پیام سادات به شاه: به مصر بیایید

جزئیات گفت‌‌وگوی رئیس‌جمهور مصر با سفیر آمریکا درباره ایران
۰۵ مهر ۱۳۹۶ | ۱۳:۴۶ کد : ۶۰۲۸ اسناد
جزئیات گفت‌‌وگوی رئیس‌جمهور مصر با سفیر آمریکا درباره ایران
پیام سادات به شاه: به مصر بیایید
شیدا قماشچی

 

تاریخ ایرانی: سایت ویکی‌لیکس تلگراف هرمان ایلتس، سفیر آمریکا در قاهره (۷۹-۱۹۷۴) را منتشر کرده که جزئیات گفت‌وگوی او با انور سادات، رئیس‌جمهور وقت مصر و دعوت او از محمدرضا شاه پهلوی برای سفر به این کشور است.

 

***

 

[متن سند]

 

پیامی برای شاه از سوی سادات

تاریخ: ۲ ژانویه ۱۹۷۹

از: قاهره

به: تهران

 

۱. در گفت‌وگوی مفصلی که دیشب با سادات داشتیم، او از چشم‌انداز تاریک برای آینده سلطنت شاه سخن گفت. به نظر او حکومت کنونی به فاصله‌ «چند ساعت و یا چند روز» ساقط خواهد شد و حکومت ایران به دست تندرویان چپ‌گرا و یا به احتمال زیاد راست‌های افراطی خواهد افتاد. او آخوندها را خطرناک توصیف کرد و نگرانی خود را از جهت‌گیری‌های بعدی ارتش ایران ابراز کرد. سادات به شدت دلواپس اوضاع ایران است، به خصوص اینکه او از دوستان نزدیک شاه بوده و آینده‌ شاه او را نگران کرده است. او از طریق رسانه‌ها مطلع شده که شاه قصد دارد برای درمان و معالجه‌ پزشکی به خارج از کشور سفر کند.

 

۲. سادات اشاره کرد که در همان روز به شاه پیغام داده و از او دعوت کرده تا برای استراحت و تمدد اعصاب به آسوان مصر برود. مبارک، معاون رئیس‌جمهور که در گفت‌وگو حضور داشت، به سادات گفت که این دعوت را به عباس نیری سفیر ایران انتقال داده است اما نیری گفته که تماسش با دولت کاملاً قطع شده است.

 

۳. سادات سپس پرسید که آیا امکان دارد تا پیام او در باب آرزوی سلامتی برای شاه و دعوتش به آسوان را به شاه منتقل کنیم. او مشتاقانه می‌خواهد که شاه از پیام سادات مطلع شود.

 

۴. شما در موقعیتی هستید که می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا ممکن است ارسال پیام سادات در شرایط کنونی به بدی تعبیر شود. نمی‌خواهم که در این شرایط سخت مزاحمتان شوم، اما اگر بتوانید درباره دعوت سادات با شاه صحبت کنید، مطمئنم که سادات را خوشحال خواهید کرد. لطفاً من را در جریان نتیجه‌ تصمیم‌گیری‌تان قرار دهید.

 

ایلتس

کلید واژه ها: ویکی لیکس انور سادات محمدرضا شاه ایران و مصر


نظر شما :