روایت حاجی از آرای خاتمی و ناطق در نظرسنجی‌های انتخاباتی سال ۷۶

۰۹ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۰:۰۷ کد : ۳۵۰۷ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: مرتضی حاجی، رئیس ستاد انتخاباتی سید محمد خاتمی در سال ۷۶ می‌گوید در ۱۰ روز آخر رقابت‌های انتخاباتی نتیجه محرز و روشن بود که آقای خاتمی برنده انتخابات است.

 

به گزارش «تاریخ ایرانی»، بخشی از گفت‌وگوی حاجی با ضمیمه «پرس‌و‌جو» روزنامه اعتماد را در ادامه می‌‌خوانید:

 

روزی که آقای خاتمی اولین جلسه ستادشان را تشکیل دادند، یکی از روزهای ماه مبارک رمضان بود و من برای افطار میهمان آقای ناطق نوری بودم (جمع استانداران و همکاران سابق آقای ناطق نوری که همواره گردهم می‌آیند). در آن افطاری رئیس دفتر آقای ناطق مطرح کردند که با توجه به کاندیداتوری آقای خاتمی نتیجه انتخابات چه می‌شود، گفتم رقابت بین آقای ناطق و آقای خاتمی خواهد بود و نتیجه این می‌شود که هفت تا هشت میلیون نفر بیشتر در انتخابات شرکت می‌کنند و در ‌‌نهایت انتخابات شور بیشتری پیدا می‌کند و این برای ما کافی است. در واقع انگیزه این بود که فضایی فراهم شود که مردم با دلخوشی بیشتر در انتخابات حاضر شوند و برای من در آن مقطع یک نقطه برد بود. ضمن اینکه در عین حال مشخص می‌شد کسانی که به آقای خاتمی رای داده‌اند، چه جمعیتی هستند، با توجه به اینکه در آن دوران گروه‌های موسوم به خط امام(ره) به نوعی در غربت به سر می‌بردند و این انتخابات می‌توانست یک مقیاسی از طرفداران این تفکر را نشان دهد.

 

وقتی که فعالیت‌های انتخاباتی را شروع کردیم دیدگاه‌ها همین بود. نظرسنجی اولی که انجام شد قضاوت ما را اصلاح کرد. در این نظرسنجی اختلاف رای آقای خاتمی و ناطق چیزی حول و حوش ۱۰ درصد بود و وقتی این نتیجه را تحلیل کردیم به این رسیدیم که آقای خاتمی تازه وارد میدان رقابت شده‌اند و هنوز مسافرتی به استان‌ها نداشته و مردم کاملا با او آشنا نیستند. در صورتی که آقای ناطق نوری شناخته شده بود. بنابراین طبق این نظرسنجی درصد آقای ناطق نوری سقف رای او و درصد آقای خاتمی کف رای اوست و اگر بتوانیم درست تبلیغات کنیم حتما شرایط به سود آقای خاتمی تغییر می‌کند و همین طور هم شد و بعد از یکی دو ماه که این سنجش افکار انجام می‌شد به این نتایج نزدیک‌تر می‌شدیم و ۱۰ روز آخر نتیجه محرز و روشن بود که آقای خاتمی برنده انتخابات است. روز انتخابات هم از صبح به هر حوزه‌ای که سر می‌زدیم اکثریت قاطع رای آقای خاتمی مشخص بود. بنابراین در زمان شروع کار احتمال پیروزی قوی نبود اما در روزهای پایانی رقابت‌های انتخاباتی مشخص شد که باید برای پذیرش مسئولیت آماده شد.

کلید واژه ها: مرتضی حاجی ناطق نوری دوم خرداد


نظر شما :