مشایی: باید دوران کوروش را مستثنی کنیم

۱۷ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۰:۰۸ کد : ۳۲۹ از دیگر رسانه‌ها
اسفندیار رحیم مشایی روز یکشنبه در نخستین نشست تخصصی نقش رسانه‌های دانشجویی در تعامل با ایرانیان خارج از کشور افزود: با بیان اینکه ملت ایران طلایه‌دار آزادگی و عزت برای جهانیان هستند، گفت: این پیشروی‌ها ناشی از قدرت ملت ایران است که برپایه اسلام ناب و ظرفیت‌های ملی ایرانیان به دست آمده و امروز کاخ دنیای ستم که بعد از جنگ جهانی دوم ساختار تک بعدی پیدا کرده بود، در حال فروریزی است.

 

به گزارش ایرنا، وی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ‌ایران یک رویداد بزرگ بود که مهمترین حرف آن، زیستن یک ملت خارج از معادلات موجود بود. به گفته وی، انقلاب ایران از نوع علوی بود که در هیچ جای دیگر دنیا تجربه آن وجود نداشت.

 

مشایی تصریح کرد: در چند صد سال گذشته که البته باید دوران کوروش را استثنا کنیم، هرگز ایران نظیر دوران کنونی استحکام ملی نداشته است و از جهت استقرار خاستگاه‌های یک جامعه خودآگاه مسیر مشخصی را طی نکرده بود.

 

مشایی با اشاره به اتفاقات روی داده در تاریخ انقلاب، خاطر نشان کرد: تاریخ انقلاب ما اتفاقی نیست و ناشی از خواست جمعی برای تحقق هدف مشخصی صورت گرفته است.

 

به گفته وی، خواست ملت ایران از سال 57 تا 89 تغییر نکرده و البته برای انجام کار بزرگ، موانع بزرگ نیز پدید خواهد آمد.

 

رییس نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد: امروز مجموعه نگاه ما به گذشته، معادله‌ای را تشکیل می‌دهد که شیب آن مثبت و رو به اوج گذاشته است.

 

مشایی تصریح کرد: با ارزیابی سی و یک سال گذشته به این نتیجه می‌رسیم که ملت ایران در حافظه جمعی خود رضایت آشکار دارد و در انتخاب تاریخی خود خطا نکرده و مقصدی که طی کرده، درست بوده است.

 

وی با بیان این که البته با نخبه ایده آل فاصله داریم، افزود: بعضی از فراز و نشیب‌هایی که در طول سی سال گذشته داشتیم، ناشی از تاکتیک‌های به کار گرفته و برخی نیز تجربه بوده است اما امروز با رویکرد جدید، پیروزی‌های بزرگ به دست آورده ایم.

 

به گفته رییس دفتر رییس جمهور، این پیروزی‌ها بقای انقلاب را تضمین کرده و استحکام ما را در بالاترین مرتبه قرار داده است.

 

مشایی با بیان اینکه کار بزرگ به دست انسان‌های بزرگ انجام می‌شود، تاکید کرد: ضمن حفظ حریت و آزادگی، لازم است با شناخت جایگاه به اهداف خود دست پیدا کنیم.

 

وی با یادآوری اینکه شخصیت انسان‌ها باید عوض شود و این هدف پیامبر نیز بوده است، گفت: پیامبر از عدالت، توحید و آخرت صحبت کرد و یک ماموریت بیشتر ندارد و آن شناساندن این نکته به انسان‌هاست که از کجا آمده ای و چیستی؟

 

جانشین رییس جمهوری در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به بیان خاطراتی از دوران انقلاب پرداخت و گفت: پس از انقلاب در فرانسه با دانشجویان ایرانی برخوردهای نامناسبی صورت می‌گرفت، این در حالی بود که کشور فرانسه و شخص فرانسوا میتران رییس جمهور وقت فرانسه در زمان وقوع انقلاب، از انقلاب در ایران حمایت می‌کرد.

 

مشایی در ادامه افزود: وقتی از میتران در مورد تناقض رفتاری او سئوال شد، پاسخ داد که قرار بود ایران از یوغ غرب خارج شود و به بلوک شرق بپیوندد اما چنین نشد.

 

وی خاطر نشان کرد: کشورهایی همچون فرانسه معادلات سیاسی جهان را نوشته شده می‌دانستند و اگر چنین نمی‌شد از نظر آنها، معادلات به هم خورده بود.

 

رییس دفتر رییس جمهوری اضافه کرد: غرب نگران این نکته بود که انقلاب ایران با توجه به ماهیت شکل گیری آن، تبدیل به الگو و قطب جدیدی در معادلات جهانی شود.

 

مشایی انقلاب اسلامی ‌ایران را به اخگری که از اجاق بیرون پریده بود، تشبیه کرد و گفت: غربی‌ها از آن هراس داشتند که این اخگر موجب انفجار شود.

 

وی اظهار داشت: در دوران انقلاب هزینه‌های زیادی بر ملت ایران تحمیل شد که آن هزینه‌ها موجب ایستادگی‌های امروز شده است.

 

وی تصریح کرد: حرف‌های ملت ایران در عین بزرگی در سال‌های 57 تا 60 شنیدنی نبود و رسانه‌ها چنین القا می‌کردند که این انقلاب کارش تمام است.

 

مشایی افزود: از تمامی ‌وقایع سیاه‌تر برای انقلاب ما، رحلت امام (ره) بود که به ظن غربی‌ها کار انقلاب را تمام می‌کرد اما امروز ملت ایران با ایستادگی حرف‌های درشت و کلانش را برای جهانیان قابل فهم و باور کرده است.

 

مشایی تصریح کرد: بعد از دولت نهم، یک ادبیات و مطالبه جدیدی از سوی ملت ایران و جمهوری اسلامی‌ آغاز شد و آن ادبیات و مطالبه جدید، مدیریت جهانی بود.

 

به گفته وی، دیگر مدیریت اقلیت بر اکثریت در دنیای کنونی مفهومی‌ ندارد و دوران آن به سر آمده است.

 

رییس دفتر رییس جمهوری خاطر نشان کرد: این بدان معنی نیست که این الگو بهتر است اما روش اداره جهان توسط عموم مردم، تنها روش باقی مانده است که ایران آن را مطالبه کرده است. مشایی گفت: دیگران برای بیان این حق ترسیده بودند اما ایران با توجه به رشد یافتن در مکتب حسین (ع)، این حق را ادا و به نمایندگی از دنیا مطالبه کرد.

 

 

 

کلید واژه ها: مشایی کوروش


نظر شما :