گفت‌‌وگوی مسجدجامعی با پیر‌ترین خلبان ایرانی/ بازدید از قدیمی‌ترین کارخانه نوشابه‌سازی

۱۳ مهر ۱۳۹۳ | ۱۶:۵۰ کد : ۴۷۳۹ از دیگر رسانه‌ها
گفت‌‌وگوی مسجدجامعی با پیر‌ترین خلبان ایرانی/ بازدید از قدیمی‌ترین کارخانه نوشابه‌سازی
احمد مسجدجامعی در تهران‌گردی خود از قسمت‌های مختلف برج آزادی دیدن کرد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، صبح روز جمعه، برنامه تهران‌گردی مسجدجامعی به بازدید از برج آزادی تهران اختصاص داده شد. در این بازدید احمد مسجدجامعی از قسمت‌های مختلف برج آزادی دیدن کرد و از نزدیک در جریان مشکلات این برج قرار گرفت.

 

«شاه علی»، مدیر برج آزادی نیز در این بازدید از آبریزش‌های واقع در بالای برج آزادی گلایه کرد و عنوان داشت: این آبریزش‌ها سبب شده است که خسارات زیادی به پیکره برج آزادی وارد شود.

 

وی با نشان دادن بخش‌هایی از قسمت‌های برج که ریزش آب فضای سبز بالایی برج سبب آسیب رساندن به آن‌ها شده است، گفت: چندی پیش اتاق مدیر گالری‌های برج آزادی دچار آب‌گرفتگی شدید شد که با استفاده از پمپ توانستیم آب این اتاق را خارج کنیم.

 

وی با بیان اینکه چندی پیش فضای محوطه برج آزادی طراحی جدیدی شد، گفت: از آن پس مشکلات عدیده‌ای ایجاد شد که یکی از این مشکلات آب‌گرفتگی نماهای پایینی شد.

 

مدیر برج آزادی همچنین قسمت‌هایی از سینمای برج آزادی را به مسجدجامعی و تیم همراه نشان داد که تنوع چینش صندلی‌ها یکی از شگفتی‌های این برج بود.

 

همچنین شاه علی پرده آبی را که برای اولین بار در ایران در برج آزادی رونمایی شده بود را به تیم تهران‌گردی نشان داد و عنوان کرد که با وجود سال‌ها از ساخت این پرده آب، باز هم این پرده در نمایش‌های مرتبط به کار گرفته می‌شود.

 

همچنین مسجدجامعی از رباط پیانوزن برج آزادی که قادر بود هشت آهنگ را بنوازد بازدید و از وی درخواست کرد که قطعه‌ ایران را بنوازد.

 

احمد مسجد جامعی در ادامه تهران‌گردی صبح روز جمعه از سازمان هوا‌شناسی کشور نیز بازدید و مورد استقبال داوود پرهیزکار، رئیس سازمان هوا‌شناسی کشور قرار گرفت. وی در این بازدید عنوان کرد که اولین گزارش هوا‌شناسی مربوط به سال ۱۲۹۸ است.

 

وی همچنین در مورد خاطرات دکتر پولاک، بنیانگذار جراحی جدید در ایران اشاره کرد و گفت: در خاطرات این فرد آمده است که پس از انجام عمل جراحی و برای آنکه بیماران دچار گوشت اضافه نشوند آن‌ها را در هوای باز تهران می‌خواباند تا با توجه به هوای پاک تهران این زخم‌ها زود‌تر بهبود یابد اما حالا توجه کنید که هوای تهران به قدری آلوده است که در روزهایی که هوا بسیار آلوده است سازمان بهشت زهرا اعلام می‌کند که تعداد افراد به خاک سپرده افزایش یافته است.

 

همچنین داوود پرهیزکار رئیس سازمان هوا‌شناسی کل کشور نیز در مورد طوفان تهران توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در ابتدا، وزش باد ۳۰ کیلومتر بر ساعت بود اما در حدود یک ربع این سرعت به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رسید و بر اساس تحقیقات صورت گرفته از زمان تشکیل، رشد و وقوع این طوفان تنها دو ساعت زمان برد.

 

وی همچنین به تاثیر تحریم‌ها بر صنعت پیش‌بینی هوا اشاره کرد و گفت: بیشتر تجهیزات سازمان هوا‌شناسی از خارج از کشور تهیه می‌شود و وجود این تحریم‌ها، آسیب‌های زیادی را وارد کرد.

 

وی همچنین در مورد گرد و خاک تهران نیز گفت: گرد و خاک تهران منشا داخلی دارد و قابل شناسایی نیز هست چرا که براساس اسنادی که موجود است در زمین‌های اطراف تهران خاک زیر و رو شده و این تغییر خاک سبب شده که در هنگام وزش بادی سطحی، گرد و خاک ایجاد شود.

 

 

بازدید از قدیمی‌ترین کارخانه نوشابه‌سازی ایران

 

در ادامه تهران‌گردی مسجدجامعی، وی از قدیمی‌ترین کارخانه تولیدکننده نوشابه در ایران بازدید کرد. رسول زمان‌زاده، مدیرعامل شرکت کوکاکولا با بیان اینکه این کارخانه در سال ۱۳۳۴ راه اندازی شده است، گفت: در این کارخانه روزانه حدود ۱۰ هزار عدد آب معدنی، ۶۷ هزار نوشابه، تولید می‌شود.

