جمعیت ایران ۴۳ میلیون نفر شد

۲۵ اسفند ۱۳۶۴
۰۵ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۵۱ کد : ۳۲۲۲ کاغذ اخبار
جمعیت ایران ۴۳ میلیون نفر شد
سالنامه آماری سال ۱۳۶۳ کشور که مجموعه‌ای از آمار و اطلاعات مختلف از وضعیت طبیعی و اقلیمی کشور، مسایل جمعیتی و نیروی انسانی، امور قضایی، تشکیلات اداری و تقسیمات کشوری، فعالیت‌های تولیدی، خدمات بانکی و بازرگانی، قیمت و هزینه زندگی،... و آمارهای عمده مربوط به سایر کشور‌ها می‌باشد تهیه و منتشر گردید.

 

به گزارش روابط عمومی مرکز آمار ایران از جمله در این سالنامه پیرامون وضعیت جمعیت آمده است: جمعیت کشور که در سال ۱۳۵۵ برابر با ۳۳.۷ میلیون نفر بوده است در سال ۱۳۶۳ به حدود ۴۳.۴ میلیون نفر رسید که از این عده ۲۲.۴ میلیون نفر از جمعیت کشور در شهر‌ها و بقیه در مناطق روستایی سکونت داشته‌اند.

 

بر اساس برآورده‌های انجام شده از ۱۲.۵ میلیون نفر جمعیت فعال کشور در سال ۱۳۶۳ بالغ بر ۱۰.۶ میلیون نفر شاغل و بقیه بیکار بوده‌اند.

 

سالنامه مذکور حاوی آمارهای دیگری نیز در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی می‌باشد که خلاصه آن به شرح زیر است:

در سال تحصیلی ۶۴-۱۳۶۳ از ۱۴۶ هزار دانشجوی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور حدود ۳۳ هزار نفر در رشته‌های مربوط به کشاورزی و ۳۲ هزار نفر در امور مهندسی و بقیه در سایر رشته‌های تحصیلی اشتغال داشته‌اند.

 

از ۳۴۳ هزار نفر مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۶۳ حدود ۸۳ هزار نفر را بازنشستگان، ۳۶ هزار نفر از افراد از کار افتاده و بقیه را بازماندگان تشکیل داده‌اند.

 

در سال ۱۳۶۳ در دادگاه‌های کیفری دادگستری تعداد پرونده‌های مختومه مربوط به قتل عمد ۱۵۶۳، قتل غیرعمد ۹۹۰۷، سرقت ۲۵۲۰۰، تصرف عدوانی و مزاحمت ۱۸۷۸۶ و صدور چک بلامحل ۱۶۱۶۸ مورد بوده است.

 

بانک کشاورزی در سال ۱۳۶۳ بر اساس عقود اسلامی در ۳۲۴ هزار مورد تسهیلات مالی به مبلغ ۱۵۶ میلیارد ریال در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار داده است.

 

مقدار گوشت حاصل از کشتار دام در کشتارگاه‌های کشور در سال ۱۳۶۳ به حدود ۳۰۳ هزار تن رسیده، این رقم در سال ۱۳۵۹ بالغ بر ۱۸۳ هزار تن بوده است.

 

در سال ۱۳۶۳ مبلغ ۳۴ میلیارد ریال بابت مزد و حقوق به ۴۰ هزار نفر کارکنان ۱۶۶ معدن تحت پوشش بخش عمومی پرداخت گردیده است. ارزش تولیدات معادن در این سال حدود ۵۱ میلیارد ریال بوده است. در سال ۱۳۶۳ از سوی سازمان زمین شهری در کل کشور ۷۶ هزار قطعه زمین با ۲۲ میلیون متر مربع مساحت جهت احداث واحدهای مسکونی و حدود سه هزار قطعه زمین با سه میلیون مترمربع مساحت به منظور ایجاد واحدهای غیرمسکونی واگذار شده است. در سال ۱۳۶۳ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به بازسازی و نوسازی ساختمان‌های آسیب‌دیده یا ویران شده در ۲۲۸ روستای واقع در مناطق جنگ‌زده کشور اقدام کرده است.

 

در سال ۱۳۶۳ تعداد ۸۵۲ هزار نفر از اتباع ایران از کشور خارج شده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل ۴۶۰ هزار نفر افزایش داشته است.

 

در سال ۱۳۶۳ حدود ۶۶۰ هزار تن قند و ۵۳۱ هزار تن شکر در کشور توزیع شده است، ضمنا تعداد یخچال، یخچال فریزر و فریزر توزیعی به ترتیب ۶۸۷ هزار، ۱۲ هزار و ۸ هزار دستگاه بوده است. در سال ۱۳۶۳ در مقابل ۱۵۸۳ میلیارد ریال کالاهای وارداتی به کشور ۳۱ میلیارد ریال صادراتی غیرنفتی وجود داشته است.

 

شاسی، بدنه و قسمت‌های منفصله وسائط نقلیه موتوری با ۲۱.۶ درصد، ماشین آلات و دستگاه‌های مکانیکی با ۲۵.۲ درصد و آهن و فولاد با ۱۰.۶ درصد اقلام عمده وارداتی کشور را در این سال تشکیل داده‌اند.

 

شاخص بهای خرده‌فروشی کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق روستایی کشور در سال ۱۳۶۳ نسبت به سال ۱۳۶۱ به ۱۲۰.۸ درصد رسید، این رقم برای خوراکی‌ها ۱۲۱.۸ و برای غیرخوراکی‌ها ۱۹.۶ درصد بوده است.

 

 

روزنامه جمهوری اسلامی
 

کلید واژه ها: جمعیت


نظر شما :