ملخ در روزنامه کیهان/ خاطرات مصباح‌زاده بازگو می‌شود

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۹ کد : ۳۱۹۷ از دیگر رسانه‌ها
ساخت مستند «ملخ» به کارگردانی محمدتقی فهیم با موضوع تاسیس روزنامه کیهان و نقش این روزنامه در تحولات سیاسی و اجتماعی کشور، زیرنویس انگلیسی می‌شود.

 

محمدتقی فهیم کارگردان فیلم مستند «ملخ» درباره این اثر که موضوع آن ظاهرا ارتباطی با نامش ندارد به خبرگزاری مهر گفت: مستند «ملخ» پس از به پایان رسیدن مراحل زیرنویس انگلیسی آماده نمایش و به تهیه‌کننده تحویل داده شد.

 

این روزنامه‌نگار پیشکسوت با اشاره به شکل‌گیری ایده این فیلم مستند گفت: این فیلم مستند از جمله فیلم‌های پروژه «صد سند» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که به بررسی تاریخچه تاسیس روزنامه کیهان در سال ۱۳۲۱ می‌پردازد. طرح اولیه فیلم این بود که فعالیت روزنامه از بدو تاسیس تا پایان دوره اصلاحات و خروج محمدحسین صفارهرندی بررسی کند.

 

کارگردان فیلم «ملخ» افزود: این پروژه سینمایی مستند را از سال ۱۳۹۱ کلید زدم اما در پی مشکلاتی از جمله صادر نشدن مجوز ورود به ساختمان این روزنامه، بخش‌های دیگر این پروژه سینمایی که در فضای تحریریه روزنامه کیهان می‌گذشت فیلمبرداری نشد و پس از آن تصمیم گرفتم این مستند را از تاسیس روزنامه تا پیروزی انقلاب اسلامی روایت کنم.

 

وی درباره سرنوشت مستند بعد از مشکلات پیش‌آمده توضیح داد: البته بعد به این نتیجه رسیدم که قسمت دوم این فیلم مستند را از پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان اصلاحات و آغاز دولت اول احمدی‌نژاد بسازم و هم‌اکنون طرح ساخت این مستند حاضرست که در صورت جلب حمایت مالی قسمت دوم را خواهم ساخت.

 

فهیم در ادامه صحبت‌هایش افزود: در این فیلم مستند عکس‌های مهم تاریخی از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، جنبش مردمی پانزده خرداد در سال ۱۳۴۲، سانسور و اعتصاب فرهنگی در آغاز دهه ۵۰ و دوران انقلاب اسلامی وجود دارد. در واقع این مستند سعی دارد سهم روزنامه کیهان در تحولات سیاسی و اجتماعی را مورد بررسی قرار دهد.

 

وی با اشاره به ساختار این فیلم مستند گفت: مدت زمان فیلم «ملخ» ۸۰ دقیقه است و در آن سه روایت از روزنامه کیهان داریم. روایت نخست مربوط به بازنشسته‌های روزنامه کیهان است که از خاطرات خود در روزنامه کیهان می‌گویند. در یکی دیگر از روایت‌ها، خاطرات مصطفی مصباح‌زاده مالک قدیم کیهان توسط مهدی فقیه بازیگر پیشکسوت سینما بازگو می‌شود. روایت دیگری هم بر اساس اسناد حکومتی که از ساواک باقی مانده و یا در کتاب‌های تاریخی توسط مرکز انقلاب اسلامی موجود است، داریم که این بخش از گفت‌وگو توسط هوشنگ توکلی روایت می‌شود.

 

کارگردان فیلم مستند «ملخ» با اشاره به این مطلب که «ملخ» فیلم مهمی در تاریخ روزنامه‌نگاری است، گفت: فیلم مهمی در تاریخ روزنامه‌نگاری است که برای دانشجویان رشته روزنامه‌نگاری و استادان جوان این حرفه بسیار مفید است.

 

این روزنامه‌نگار که خود سال‌ها در روزنامه کیهان قلم زده است از قدیمی‌های کیهان که از بخش‌های تحریری و فنی جلو دوربین قرار گرفته‌اند اینگونه نام برد: محمد دهقانی ارانی، غلامرضا موسوی، اسماعیل دمیرچی، رضا قوی‌فکر، احمد نصیرپور، حسین پرتوی، علیرضا نایینی، امید مسعودی و... هرکدام از نگاه خود به تاریخ این روزنامه می‌پردازند.

 

فهیم در پایان با اشاره به مفهوم «ملخ» در این فیلم گفت: «ملخ» مفهومی دووجهی دارد به این معنا که در صنعت چاپ دستگاه‌هایی برای قطع‌های کوچک به نام «ملخ» وجود دارد و از سوی دیگر روزنامه کیهان با دو اتاق در سرچشمه تاسیس و شروع به کار کرد اما این روزنامه کوچک در طول سال‌ها فعالیت خود و گزارش وقایع و حوادث مختلف از یک ملخ کوچک به غولی بزرگ تبدیل شد. به همین دلیل اسم این مستند را ملخ گذاشتم.

کلید واژه ها: روزنامه کیهان مصباح‌ زاده


نظر شما :