 

وی همچنین از ورود نوشابه‌های جدید این کارخانه به بازار خبر داد و گفت: در زمینه تصفیه آب نیز می‌توانیم بسیار به دولت کمک کنیم.

 

همچنین احمد مسجدجامعی با اشاره به ظرفیت این کارخانه در تولید و تصفیه آب بهداشتی گفت: انجمن تولیدکنندگان آب آشامیدنی می‌تواند با تزریق اعتبار و بودجه، کمک زیادی به دولت در راستای افزایش تولید آب معدنی کنند.

 

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم از پتانسیل این انجمن و کارخانه استفاده کنیم، گفت: این کارخانه دستگاه‌های پیشرفته و خوبی برای تولید آب بهداشتی دارد.

 

 

گفت‌وگو با پیر‌ترین خلبان ایرانی و ماجرای ربوده شدن ایرباس ۳۰۰

 

مسجدجامعی در ادامه برنامه تهران‌گردی یازدهم مهرماه خود با حضور در فرودگاه مهرآباد و شرکت ایران‌ ایر از نزدیک در جریان فعالیت‌های این شرکت قرار گرفت.

 

کاپیتان عبداللهی که یکی از باسابقه‌ترین و پیر‌ترین خلبانان فعلی ایران‌ ایر است، در جمع خبرنگاران گفت: ۷۰ سال قبل تحصیلات خود را در رشته خلبانی در انگلستان پیگیری کردم و در حال حاضر دارای بیش از ۳۶ هزار پرواز هستم.

 

وی در بیان خاطرات خود با بیان اینکه پرواز در شب به دلیل وجود برخی از محدودیت‌ها از جمله نبود تجهیزات روشنایی ممنوع بود، گفت: قبل از انقلاب و قبل از راه‌اندازی فرودگاه مهرآباد هیچ فرودگاه آسفالته‌ای وجود نداشت و تنها فرودگاه قلعه مرغی بود که برای روشنایی خط پرواز نیز دچار مشکلاتی بوده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه در گذشته خود خلبان بار مسافر را حمل کرده و حتی با پیت ۲۰ لیتری سوخت به هواپیما تزریق می‌کرد، گفت: در حال حاضر در قسمت آموزش خلبانان مشغول به فعالیت هستم.

 

او که یکی از قدیمی‌ترین خلبانان ایرانی نام گرفته است، می‌گوید در گذشته دور اتاق کنترل و استراحتی وجود نداشت و یک اتاق خشتی و گلی بود که خلبانان در این اتاق به استراحت می‌پرداختند.

 

وی همچنین در مورد جعبه سیاه هواپیما گفت: قبلا این جعبه، سیاه بود اما به دلیل آنکه رنگش تیره بود آن را نارنجی کردند.

 

او در پاسخ به ایسنا در مورد نقش عامل انسانی در سقوط هواپیما گفت: فعلا چون خلبان می‌میرد اشتباهات را به گردن خلبان می‌اندازند اما عامل انسانی اصطلاح دامنه‌داری است که شامل تمام افرادی می‌شود که حتی در بارگیری، سوخت و غیره هواپیما نقش دارند.

 

مسجدجامعی در ادامه تهران‌گردی خود از آشیانه و تعمیرگاه هواپیما‌ها نیز بازدید کرد و با والی، خلبانی که ایرباس ۳۰۰ شرکت ایران‌ ایر را که در زمان جنگ تحمیلی ربوده شده بود بازگرداند، صحبت کرد.

 

والی در جمع خبرنگاران در تشریح چگونگی بازگردان ایرباس ۳۰۰ گفت: قبل از انقلاب قرارداد خرید ۱۷ فروند ایرباس ۳۰۰ با شرکت مربوطه به امضا رسید اما بعد از انقلاب شش فروند باقیمانده ایرباس را ندادند.

 

او در مورد چگونگی بازگرداندن ایرباس ۳۰۰ از خاک عراق به ایران گفت:‌ در سال ۶۸ مدیرعامل وقت شرکت هواپیمایی از ما خواست که فورا به کشور عراق رفته و نسبت به بازگرداندن ایرباس ۳۰۰ اقدام کنیم.

 

وی با بیان اینکه شش سال هواپیما در بیابان فرودگاه الرشید پارک شده بود، گفت: با کمک دو مهندس دیگر سانت به سانت هواپیما را چک کرده و توانستیم چند نقطه از هواپیما که با گلوله سوراخ شده بود را شناسایی کنیم. همچنین تعداد لانه‌گذاری پرندگان در این هواپیما به قدری بود که فرامین سطوح‌پذیری قابل حرکت نبود اما سرانجام توانستیم با برخی تعمیرات اساسی و با ارابه فرود باز این هواپیما را به ایران بازگردانیم و در حال حاضر نیز ۴۰ هزار سیکل پروازی را تجربه کرده است.

 

والی که حالا مدیرکل برنامه‌ریزی و کنترل تولید قسمت تعمیرات شده است، می‌گوید این هواپیما که گذشته سختی داشته حالا پس از شش سال مراحل چک سنگینی را می‌گذراند تا دوباره به لاین پروازی بازگردد.

 

مسجدجامعی در ادامه تهران‌گردی خود از کترینگ ایران‌ ایر بازدید و از نزدیک در جریان چگونگی تولید غذای هواپیما قرار گرفت.

کلید واژه ها: مسجدجامعی برج آزادی کوکاکولا


نظر شما :