انتقاد مسجدجامعی از تخریب باغ فخرالدوله: این چه نگاه کلنگی است که همه ‌چیز را باید خراب کنیم؟

۲۶ مهر ۱۳۹۰ | ۱۲:۲۸ کد : ۱۴۲۲ از دیگر رسانه‌ها
عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران خواستار مداخله شورا در طرح ساماندهی بهارستان که مصوب مجلس شورای اسلامی است، شد و تاکید کرد: به برخی اهداف این طرح در حین اجرا بی‌توجهی می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، احمد مسجدجامعی در جریان چهارصد و سیزدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح ساماندهی بافت بهارستان مصوب مجلس شورای اسلامی باید ظرف دو سال اجرا شود، اظهار کرد: این طرح در زمینی به وسعت ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار متر مربع و بنای ۴۰۰ هزار متر مربعی اجرا می‌شود و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای آن تصویب شده است.

 

وی با اشاره به ساختمان‌های موجود در بافت بهارستان که بخشی از تاریخ معاصر کشور را پوشش می‌دهند، به «باغ ‌فخرالدوله» در این محدوده اشاره کرد و گفت: مشخص نیست که علت تخریب این باغ چیست؟ به گفته مسجد جامعی، در فضای باغ فخرالدوله انجمن اسلامی معلمان تشکیل شده بود که در ابتدای انقلاب محل کار بسیاری از مردان تاریخی کشور نظیر شهیدان رجایی و باهنر بوده است.

 

این عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شهر تهران با بیان اینکه بر اساس اطلاعات رسیده درختان این باغ قرار نیست جابجا و در جای دیگری کاشته شود اظهار کرد: این در حالی است در هنگام کلنگ‌زنی این طرح اهدافی نظیر توجه به ایجاد فضای سبز برای حل معضل آلودگی میدان بهارستان پیش‌بینی شده بود.

 

مسجد جامعی ادامه داد: علاوه بر این بافت مسکونی محدوده بهارستان نیز باید مورد توجه قرار گیرد و نباید سیاست این باشد که مردم را به زور وادار به فروش خانه‌های خود کنیم، البته شهرداری تهران هم در این زمینه مقصر نیست و تنها مجری یک مصوبه است.

 

وی با اشاره به وجود منزل مسکونی شهید دیالمه از نمایندگان مجلس که در ماجرای هفتم تیر به شهادت رسید و گفت: اگر قرار است موزه‌ای در بهارستان ایجاد شود، چه جایی بهتر از خانه شهید دیالمه و چرا باید خانه این شهید برای ساخت موزه تخریب شود. وی گفت: این چه نگاه کلنگی است که در آن همه ‌چیز را باید خراب کنیم و سپس یک طراح خارجی یا داخلی را برای طراحی سازه‌های دیگر به کار دعوت کنیم.

 

مسجدجامعی خاطرنشان کرد: طرح مصوب مجلس شورای اسلامی بر حفظ بناهای تاریخی میدان بهارستان تاکید داشت، اما در عمل اتفاقات دیگری می‌افتد.

 

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران از مسجدجامعی درخواست کرد که این اعتراض را به صورت مکتوب به هیات رییسه ارائه دهد اما مسجدجامعی که پیش‌ از این نیز چندین بار در صحن علنی مجلس به این موضوع اشاره کرده بود، گفت: چند بار این اظهارات را مکتوب کنیم؟! ما که هر بار این موضوع را مکتوب می‌کنیم؛ این بار هم به صورت مکتوب ارائه خواهم داد.

کلید واژه ها: مسجد جامعی خانه های تاریخی باغ فخرالدوله


نظر شما :