امام جمعه مشهد: امیرکبیر باعث ایجاد سکولاریسم در کشور بود

۲۹ آذر ۱۳۹۲ | ۰۳:۳۸ کد : ۳۸۵۹ از دیگر رسانه‌ها
امام جمعه مشهد با بیان اینکه رشد علمی در جوامع سکولار دارای اشکال است، اظهار کرد: میرزا تقی‌خان امیرکبیر یکی از افرادی بود که باعث ایجاد تفکر سکولاریسم در کشور ما شد و با ایجاد و تاسیس مدرسه دارالفنون و به کار گماشتن آخوندزاده و میرزا ملکم‌خان بی‌دین و سکولار سعی کرد اجازه ندهند دین به دارالفنون نفوذ کند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله احمد علم‌الهدی ظهر پنج‌شنبه در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که در سالن همایش‌های دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مفهوم حوزه و دانشگاه نیازمند بررسی جامع است.

 

وی افزود: قبل از بیان مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه بایستی به سابقه این جریان توجه کرد و اسابه و زمان ایجاد و شکل‌گیری اولیه این وحدت را باید مدنظر قرار داد.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و زمانی که امام راحل در پاریس حضور داشتند گام‌های نخست وحدت حوزه و دانشگاه برداشته شد، افزود: در مراسمی که در دانشگاه تهران برگزار شد عده‌ای از طلاب در کنار تعدادی از اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های تهران قرار گرفتند.

 

وی بیان کرد: آن روز در این مراسم که طرحش از طرف شهید مفتح ریخته شده بود طلاب قم و تهران در کنار اساتید و دانشجویان قرار گرفتند و همین مراسم طلیعه‌ای شد برای آغاز وحدت بین روحانیان و دانشجویان که البته آن زمان با نام وحدت حوزه و دانشگاه مطرح نبود و با عنوان وجود روحانی و دانشجو نامیده می‌شد.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان رضوی گفت: وحدت بین حوزه و دانشگاه یک ویژگی منحصر به فردی دارد و این ویژگی نامگذاری این روز توسط رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) است.

 

وی افزود: امام خمینی(ره) اولین بار در سالگرد شهادت شهید مفتح این روز را به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری کردند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه حضرت امام خمینی از این نامگذاری منظور ویژه‌ای داشتند، تصریح کرد: یقینا یک دید بارزی که در امام خمینی(ره) وجود داشت و ما امروز می‌توانیم به عمق فلسفه و جهت این عنوان توجه کنیم این مسئله است که امام واقعیت دقیقی را در نظر گرفتند شاید جبران یک خسارت عمیق گذشته شود و شاید هم یک جبران برای آینده قائل شدند.

 

وی افزود: امروز که جامعه روحانیت و دانشجویی به صورت دو جریان نخبه در هم آمیخته شدند شاید دیگر آن مسئله وحدت روحانی و دانشجو به صورتی که در گذشته مطرح شد موضوعیت نداشته باشد بویژه با وجود دانشگاه‌هایی مانند علوم اسلامی رضوی و امام صادق(ع) که علوم اسلامی با دانش‌های تخصصی تلفیق شده‌اند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: شاید امروز بحث پیوند دانشگاه و حوزه به شکل گذشته مطرح نباشد اما حضور طلاب در دانشگاه یا دانشجویان در حوزه باعث ایجاد یک تحول و انقلاب در عرصه علم خواهد شد.

 

وی سپس با اشاره به جایگاه علمی حوزه در تاریخ کشور عنوان کرد: تا زمان قاجار خاستگاه هر یک از رشته‌های تجربی داخل حوزه‌های علمیه بود.

 

امام جمعه مشهد ابراز کرد: همواره در طول تاریخ کشورمان یک هم‌آمیختگی بسیار تنگاتنگی بین دانش‌های زمان و دانش دینی وجود داشته است و بسیاری از علوم ما در بستر دینی قرار داشته و در همین بستر رشد کرده‌اند.

 

وی با اشاره به نام شیخ بهایی و شیخ ابوعلی سینا بیان کرد: هر دوی این دو عالم که جزء مفاخر ما محسوب می‌شوند در بستر آموزه‌های دینی رشد کردند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی تاکید کرد: امروز که ما در عرصه‌های مختلف علمی به تاریخ علوم بر می‌گردیم ریشه همه علوم را در بین دانشمندان مسلمان می‌بینیم.

