دلیل استعفای موسوی خوئینی‌ها از مرکز تحقیقات استراتژیک چه بود؟

۳۱ تیر ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۶ کد : ۳۳۹۶ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: این روز‌ها به واسطۀ انتخاب دکتر حسن روحانی به ریاست جمهوری، نام مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بیش از گذشته شنیده می‌شود. نهادی که با هدف تدوین و تنظیم استراتژی در سال ۱۳۶۸ تاسیس شد و وظیفه‌اش انجام مطالعات استراتژیک در زمینه‌های مختلف بین‌المللی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی بود. این مرکز تا سال ۱۳۷۶ در زمره یکی از موسسات تابعه نهاد ریاست جمهوری قرار داشت، اما در این سال براساس مصوبه شورای عالی اداری از نهاد ریاست جمهوری جدا شد و به عنوان مرکز تحقیقاتی به مجمع تشخیص مصلحت نظام پیوست.

 

هفته‌نامه «آسمان» در شماره اخیر خود گزارشی دارد درباره تاریخچه این مرکز. نهادی که حالا در آستانۀ فرستادن ریاست خود به پاستور است آن هم در مقام رئیس‌جمهوری منتخب. «آسمان» درباره زمینه‌های شکل‌گیری این مرکز نوشته است: پیشنهاد اولیه تاسیس مرکز مطالعات استراتژیک را هاشمی رفسنجانی در مقام ریاست جمهوری به موسوی خوئینی‌ها داد. خوئینی‌ها که در زمان امام دادستان کل کشور بود با قرار گرفتن شیخ محمد یزدی در کسوت رییس قوه قضائیه مانند دیگر چهره‌های شاخص جناح چپ از گردونه قدرت بیرون مانده بود.

 

مرکز مطالعات استراتژیک فرصتی بود تا موسوی خوئینی‌ها و دیگر همفکرانش که عمدتاً از جوانان دانشجوی پیرو خط امام بودند، به تامل و تعمق در مسائل بنیادین کشور و البته بازسازی خود بپردازند. حضور او در این نهاد اما دیری نپایید. او بعد از دو سال از ریاست مرکز کناره‌گیری کرد. اما دلیل کناره‌گیری او که به نوعی پدرخواندۀ محققان این نهاد به شمار می‌آمد، چه بود؟

 

«آسمان» دو روایت در این باره مطرح می‌کند: «به گفته سعید حجاریان، دلیل استعفای موسوی خویینی‌ها تیره شدن رابطه مجمع روحانیون مبارز با هاشمی بعد از انتخابات دور دوم ریاست جمهوری او بود که هاشمی حمایت مجمع را در رای‌آوری خود بی‌اثر خوانده بود. اما این تاریخ به نظر اشتباه می‌آید. در واقع، موسوی خوئینی‌ها بعد از دو سال و احتمالا بعد از شکست چپ در انتخابات مجلس چهارم از ریاست مرکز کناره‌گیری می‌کند.»

کلید واژه ها: موسوی خوئینی ها مرکز تحقیقات استراتژیک


نظر شما :