خاطره ناطق نوری از تاسیس مترو و دانشگاه آزاد

۰۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۰۰:۱۳ کد : ۴۳۲۹ از دیگر رسانه‌ها
حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق نوری گفت: از افتخارات جمهوری‌ اسلامی این است که قبل از انقلاب ۱۵۰هزار دانشجو در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کردند اما امروز سه چهار میلیون‌ نفر دانشجو در دانشگاه‌های مختلف داریم.

 

به گزارش ایسنا، وی که درباره دانشگاه آزاد با «روزنامه شرق» گفت‌وگو کرده، افزوده است:

 

دانشگاه‌های دولتی ما هم با محدودیت‌های مختلفی مانند ظرفیت و بودجه روبه‌رو هستند. ظرفیت‌های محدود دانشگاه‌های دولتی سبب شد پشت‌ کنکوری زیاد شود. عوارض ماندن بچه‌ها پشت کنکور را از نظر اخلاقی، سلامتی، اجتماعی و... ببینید. بچه‌ها وقتی به کنکور می‌رسیدند، تمام زندگی‌شان در آن یکی، دو سال فلج بود و بعد هم با سختی باید کنکور می‌دادند و قبول نمی‌شدند. چقدر اعصاب‌ها بهم می‌ریخت و خودکشی‌ها رخ می‌داد و چه اندازه دید منفی علیه نظام به‌وجود می‌آمد. در آن شرایط یک عده افراد دوراندیش، آینده‌نگر و عاقل مثل آقای هاشمی‌ رفسنجانی آمدند و طرحی نو در انداختند.

 

این آینده‌نگری در حکومت خیلی لازم است. روزمرگی که امتیاز نیست. ایشان بسیار آینده‌نگر است. مثلا مساله متروی تهران. اگر آینده‌نگری آقای رفسنجانی نبود، این مترو درست نمی‌شد. ببینید امروز در تهران چه تعداد مسافر جابه‌جا می‌شود؟ و بعد استفاده از مترو به یک فرهنگ تبدیل شد و در کلان‌شهرهایی مثل مشهد و اصفهان هم جا افتاد.

 

بنده در ابتدای دهه ۶۰ در دولت بودم. دوتا ماشین حفاری (متعلق به دوران قبل از انقلاب) در یکی از غرفه‌های نمایشگاه به نمایش درآمده بود، یکی دوتا از وزرا به این فکر افتادند که خوب است این ماشین‌ها را به ذوب‌ آهن بدهیم. مترو آن موقع اداره‌ای زیر نظر بنده بود (وزارت کشور). من این خبر را به آقای هاشمی دادم و گفتم این دوتا ماشین را می‌خواهند بدهند ذوب کنند که خیلی متاثر شد. شرایط جنگ هم بود. ایشان فرمود به رئیس دولت (آقای مهندس موسوی) بگویید من می‌آیم آنجا. آمد و صحبت کرد و همه مخالف صحبت کردند اما آقای هاشمی با یک ربع صحبت همه را متقاعد کرد، رای گرفت و رای هم آورد و بالاخره راه افتاد.

 

یکی از جمله‌های آن روز ایشان این بود که «در این کشور جنگ است، مترو هیچ فایده‌ای هم که نداشته باشد، پناهگاه که می‌تواند باشد. تونل‌های مترو، شهر لندن را در جنگ‌ جهانی دوم نجات داد.»

 

این آینده‌نگری است. راجع به دانشگاه آزاد هم همین آینده‌نگری را داشتند؛ بنابراین خدمت امام رسید و همین صورت مساله را با امام مطرح کرد که دانشگاه‌های دولتی ظرفیت محدودی دارند، مردم پشت در دانشگاه و کنکور می‌مانند. اجازه بدهید که یک دانشگاه غیردولتی درست کنیم که خود مردم آن را اداره کنند و از بودجه دولتی استفاده نکنیم. امام موافقت کرد و اولین پول برای تاسیس دانشگاه را داد؛ یک‌ میلیون‌ تومان. آن پول برکت داشت و یک عده هم به‌ عنوان هیات‌ موسس تشکیل شدند مانند مقام‌ معظم‌ رهبری، آقای هاشمی، آقای موسوی اردبیلی، مهندس موسوی و دانشگاه آزاد با یک ساختمان کوچک تاسیس شد.

کلید واژه ها: ناطق نوری مترو دانشگاه آزاد هاشمی رفسنجانی


نظر شما :