هشدار مسجدجامعی درباره تخریب میراث تاریخی تهران

۲۴ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۴ کد : ۱۱۶۰ از دیگر رسانه‌ها
احمد مسجدجامعی در نامه‌ای به رییس شورای شهر تهران نسبت به تخریب گسترده‌ میراث تاریخی شهر هشدار داد و خواستار ارائه‌ گزارشی از سوی شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی با قید فوریت شد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، این عضو شورای شهر تهران در نامه خود آورده است: طبق آخرین اعلام نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محدوده‌ تاریخی شهر تهران در حدود ۲۲۵۰ هکتار است که در قلمرو حصار ناصری دیده شده است هرچند بافت تاریخی محدود به دارالخلافه نیست، بلکه به طور مشخص مناطق ۱۲، ۱۱، ۱۰، ۷ و۲۰ را می‌توان به عنوان مناطق تاریخی در نظر گرفت. در طرح جامع شهر تهران نیز گستره‌ وسیع‌تری به عنوان پهنه تاریخی شهر مشخص شده است.

 

در ادامه این نامه آمده است: براساس اعلام مدیریت پایگاه بافت تاریخی تهران، تعداد ۲۴۰۰ اثر واجد ارزش تاریخی در تهران شناسایی شده است که از آن تعداد، تنها حدود ۳۰۰ اثر به ثبت ملی رسیده است، در حالی که این آمار نشان از عدم کفایت اقدامات صورت‌ گرفته به منظور زمینه‌سازی برای حفاظت از آثار تاریخی است، از میان همین آثار واجد شرایط صد‌ها و بنا بر برخی گزارش‌های غیررسمی حدود ۸۰۰ اثر در سال‌های اخیر تخریب شده است. علاوه بر این، اخیرا شاهد موجی از تخریب در‌‌ همان محدوده‌ بناهای ثبت‌شده‌ تاریخی هستیم. سرای دلگشا، خانه‌ زند و مدرسه‌ تقوی‌پیشگان و به عنوان آخرین نمونه، ساختمان صداقت بوده است و مجموعه‌ اتحادیه و ساختمان سینگر نیز در معرض تخریب قرار دارند و به عبارتی، در مدتی کوتاه بیش از ۳۰ درصد از آثار موجود از بین رفته است.

 

مسجدجامعی همچنین بیان کرده است: بخش عمده‌ای از آثار باقی‌مانده، ساختمان امامزاده‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، موزه‌ها، میادین، فضاهای عمومی و سفارتخانه‌های خارجی است که تا کنون کم و بیش از آسیب تخریب مصون مانده است.

 

او به مصوبه‌های پیشین شورای شهر اشاره و یادآوری کرده است: به منظور سرعت بخشیدن به روند صیانت و حفاظت از این آثار، در سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران اعتباری به منظور کمک به سازمان میراث فرهنگی پیش‌بینی شد تا اقدامات لازم به منظور ثبت سایر بنا‌ها سرعت گیرد.

 

این عضو شورای شهر در پایان نامه‌ خود با اشاره به اتفاقات تخریبی اخیر در بناهای ثبت‌شده و شاخص که عمدتا با مجوز صورت می‌گیرد، خواستار ارائه‌ گزارش اقدامات در جهت صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی تهران توسط سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران با قید فوریت شده است.

 

کلید واژه ها: مسجدجامعی خانه های تاریخی


نظر شما :