 

وی افزود: بزرگترین خسارتی که علم و دانش غربی به بلاد اسلامی و از جمله کشور ما وارد کرد پیدایش سکولاریسم در عرصه آموزش و پرورش بود.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان رضوی با تاکید بر اینکه تعلیم سکولاریسم زیر پای جوامع علمی ما را خالی کرد، گفت: علت این مسئله پیدایش مدرنیته و رنسانس علمی در غرب و کشورهای غربی بود.

 

وی افزود: بروز القائات سوء از کشورهای غرب و ورود آن‌ها به کشورهای اسلامی از کشورهای غربی که به دلیل ظلم کلیسا علت عقب‌افتادگی خودشان را دین می‌دانستند باعث کند شدن روند تولید علم در کشور ما شد.

 

امام جمعه مشهد اظهار کرد: در دوران قاجار وقتی با رشد علمی اروپا مواجه شدند فکر کردند چون در آنجا دین از میان برداشته شده رشد علمی ایجاد شده پس بنابراین فکر کردند می‌توانند در جامعه ما هم این کار را کرد و این تفکر را پذیرفت.

 

وی افزود: میرزا تقی‌خان امیرکبیر یکی از افرادی بود که باعث ایجاد تفکر سکولاریسم در کشور ما شد و با ایجاد و تاسیس مدرسه دارالفنون و به کار گماشتن آخوندزاده و میرزا ملکم‌خان بی‌دین و سکولار سعی کرد اجازه ندهند دین به دارالفنون نفوذ کند و این کار بخاطر این بود که آن‌ها در سفری که به روسیه داشتند فکر کردند عامل پیشرفت آن‌ها بی‌دینی است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری سپس با اشاره به تاسیس دانشگاه در ایران گفت: انگلیس‌ها دانشگاه را برای این منظور در ایران تاسیس کردند تا به خیال خودشان در مقابل حوزه جبهه‌ای درست کنند.

 

وی افزود: آن‌ها در ابتدای تاسیس دانشگاه مقید بودند هیچ نشانه‌ای از دین در دانشگاه‌ها دیده نشود اما بعدا در بین همین دانشگاه‌ها که آن‌ها با اهداف استعماری و برای سلطه بر افکار ملت ما ساخته بودند جوانان استعمارستیز و دین‌دار سر بر آوردند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی سپس با ذکر خاطره‌ای از حدادعادل اظهار کرد: من خودم از حدادعادل شنیدم که می‌گفت وقتی دانشجو بودم روزی که وقت نمازم تنگ شده بود و قصد اقامه نماز در دانشگاه را داشتم دنبال جایی می‌گشتم تا بتوانم دور از دید دیگران نمازم را بخوانم.

 

وی تاکید کرد: ببینید وضعیت چگونه بوده که نماز خواندن در دانشگاه تهران یک نقطه ضعف محسوب می‌شده و این در واقع‌‌ همان خسارت بزرگی بود که بر پیکر علم در کشورمان بوجود آمد.

 

امام جمعه مشهد ابراز کرد: مسئله دینداری و ضعف دانش دینی یکی از ترفندهای انگلستان است و آن‌ها در مصر نیز الازهر را از جامع الازهر جدا کردند.

 

وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به این معنی نیست که حوزه و دانشگاه با هم یکی شوند چون این مسئله هم اکنون شکل گرفته است لذا آن چیزی که حضرت امام خمینی‌(ره) فرمودند سقوط آموزش‌های سکولار بود.

 

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: نقطه اوج وحدت حوزه و دانشگاه این است که دین و دانش دینی بستر توسعه و رشد هر گونه علم و فن‌آوری در هر جریان و تخصصی باشد.

 

وی افزود: امروز ما در جوامع سکولار در فن‌آوری و علوم به یک نقطه اشکال رسیده‌ایم و آن وارد شدن آموزش‌ها و پژوهش‌های مادی است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در جوامع و تفکر سکولار رشد تا جایی است که مبتنی بر سودهای مادی باشد و یک دانشجو یا یک فن‌آور در‌‌ همان ابتدای حرکت علمی‌اش اول به این فکر می‌کند که آیا انجام این کار برای من سودی دارد یا خیر و فقط در صورتی وارد آن پژوهش می‌شود که سود مادی برایش داشته باشد.

 

وی بیان کرد: حالا اگر زیربنای این رشد علمی دین شد دیگر مرزی برای سودهای دینی مطرح نخواهد بود و رشد علمی ما در گذشته بخاطر این بود که دانش دینی‌شان بستر رشدشان بود.

کلید واژه ها: آیت الله علم الهدی امیرکبیر


نظر شما :