ناگفته‌های قطعنامه ۵۹۸ در کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی

۲۲ دی ۱۳۸۹ | ۱۵:۰۷ کد : ۱۹۲ از دیگر رسانه‌ها

کتاب جدید آیت ‌الله هاشمی رفسنجانی که حاوی خاطرات و روزنوشت‌هایی از نحوه پایان جنگ و شرایط پذیرش قطعنامه 598 است، به زودی منتشر می‌شود. قادر باستانی، ویراستار و یکی از مسئولان انتشارات دفتر نشر معارف انقلاب در این باره به ایلنا گفت: بازه تاریخی روایت شده در این کتاب به خاطرات سال 1367 برمی‌گردد که شامل مقطعی حساس و مهم پایان جنگ است و طی دوماه آینده به بازار کتاب عرضه خواهد شد.

 

وی گفت: در سال 1367 آقای هاشمی، جانشین فرماندهی کل قوا و فرماندهی عالی جنگ را از طرف امام خمینی(ره) عهده‌دار بود. در این کتاب ناگفته‌هایی از شرایط پذیرش آتش‌بس در جنگ، عملیات مرصاد، مسایل مربوط به قائم مقام رهبری، مذاکرات ژنو، اصلاح قانون اساسی، مسایل بازسازی اقتصاد کشور پس از جنگ، استعفای نخست وزیر و ده‌ها موضوع دیگر آمده‌است.

 

باستانی ادامه داد: برای اولین بار در کتاب خاطرات سال 1367 اسناد، نامه‌های منتشر نشده و عکس‌ها و نقشه‌های دست اول که می‌تواند راهگشای مطالعات محققین و علاقه‌مندان قرار گیرد، منتشر خواهد شد.

 

این ویراستار اظهار داشت: تاکنون درباره شرایط کشور در سال 67 و تاثیر آن در پذیرش قطعنامه 598 مطالب بسیاری مطرح شده است، اما روایت دست اول از فرمانده‌ جنگ که در همان روز‌ها نوشته شده باشد، تاکنون منتشر نشده بود. کتاب خاطرات 1367 آقای هاشمی رفسنجانی بسیاری از ابهامات و پرسش‌های مطرح شده درباره‌ مقطع پایان جنگ را روشن می‌سازد و ماخذ مناسبی برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ انقلاب اسلامی‌ است که به مستندات با اهمیت آن دوره دسترسی یابند.

 

باستانی ادامه داد: کتاب خاطرات سال 1367 برخلاف سال‌های گذشته که کتاب‌ها در نمایشگاه کتاب تهران، رونمایی می‌شدند، این‌بار در آخر سال منتشر و توزیع خواهد شد. این کتاب نیز همچون کتاب پیشین به اهتمام علیرضا هاشمی، نوه‌‌ آیت‌الله هاشمی تالیف شده‌است.

 

وی همچنین از انتشار کتاب دیگری خبر داد و افزود: در راستای سنتی که همه ساله ازسوی دفتر نشر معارف انقلاب دنبال می‌شود، کتاب مستقلی درباره پذیرش قطعنامه و اعلام آتش‌بس در جنگ عراق با ایران براساس خاطرات آقای هاشمی تدوین و منتشر خواهد شد.

 

شایان ذکر ا‌ست پیش از این کتاب‌های «دوران مبارزه»، «انقلاب و پیروزی»، «انقلاب در بحران»، «عبور از بحران»، «پس از بحران»، «آرامش و چالش»، «به سوی سرنوشت»، «امید و دلواپسی»، «اوج دفاع»، «دفاع و سیاست» از مجموعه خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی به چاپ رسیده‌است.



کلید واژه ها: هاشمی رفسنجانی پایان جنگ قطعنامه 598


نظر شما :