تبعیدگاه مصدق؛ ۶۰ سال بعد

۳۰ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۴ کد : ۳۴۸۱ تاریخ مصور
تبعیدگاه مصدق؛ ۶۰ سال بعد
تاریخ ایرانی: دکتر محمد مصدق نخست‌وزیر دولت ملی، بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ محاکمه شد و سه سالی را در حبس مجرد گذراند. اما کودتاچیان این مجازات را کافی نمی‌دانستند و او را به ملک شخصی‌اش در احمدآباد تبعید کردند. او حدود ۱۰ سال را در این خانه گذراند؛ روزهایی که برای چهره‌ای چون او بسیار دشوار و رنج‌آور بود خصوصاً در سال‌های آخر و پس از درگذشت همسرش.
 
مصدق در نامه‌ای به تاریخ ۸ شهریور ۱۳۴۴ خطاب به دختر دایی‌اش مریم فیروز، در توصیف شرایط حصر نوشت: «اکنون در حدود ده سال است که از این قلعه نتوانسته‌ام خارج شوم و از روی حقیقت از این زندگی سیر شده‌ام. باری یقین دارم که به شما هم بد گذشته است ولی چون محبوس نبوده‌اید و کسی مانع ملاقات شما نبوده و از این بابت آزاد بوده‌اید با زندگی بنده که در یک اتاق زندگی می‌کنم و‌ گاه می‌شود که در روز چند کلمه هم صحبت نمی‌کنم بسیار فرق دارد. این است وضع زندگی اشخاصی که یک عقیده‌ای دارند و تسلیم هوا و هوس دیگران نمی‌شوند.» 
 
خبرگزاری ایسنا در شصتمین سالروز کودتای ۲۸ مرداد تصاویری تازه از محل حصر مصدق منتشر کرده است؛ عکس‌هایی که محل زندگی مصدق در آخرین روز‌ها را به تصویر کشیده است.

کلید واژه ها: مصدق احمدآباد


نظر شما :