فیروزان: طبق اطلاعات دولت لیبی، امام موسی صدر زنده است

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۷ کد : ۴۳۰۵ از دیگر رسانه‌ها
مهدی فیروزان، دیروز (یکشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲) در همایش «شرح صدر» که به همت خانۀ فرهنگ دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، گزارش کاملی از روند پیگیری سرنوشت امام موسی صدر، بعد از سقوط قذافی ارائه داد.

 

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، داماد امام موسی صدر گفت: بعد از سقوط قذافی ما هم مانند سایرین، هر لحظه منتظر دریافت خبر و آزادی امام بودیم. از زمانی که همه شهرهای لیبی جز طرابلس سقوط کرد، اخبار گوناگونی به دست ما رسید. از قول عبدالجلیل، رئیس وقت شورای انتقالی لیبی، نقل شد که رابط وی در طرابلس از امام خبر دارد. این خبر را عبدالجلیل در دیداری حضوری، بعد از سقوط طرابلس تأیید کرد ولی گفت رابط ما گم شده است.

 

 

سرنوشت مقامات حکومت قذافی

 

فیروزان مقامات قذافی را سه دسته تقسیم کرد؛ گروهی که فرار کرده‌اند و مکان سکونتشان مشخص نیست، گروهی که به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند و مشخص است در کجا به سر می‌برند و گروهی که دستگیر شده‌اند.

 

 

تأیید حیات امام از طرف مقامات لیبی

 

به گفته فیروزان، بلافاصله بعد از سقوط قذافی کمیته پیگیری سرنوشت امام و دو همراهش در لیبی تشکیل شده است و تا امروز آنچه دولت لیبی منتشر کرده، اطلاعاتی است که حیات امام را تأیید می‌کند. یکی از این موارد فردی است که تا سال ۲۰۰۰ زندانبان امام بوده است. مورد دیگر فردی است که اسناد خروج امام از لیبی را جعل کرده بود و بعد از سقوط قذافی اعتراف کرد.

 

 

جسد کشف شده در تاجورا، متعلق به وزیر خارجه لیبی بود نه امام

 

داماد امام موسی صدر سرانجام ادعای کشف جسدی در تاجورا را نیز توضیح داد: زمانی مقامات لیبی ادعا کردند جسدی در تاجورا کشف شده که متعلق به امام است. با وجود اینکه ما چنین اعتقادی نداشتیم اما برای اینکه راه همکاری بسته نشود، توافق کردیم آزمایش دی‌ان‌اِی صورت گیرد. آزمایش در مرکز مجهزی در بوسنی انجام و مشخص شد جسد ادعا شده متعلق به منصور کیخیا، وزیر خارجه سابق لیبی است. طبق توافق قرار بود مقامات لیبی نتیجه آزمایش را رسما اعلام کنند اما متأسفانه چنین نکردند. ما امروز با چنین کشوری طرف هستیم.

 

 

وضعیت فعلی لیبی پیگیری را دشوار می‌کند

 

فیروزان وضعیت فعلی لیبی را چنین توصیف کرد: امروز، اقلیتی ده، پانزده درصدی از گروه‌های تکفیری ثبات لیبی را خدشه‌دار کرده‌اند و به ناامنی دامن می‌زنند. آنان حتی سفیر ایران را تهدید به مرگ کرده‌اند. در نتیجه این اوضاع سفیر ایران ماه‌هاست در لیبی حضور ندارد. منطقه بنی‌ولید که به تنهایی سی درصد جمعیت لیبی را در خود جای داده است، هنوز آزاد نشده. وزیر دفاع لیبی به صراحت گفته است مناطقی وجود دارد که ما تسلطی به آن نداریم و اطلاعاتی هم در مورد آن نداریم. از طرف دیگر، وزیر دادگستری گفته است مسئلۀ امام موسی صدر لکۀ ننگی برای انقلاب لیبی است و چون موضع آدم‌ربایی مطرح است، نباید فرصت را از دست داد.

 

 

آنچه تأیید شده، اخبار حیات امام تا سال‌های مختلف است

 

داماد امام موسی صدر در جمع‌بندی مطالب و وضعیت پرونده امام گفت: آنچه پس از سقوط قذافی تا امروز اتفاق افتاده، مدارک، اطلاعات و اخباری است که به جز مورد ذکر شده که مایل به تکرار آن نیستم و موردی که مقامات لیبی خودشان به نتیجه رسیدند که اشتباه بوده است؛ آنچه تأیید شده، اخبار حیات تا سال‌های مختلف است. در تفاهم‌نامه‌ای که اخیرا به امضای لبنان و لیبی رسید نیز به صراحت آمده است که امام باید آزاد شود. امیدواریم وضعیت سیاسی لیبی ثبات لازم را به دست آورد تا بتوانیم این تفاهم‌نامه را اجرا کنیم.

 

در همایش شرح صدر، علاوه بر مهندس فیروزان، دکتر احسان شریعتی و محمدعلی مهتدی نیز حضور داشتند و درباره اندیشه امام موسی صدر سخن گفتند.

کلید واژه ها: مهدی فیروزان امام موسی صدر


نظر شما :