ساخت ژیان متوقف می‌شود

۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹
۲۶ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۲ کد : ۳۰۳۳ کاغذ اخبار
ساخت ژیان متوقف می‌شود
با افزایش روزافزون هزینه‌های جاری و قیمت تمام شده محصولات شرکت «سایپا» سازنده اتومبیل‌های «رنو» و «ژیان»، طی دو هفته آینده ساخت اتومبیل «ژیان» متوقف می‌شود و قیمت اتومبیل «رنو» نیز افزایش می‌یابد.

 

«صدرائی» رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت «سایپا» که با «اطلاعات» گفت‌وگو می‌کرد، ضمن اعلام این خبر در توجیه اقدامات شرکت گفت: تولیدات ما در شرایط فعلی مقرون به صرفه نیست و کارخانه متحمل ضرر و زبان می‌شود. متجاوز از صد منبع داخلی کالاهای مورد نیاز ما را تامین می‌کنند و اکثر این سازندگان طی همین ماه قیمت‌هایشان را تا ۳۰ درصد افزایش داده‌اند که طبیعی است روی قیمت تمام شده ما اثر می‌گذارد. مساله دستمزد‌ها نیز مزید بر علت شده است و ما سرگرم جمع‌آوری مدارک و تهیه بیلان آزمایشی یک ماهه هستیم تا میزان دقیق ضرر و زیان را مشخص کنیم.

 

صدرایی افزود: ظاهرا تا به حال کسی به سراغ ما نیامده است تا از چگونگی قیمت تمام شده محصولاتمان آگاهی یابد. در مورد واحد ایران ناسیونال نیز که اخیرا قیمت پیکان را افزایش داد از طرف سازمان بررسی قیمت‌ها هیچ اقدام و بررسی به عمل نیامد و در بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌های تولیدی نیز همین وضع وجود دارد.

 

 

افزایش تولید

 

مدیرعامل «سایپا» در مورد میزان تولید گفت: تولیدات امسال ما در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است. در سال گشته تولد «رنو» و «ژیان» به طور متوسط در روز حدود ۶۵ تا ۷۰ دستگاه بود اما امسال به حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ دستگاه رسیده است. قیمت «رنو» در گذشته به دلایل زیاد همطراز و شاید هم بیشتر از پیکان بود. ما سرگرم بررسی برای افزایش قیمت این نوع اتومبیل هستیم و اگر بخواهیم تنها ضرر و زیان را جبران کنیم و قیمت‌ها را سر بسر بگیریم باید بین ۸ هزار تا ۸۵۰۰ تومان به قیمت اضافه کنیم.

 

لازم به یادآوری است که قیمت هر دستگاه «رنو» در حال حاضر ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.

 

صدرائی در مورد اتومبیل «ژیان» گفت: ضرر و زیان «ژیان» بسیار بالا است و قیمت وسایل آن نیز در فرانسه روز بروز افزایش می‌یابد. ما تا دو هفته دیگر ساخت ژیان را متوقف می‌کنیم تا بر اساس همین گروه متحرکه ماشین ساده‌تری بسازیم و خلأ ناشی از کمبود ماشین ارزان قیمت را پر کنیم.

 

هم‌اکنون در فرانسه قطعات مورد نیاز را نزدیک ۳۰ درصد می‌خواهند بالا ببرند و ما مطلقا قادر نخواهیم بود من‌بعد ژیان را با قیمت فعلی ـ ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان ـ به مصرف کننده داخلی عرضه کنیم.

 

 

قیمت تمام شده

 

مدیرعامل «سایپا» افزود: سرویس ژیان و یدکی آن تا ده سال از سوی شرکت تامین خواهد شد. ما سعی می‌کنیم با حفظ همین گره متحرکه و با تغییرات اساسی اتومبیلی تولید کنیم که قیمت تمام شده‌اش پایین باشد. مساله سود برای ما مطرح نیست. در شرایط فعلی تنها هدف ما جلوگیری از ضرر و زیان کارخانه و در عین حال پاسخگویی به نیاز جامعه از نظر ماشین ارزان قیمت است.

 

صدرائی در پاسخ این سوال که چرا از اعتبارات و کمک‌های دولت استفاده نمی‌کنید، گفت: تا به حال مقدار ناچیزی از اعتبارات دولت استفاده کرده‌ایم اما وقتی ما به «سایپا» آمدیم حتی این شرکت سرمایه در گردش نداشت.

 

 

روزنامه اطلاعات

کلید واژه ها: ژیان


نظر شما :