رمز سخنرانی‌های موفق کندی چه بود؟

۰۲ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۶:۵۱ کد : ۲۵۲ تاریخ جهان
رمز سخنرانی‌های موفق کندی چه بود؟

 تاریخ ایرانی: "نپرسید که کشورتان چه کاری برای شما انجام می‌دهد، بپرسید که شما برای کشورتان چه کاری می‌توانید انجام دهید." این جمله معروف پنجاه سال پیش جان اف کندی، رییس‌جمهور وقت ایالات متحده به مردم آمریکا بود. اما راز اینکه بعد از گذشت پنجاه سال، سخنرانی‌های رییس‌جمهور هنوز هم جالب و تاثیرگذار بوده، چیست؟ کندی نیز همانند تمامی سیاستمداران برجسته‌ای چون چرچیل، ریگان و حتی باراک اوباما اهمیت بسیار زیادی برای نطق سخنرانی‌های خود قائل بود.

 

"تئودور سورنسن"، فردی بود که سی و پنجمین رییس جمهوری ایالات متحده او را به عنوان نویسنده سخنرانی‌های خود انتخاب کرد. کسی که بعدها از جمله طرفداران باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری شد و برای پیروزی‌اش در انتخابات بسیار کوشید. کندی، سورنسن را "بانک خون فکری" خود می‌نامید.

 

سورنسن از زمانی که تصمیم به همکاری با کندی گرفت مهمترین وظیفه‌اش مطالعه نطق سخنرانی‌های روسای جمهوری دیگر کشورها و تهیه خلاصه از این نطق‌ها و رمزگشایی آنها بود. به گزارش بی. بی. سی، اکنون بعد از گذشت 50 سال مشخص شده است که مهمترین تکنیک این دو مرد استفاده از کدهایی ویژه و مشترک در متن سخنرانی‌ها بوده است. قیاس، استفاده از جملات سه بخشی، ترکیب قیاس و جملات چند بخشی ( مقایسه جمله سوم با دو جمله اول) سه تکنیکی بودند که کندی و سورنسن از آنها در متن جملات سخنرانی‌های خود استفاده می‌کردند. اما در صورتیکه استفاده از این سه تکنیک بر اساس مقتضیات و شرایط چندان کاربردی و جالب به نظر نمی‌رسید، از دو صنعت ادبی واج آرایی و تصویرسازی استفاده می‌شد.

 

 

انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۶۰

 

در ۱۹۶۰، کندی اعلام کرد که قصد دارد برای ریاست جمهوری آمریکا کاندیدا شود. او با سخنرانی‌های خوب خود توانست در چند منطقهٔ کلیدی مانند ویسکانسین و ویرجینیای غربی در انتخابات اولیه پیروز شد. از آنجایی که ویرجینیای غربی به ایالتی با مردم محافظه‌کار و غالباً پروتستان مشهور بود که احتمال می‌رفت به کندی کاتولیک رای ندهند، اما او به معدنی در این ایالت رفت و از کارگران معدن خواست به او رای دهند. پس از پیروزی کندی در ویرجینیا بسیاری بر سر قبول او به عنوان کاندیدا موافقت کردند. در ۱۳ ژوئیه ۱۹۶۰ حزب دموکرات رسماً اعلام کرد که کندی کاندیدای ریاست جمهوری این حزب است. مهم‌ترین مسائل انتخاباتی در آن سال شامل چگونگی به حرکت درآوردن دوباره اقتصاد، کاتولیک بودن کندی، کوبا و چگونگی رقابت فضایی و موشکی با شوروی می‌شد.

 

او برای رها کردن اذهان از فکر اینکه کاتولیسیسم رومی او بر تصمیم‌گیری‌هایش تأثیر می‌گذارد، در ۱۲ سپتامبر ۱۹۶۰ سخنرانی معروفی در هوستون تگزاس ایراد کرد. سخنرانی کندی اینگونه آغاز شد: من کاندیدای کاتولیک نیستم. من کاندیدایی از حزب دموکرات هستم که اتفاقاً کاتولیک نیز هست. در مسائل عمومی من از طرف کلیسایم صحبت نمی‌کنم و کلیسا نیز از طرف من صحبت نمی‌کند.در سپتامبر و اکتبر کندی به همراه کاندیدای حزب جمهوری‌خواه، ریچارد نیکسون که پیشتر سمت معاون آیزنهاور را داشت، مناظراتی تلویزیونی برگزار کرد که اولین مناظرات تلویزیونی ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا بود.

 

معروف است که نیکسون در این مباحثات عصبی و خیس عرق بود، در حالی که کندی آرام و با متانت بود و همین از عوامل پیروزی او شد. بعضی‌ها حتی می‌گویند در مباحثات رادیویی نیکسون تأثیرگذارتر از کندی بود اما در تلویزیون این برعکس بود. به هرحال این مناظرات تلویزیونی نقطه مهمی در تاریخ سیاسی آمریکا هستند. در انتخابات نهایی در ۸ نوامبر ۱۹۶۰، کندی در جدالی بسیار نزدیک، نیکسون را مغلوب کرد.

 

کندی در ۲۰ ژانویه ۱۹۶۱، به عنوان سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کرد. او در سخنرانی افتتاحیه معروفش از آمریکایی‌ها خواست که شهروندانی فعال باشد. او گفت: نپرسید کشورتان چه می‌تواند برای شما بکند، بلکه بپرسید شما چه می‌توانید برای کشورتان بکنید.» او همچنین از ملل دنیا خواست که به هم بپیوندند تا با دشمنان مشترک انسان: استبداد، فقر، بیماری و خود جنگ بجنگند.

 

 

کلید واژه ها: کندی نیکسون


نظر شما :