انتقاد هاشمی رفسنجانی از انکار هولوکاست

۳۰ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۷:۴۷ کد : ۵۰۱۷ از دیگر رسانه‌ها
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با فصلنامه مطالعات بین‌المللی تاکید کرد: نفی هولوکاست به نفع اسرائیل تمام شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گزیده این گفت‌وگو که متن کامل آن در شماره بهار ۱۳۹۴ فصلنامه مطالعات بین‌المللی منتشر شده، بدین شرح است:

 

یک سؤال خیلی کوتاه هم دارم و آن اینکه به نظر حضرتعالی سیاست‌های جمهوری اسلامی طی ۳۵ سال گذشته به انزوای اسرائیل کمک کرده یا احیاناً باعث همگرایی بعضی از کشورهای قدرتمند دنیا با اسرائیل شده است؟

 

سؤال شما خیلی روشن است. اسرائیل در چند سال قبل در افکار عمومی غربی‌ها که پشتیبان اصلی آن‌ها هستند، سقوط کرده بود. به خاطر ظلم‌هایی که کرده بود و به خاطر مانورهایی که فلسطینی‌های عاقل‌تر داده بودند، سقوط کرده بود. این قضیه هولوکاستی که آقای احمدی‌نژاد مطرح کرد، این را به نفع اسرائیل تغییر داد. قضیه‌ای هست که در اروپا بسیار روی آن حساس هستند و یک مسئله محوری برای اروپایی‌ها و به طور کلی غربی‌ها شده است. یعنی وقتی که انسان یک قطعه تاریخی به آن مهمی را منکر می‌شود و همه می‌دانند که بوده و خانواده‌هایی که در آنجا قربانی داده بودند، همه هستند و به علاوه قساوت هیتلر، این یک نوع دفاع از هیتلر و نازی‌های آلمان بود که اصلاً این‌ها چنین جرمی را مرتکب نشدند.

 

این مسئله خیلی به مسئله فلسطین صدمه زد. آن‌ها هم یک مقدار پایشان را جلو گذاشتند و گفتند که ایران می‌خواهد‌‌ همان کار‌ها را انجام بدهد و در حال فراهم کردن زمینه کار خودش می‌باشد. واقعاً این اشتباه بود. بله، شاید اعدادی که آن‌ها می‌گفتند، درست نبود. مثلاً اینکه گفتند شش میلیون یهودی را کشته است، بعدش که سرشماری شد، معلوم شد که بیخود است. عده زیادی کشته شده بودند. اما خیلی از یهودی‌ها زنده بودند و در آن روز‌ها مخفی شده بودند و دوباره آمدند و الان هم هستند. آمار صحیحی نبود. فکر می‌کنم آن مسئله خیلی صدمه زد و دوباره افکار به نفع اسرائیل رشد کرد. ولی با پنجاه روز جنگ و جنایاتی که اسرائیل در غزه کرد و کارهای خشنی که الان می‌کند، به نظرم دارد افکار دنیا را عوض می‌کند و اگر یک نادانی دیگری نشود، این مسئله به جای بهتری می‌رسد.

 

به هر حال راه‌حلش‌‌ همان پیشنهادی است که من کردم. البته آن پیشنهاد الان تضعیف شده، به دلیل اینکه شرط زیادی پیش آمد. من فکر می‌کنم یهودی‌هایی که آمدند و مهاجر هستند و همه فلسطینی‌هایی که در آنجا هستند و یا مهاجر هستند و نیستند، اگر الان رفراندومی شود، باز به نفع فلسطینی‌ها تمام می‌شود. چون فلسطینی‌ها حدود ۸ میلیون هستند و آن‌ها هنوز پنج، شش میلیون هستند. تازه در همان‌ها هم خیلی‌ها در فلسطین مظلوم هستند، مثل آفریقایی‌ها و جاهای دیگر. به نظرم نباید میدان داد که این‌ها دوباره مظلوم‌نمایی کنند.

کلید واژه ها: هاشمی رفسنجانی هولوکاست


نظر شما :