لایحه پرداخت خسارت به زندانیان سیاسی آماده می‌شود

۳۰ مهر ۱۳۵۷
۰۹ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۰:۲۸ کد : ۳۵۰۸ کاغذ اخبار
لایحه پرداخت خسارت به زندانیان سیاسی آماده می‌شود
امروز اعلام شد روز چهارشنبه (۳ آبان) ۱۱۶۰ زندانی سیاسی و غیرسیاسی آزاد می‌شوند. به گفته مقامات مسوول از این عده یک هزار نفر زندانی سیاسی و ۱۶۰ نفر زندانی غیرسیاسی هستند.

 

آزادی زندانیان سیاسی به فرمان شاهنشاه آریامهر و به مناسبت روز چهارم آبان انجام می‌گیرد. همزمان با آزادی این گروه از زندانیان سیاسی اعلام شده است که طرحی برای آزادی کلیه زندانیان سیاسی در دست تهیه است. زندانیانی که آزاد خواهند شد به کار خود باز خواهند گشت و از همه حقوق و مزایای دوران اقامت در زندان استفاده خواهند کرد.

 

همچنین مطالعاتی در جریان است تا برای جبران خسارات مالی و معنوی زندانیان لایحه‌ای تهیه و به تصویب رسانده خواهد شد. بیشتر خبرگزاری‌ها در چند روز اخیر درباره آزادی زندانیان سیاسی که مدت‌ها مطرح بوده گزارش‌هایی منتشر ساخته‌اند.

 

آسوشیتدپرس در گزارشی که از تهران مخابره کرده یادآور شده است که دکتر باهری وزیر دادگستری اطمینان داده است که کلیه زندانیان سیاسی که در قتل یا خرابکاری شرکت نداشته‌اند آزاد خواهند شد.

 

 

مرخصی سایر زندانیان

 

یک مقام مسوول در مورد دستگیرشدگانی که هنوز محکومیت قطعی پیدا نکرده‌اند، گفت: به امر شاهنشاه کوشش خواهد شد که حتی‌المقدور این افراد قبل از شروع محاکمه آزاد شوند چنانچه تاکنون تعداد زیادی از این افراد چند روز پس از دستگیری آزاد شدند.

 

یک گزارش دیگر حاکی است که ۴۵ روز پیش لیستی از ۱۱۶۰ زندانی سیاسی تهیه شده که پیش از سالروز تولد شاهنشاه در چهارم آبان آینده آزاد شوند.

 

بنا به قوانین ایران کسانی که در دادگاه‌های نظامی محکوم شده‌اند باید از طریق دادرسی ارتش و پس از فرمان شاهانه و نه از طریق وزارت دادگستری آزاد شوند. محمد باهری در مصاحبه‌ای رادیویی گفته بود که در تهیه لیست زندانیان سیاسی که باید آزاد شوند نقش داشته است.

 

آسوشیتدپرس از قول این مقام آگاه می‌افزاید که اضافه بر ۱۱۶۰ زندانی نامبرده که پیش از چهارم آبان آزاد خواهند شد، سازمان امنیت نیز حدود ۶۰۰ فعال سیاسی را که اخیر دستگیر ولی محاکمه نشده بودند آزاد کرده است. این عده در چهار هفته گذشته آزاد شدند.

 

دولت ایران در ۱۶ ماه گذشته بیش از ۲۰۰۰ زندانی سیاسی را آزاد کرد و انتظار می‌رود که تعداد بیشتری نیز بعدا آزاد شوند.

 

با آزادی زندانیان سیاسی در روز سوم آبان کمتر از هزار زندانی سیاسی هنوز در زندان خواهند ماند.

 

 

روزنامه کیهان

کلید واژه ها: زندانی سیاسی


نظر شما :