اختلاف نظر هاشمی با خلخالی درباره اعدام فرماندهان سپاه

۱۷ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۸:۴۵ کد : ۴۶۷۱ از دیگر رسانه‌ها
دکتر غلامعلی رجایی در مطلبی پیرامون هشتاد سالگی آیت‌الله هاشمی به نجات یک فرمانده سپاه از اعدام در پایان جنگ تحمیلی اشاره کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در این مطلب به نقل از خبرگزاری «آنا» آمده است:

 

در دیدار دو هفته قبل آزادگان با ایشان، با کنایه به گفتار یکی از فرماندهان سپاه که اخیرا غیرمنصفانه ادعا کرده بود هاشمی از‌‌ همان دوره امام برای بعد از امام نقشه می‌کشید و به دنبال کسب قدرت برای خود بود، اشاره‌ای کرد و بدون اینکه نامی از او ببرد، گفت یکی از فرماندهان - سردار... - که من آخرین بار او را خوب نجات دادم این روز‌ها می‌بینم گاهی حرف‌هایی می‌زند! سپس گفت وی فاو را با آن همه امکانات و اموال گذاشت و برگشت از روی پلی که با زحمت ساخته بودیم.

 

می‌گفت پس از این عقب‌نشینی که برای سامان دادن نیروهای جبهه به جنوب رفته بود، مرحوم خلخالی به او مراجعه کرده و گفته بود آمده است به خاطر از دست دادن فاو و دادن تلفات زیاد، سه نفر از فرماندهان سپاه و جنگ را اعدام کند چون باعث این همه خسارت و ضرر به کشور ضرر شده و کشور را در وضعیت بسیار بدی قرار داده بودند.

 

می‌گفت به آقای خلخالی گفتم شما که الآن قاضی دادگاه جنگ نیستی، قاضی دادگاه انقلابی. گفت بالاخره قاضی منصوب امام که هستم. گفتم دلایلت را برای محاکمه بنویس و استدلال کن تا آخر جنگ که دادگاه تشکیل شود. می‌گفت حتی در آخر جنگ که امام دادگاه رسیدگی به تخلفات فرماندهان را زیر نظر من تشکیل دادند که متشکل از چند نفر از قضات برجسته بودند و زیر نظر من کار می‌کردند، تمایل بود بعضی‌ها را اعدام کنند، علت این تصمیم به عملیات خیبر برمی‌گشت که در آن الحاق بین نیرو‌ها از جزیره و بیرون جزیره ممکن نشد و یک گردان نیروی ما به کلی نابود شد.

 

می‌گفتند خیلی از بزرگان - ازجمله رئیس‌جمهور وقت- می‌خواستند فرماندهانی که باعث این تلفات شده بودند اعدام شوند اما من اجازه ندادم که دادگاه نظامی با این نیرو‌ها که با خلوص جنگیده بودند و البته گاهی هم ضعف نشان داده بودند برخورد کند. عملا می‌گفت وی باعث نجات جان آن‌ها از اعدام شده است ولی حالا اینگونه با او رفتار می‌کنند.

 

کلید واژه ها: هاشمی رفسنجانی خلخالی فاو


نظر شما :