هنرمندان به دادگاه انقلاب احضار شدند

۱۶ فروردین ۱۳۵۹
۰۵ مرداد ۱۳۹۱ | ۰۳:۲۰ کد : ۲۴۳۳ کاغذ اخبار
هنرمندان به دادگاه انقلاب احضار شدند
آیت‌الله محمدی گیلانی، قاضی شرع دادگاه‌های انقلاب در گفت‌وگویی نقطه‌نظرهای خود را پیرامون عفو امام، احضار هنرمندان به دادگاه انقلاب، آزادی زندانیان و محاکمه گروه فرقان مطرح کرد.

 

آیت‌الله محمدی گیلانی در مورد عفو امام گفت: با اعلام فرمان عفو عمومی امام به دادگاه‌های انقلاب حدود ۲۵ نفر از زندانیانی که جرایم سنگین هم داشتند آزاد شدند ولی بعداً قرار شد که آقای دادستان در مورد عفو امام تغیر و توضیحی بدهند که به همین منظور جلسه مشترکی با ایشان داشتیم که متعاقب آن بخشنامه‌ای هم صادر شد که عفو امام برحسب گروه مجرمین پیاده شود، که بعد از آن حدود ۵۰ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و از متهمان این پرونده‌ها تضمین‌هایی مانند وثیقه و کفیل شرعی و در پاره‌ای از موارد هر دو، هم وثیقه و هم کفیل شرعی گرفته شده است و همچنین تعداد ۲۲ نفر از زندانیانی که به جرم اعمال جنسی زندانی بودند، آزاد شدند و دادگاه نیز مشغول رسیدگی به سایر پرونده‌هاست که با شرایط مقرر شده در بخشنامه دادستان کل انقلاب، این پرونده‌ها پس از بررسی به دادسرا ارجاع می‌شود. البته باید توجه داشت که کار رسیدگی به این پرونده‌ها طول می‌کشد و ما امیدواریم که تا پایان فروردین‌ماه کار رسیدگی به آن‌ها پایان یابد و زندانیان مشمول عفو آزاد شوند.

 

آ‌یت‌الله محمدی گیلانی در مورد تضمین‌هایی که از زندانیان گرفته می‌شود، گفت: این تضمین‌ها برای اطمینان از فعالیت آتی افراد است تا در میان مجتمع مسلمین به گروه ضدانقلابیون ملحق نشوند و اگر خدای نکرده شدند، به استناد این تضمین‌ها به دادگاه برگردانده شوند که در این صورت ضمن کیفر عمل جدید، کیفر اعمال گذشته را هم ببینند. و این عیناً همان مضمونی است که در فرمان امام آمده است، و الا اگر از این افراد صداقت دیده شود و واقعاً به ملت ملحق شوند، این تضمین‌ها منشاء احضار دوباره آنان به دادگاه نخواهد بود.

 

 

احضار هنرمندان

 

حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب در مورد انگیزه احضار هنرمندان به دادگاه انقلاب گفت: انگیزه دادگاه برای احضار آن‌ها مسئله حفظ عفت عمومی در جمع مسلمین بوده است، یعنی در دولت اسلامی، ارگان‌های دولت، آنچه منافات با اخلاق انسانی و اسلامی دارد، جلوگیری می‌کند. همه مردم می‌دانند که از طریق این خوانندگان انتشار فساد اخلاق در مجتمع ما بسیار بود و ای بسا ممکن است خود خوانندگان به طور ناخودآگاه یا در اثر سوءتربیت در زمان طاغوت به این مجاری فساد کشیده شده باشند. ما خوانندگان را احضار کردیم تا اولا یک تشخیص هویتی از این افراد در دادسرا باشد و بعد، از این افراد التزام گرفتیم تا از هنری که دارند در مجرای حرام استفاده نکنند و بعد هم دسته‌جمعی این افراد را احضار می‌کنیم و مسائل اسلامی را برای آن‌ها توضیح می‌دهیم و از دولت می‌خواهیم که هنر این افراد بدون فایده نماند و از هنر آن‌ها برای تعلیم و تربیت و آنچه که اسلام برای تکامل انسان ضروری می‌داند، استفاده شود.

 

حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب در مورد محاکمه سعادتی، امیرانتظام، تقی شهرام و چند تن دیگر از بازداشت‌شدگان دادگاه انقلاب گفت: پرونده آقای سیدمحمدرضا سعادتی تکمیل شده و از دادسرا به دادگاه فرستاده شده و خود ایشان هم تا به حال یکی دو بار از زندان برای من نامه نوشته‌اند، اما در طول این مدت پرونده ایشان ناقص بوده است.

 

حاکم شرع در ادامه گفت‌وگویش افزود: حتی آن موقع که می‌خواستند آقای سعادتی را محاکمه کنند، پرونده وی همچنان تکمیل هم نبود، البته بعداً هم ضمائمی از اطراف و اکناف به دست آمد و ضمیمه پرونده شده است که البته در حال حاضر پرونده تکمیل شده و دادسرا پرونده را همراه کیفرخواست به دادگاه فرستاده است. آقای امیرانتظام و تقی شهرام و دو سه نفر هم هستند که درباره محاکمه آنان با آقای دادستان مذاکره کردیم و بنا داریم که در طول فروردین ماه محاکمه ایران افراد آغاز شود.

 

سوال شد: مسئله دیگر محاکمه گروه فرقان است که قرار بود به صورت علنی انجام شود اما اینطور نشده، ممکن است علت سری بودن این محاکمات و اینکه چرا هنوز اکبر گودرزی رهبر این گروه محاکمه نشده است را بفرمایید.

 

حاکم شرع در جواب این سوال گفت: اوایل محاکمه گروه فرقان، من یکی دو جلسه به عنوان رییس دادگاه در محاکمه آنان شرکت کردم، ولی چون در دادگاه خودمان گرفتاری زیاد داشتیم و باید به پرونده‌های زندانیان رسیدگی می‌کردم از شرکت در محاکمات گروه فرقان معذرت خواستم تا به کارهای دادگاه رسیدگی کنیم. به همین سبب من هم از چگونگی محاکمه گروه فرقان بی‌خبرم.

 

سوال شد: چندی پیش جامعه اعزام قضات حوزه علمیه قم طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که متهمین دادگاه‌های انقلاب می‌توانند وکیل داشته باشند، آیا اصولاً این اطلاعیه اثری در کار شما داشته و آیا اجازه می‌دهید که متهمین وکیل داشته باشند؟

 

آیت‌الله گیلانی در جواب گفت: بله این اصلاً جزو آئین دادرسی دادگاه‌های انقلاب اسلامی است که شورای انقلاب تهیه کرده است و به نظر امام هم رسیده است و امام هم تصویب نمودند. بنابراین هر متهمی می‌تواند یک وکیل ایرانی داشته باشد، البته وکیل ایرانی که به موازین فقه اسلامی آشنا باشد.

 

سوال شد: به طوری که اطلاع پیدا کردیم دادگاه عالی قضات تشکیل شده است، آیا متهمین می‌توانند تقاضای تجدیدنظر در این دادگاه را بکنند؟

 

آیت‌الله گیلانی در جواب گفت: آنچه که آیت‌الله منتظری تصویب نموده به این صورت است که ایشان چند نفر بازرس تعیین کرده که کار دادگاه‌های شهرستان را کنترل کنند، ولی به هر حال مسئله تجدیدنظر هم مطرح است.

 

 

روزنامه کیهان

کلید واژه ها: دادگاه انقلاب هنرمندان محمدی گیلانی سعادتی گروه فرقان


نظر شما :