده است دقیقا بازسازی کاراکترهای اصلی این فیلم هستند و نشانه دیگر، ربات جنگ ستارگان نقره‌ای بود ولی در این فیلم طلایی دیده می‌شود. یعنی تاکید بر این نکته که ما نبردی در اردوگاه خیر با اردوگاه شر داریم.

 

معصومه ابتکار که خود از دانشجویان حاضر در جریان تسخیر لانه جاسوسی است، در ادامه این نشست گفت: دلیلی که باعث می‌شود راجع به این فیلم نقد داشته باشیم، هجمه‌ای است که نسبت به کشور، انقلاب و فرهنگ ما در این اثر صورت می‌گیرد و شاید یکی از دلایلی که سبب شده تا از من دعوت شود تا در این مراسم حضور داشته باشم، نقشی است که در تدوین خاطرات خود در حادثه ۱۳ آبان در کتاب «تسخیر» داشته‌ام.

 

 

دستور مقام معظم رهبری جدی گرفته نشد

 

وی توضیح داد: تا قبل از سال ۸۸ به دلیل حضور بیشترم در جوامع بین‌المللی، به عنوان کسی که کتاب خاطراتی با موضوع تسخیر سفارت آمریکا نوشته‌ام، مطرح بودم. این نشان می‌دهد که ما تلاشی در ارائه تصویر درست از این واقعه نکردیم البته بنا بود فیلمی از واقعه ۱۳ آبان تهیه شود و در این زمینه هم نامه‌ای به مقام معظم رهبری مبنی بر ساخت چنین فیلمی نوشته شد که ایشان هم بسیار استقبال کردند و به آقای ضرغامی برای ساخت این فیلم هم تاکید نمودند اما نه دستور رهبری و نه اصل قضیه جدی گرفته نشد. متاسفانه با توجه به تلاش ما دیگران خود را عقب کشیدند تا اینکه فیلم «آرگو» ساخته شد و همه به این نتیجه رسیدند که ‌ای کاش کاری انجام می‌گرفت.

 

وی با اشاره به اشکالات وارده بر فیلم «آرگو» ادامه داد: اول اینکه صحنه های ابتدایی فیلم به غیر از انیمیشنی که به سابقه ۲۸ مرداد و دیکتاتوری شاه و مشکلات بر سر کار آمدنش اشاره می‌کند، یک سویه بوده‌اند. اکنون فیلم صحنه اشغال سفارت موجود است و می‌بایست بن افلک و جرج کلونی این صحنه‌ها را می‌دیدند و بعد صحنه‌های فیلم را بازسازی می‌کردند نه اینکه یک چهره هیجان‌زده از مردم ایران نشان داده شود.

 

ابتکار گفت: در هیچ کجای این فیلم کلمه‌ای از دانشجویان دانشگاه‌های برجسته و با فکر و به دور از کینه و عصبانیت نیامده است و تصویر این است که ایرانیان مردمی همیشه هیجان‌زده، مشکوک، عصبانی و رو به فرار هستند و این اثر کاری نبود تا در آن سعی بر از بین بردن سوءظن‌ها شود و البته بیشتر از این هم از هالیوود انتظار نمی‌رود. صحنه‌های ابتدایی و صحنه‌های اکشن آخر فیلم همگی ساختگی هستند.

 

ابتکار در ادامه گفت: در کنار ۵۰ گروگان آمریکایی، ۵۰ میهمان آمریکایی از قشرهای مختلف به ایران دعوت شدند. آن‌ها بدون ارتباط با آمریکایی‌های گروگان از مناطق مختلف کشور دیدن کردند اما هالیوود به سراغ این مسایل نرفت و اگر می‌خواستند موضوعات قشنگ‌تری بود که می‌توانستند روی آن‌ها مانور دهند اما جهت‌گیری هالیوود سیاسی بود.

 

وی به ذکر خاطره‌ای از جریان تسخیر سفارت آمریکا اشاره کرد و بیان کرد: فیلمی را بعد از ماه‌های اول گروگانگیری دیدم که در آن یک خبرنگار انگلیسی بسیار متبحر از من که یک دانشجوی ۱۸ ساله بودم و در حد خود با او به زبان انگلیسی حرف می‌زدم، سوال می‌کند که آیا واقعا شما با گرفتن اسلحه به دست حاضرید گروگان‌ها را اعدام کنید؟ و یک ماه پیش در سایت‌ها می‌بینم که جواب سوال من را در سایت‌ها انعکاس داده و بزرگنمایی کرده‌اند. این خبرنگار من را در موقعیتی قرار داد که صحبت کنم. اما دیدیم که هیچ اتفاقی نیفتاد و بعد از ۴۴۴ روز این گروگان‌ها به سلامت به کشور خود برگشتند تا جایی که وقتی مشخص شد یکی از این افراد به بیماری ام‌اس مبتلا شده به دستور امام خمینی آزاد شد و این کمترین میزان خشونت در یک دوره پیچیده بود.

 

ابتکار در پایان گفت: دانشجویان آن زمان به هیچ عنوان از اقدامی که در گروگانگیری سفارت آمریکا انجام دادند احساس پشیمانی نکردند و این تصمیم باید در آن شرایط زمانی خاص خود سنجیده شود و به نظر ما، این تصمیم بهترین کاری بود که مانع آسیب رسیدن به انقلاب می‌شد.

کلید واژه ها: ابتکار سفارت آمریکا آرگو


نظر شما :