یار موتورسوار چه‌‌گوارا درگذشت

۱۶ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۷:۲۳ کد : ۴۸۵ تاریخ جهان
یار موتورسوار چه‌‌گوارا درگذشت
تاریخ ایرانی: آلبرتو گرانادو، دوست قدیمی ارنستو چه‌‌گوارا، اسطوره چپ‌گرایان آمریکای لاتین در سن ۸۸ سالگی در کوبا درگذشت.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های دولتی کوبا، گرانادو با مرگ طبیعی درگذشته است. آلبرتو گرانادو و چه‌گوارا در سال ۱۹۵۱ با موتورسیکلت به مدت هشت ماه در آمریکای لاتین سفر کردند و مشاهدات این دو دانشجوی پزشکی از فقر و بی‌عدالتی اجتماعی نقش بزرگی در شکل گرفتن افکار انقلابی آنها داشت. در این سفر، آنها هشت هزار کیلومتر را با هم زیر پا گذاشتند و زمانی که دیگر موتورسیکلت‌شان از کار افتاد، با پای پیاده به خانه بازگشتند. آنها در این سفر از کشورهای شیلی، پرو، اکوادور، کلمبیا، ونزوئلا، پاناما و حتی میامی (آمریکا) دیدن کرده و در پرو مدتی نیز کار کردند. بعدها ارنستو چه‌‌گوارا در خاطراتش از تأثیرات این سفر بر خود، از فاصله طبقاتی میان فقیران و ثروتمندان، از ظلم و ستم بر جمعیت‌های بومی و از وضعیت کارگران معدن شیلی نوشت. چه‌‌گوارا پس از ۹ ماه سفر در امتحان پزشکی شرکت کرد و مدرک خود را در جراحی به‌دست آورد.

 

ماجرای این سفر در سال ۲۰۰۴ در فیلم "خاطرات موتورسیکلت" به تصویر کشیده شد. این فیلم بر اساس خاطرات چه‌‌گوارا و آلبرتو گرانادو ساخته شده است. این فیلم در جشنواره‌های مختلف جهانی درخشید، چند جایزه را نیز از آن خود کرد و یکی از نامزدهای دریافت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی ‌زبان شد. گرانادو در این فیلم مشاور کارگردان بود.

 

آلبرتو گرانادو در ۸ اوت ۱۹۲۲ در شهر هرناندو آرژانتین به دنیا آمد و در دوران جوانی در سال ۱۹۴۵ و در دانشگاه "کوردوبا" با چه‌ گوارا آشنا و سپس دوست شد. در سال ۱۹۵۵ گرانادو موفق شد بورس تحصیلی برای ادامه تحصیل خود در اروپا را دریافت کند. او در شهر رم در مدرسه عالی بهداشت آموزش دید و در همان زمان به فرانسه و سوئیس نیز سفر کرد.

 

پس از سرنگونی حکومت باتیستا در کوبا در سال ۱۹۵۹، چه‌‌گوارا که از یاران نزدیک فیدل کاسترو بود، از آلبرتو گرانادو دعوت کرد به این کشور مهاجرت کند. گرانادو در سال ۱۹۶۱ به کوبا رفت و در دانشگاه هاوانا بیوشیمی تدریس کرد. گرانادو سپس در سال ۱۹۶۲ دانشکده پزشکی دانشگاه "سنتیاگو" کوبا را بنیان گذاشت و تا ۱۹۷۵ در این دانشکده درس داد.

 

او برای نخستین بار در سال ۱۹۷۸ ماجراهای سفر مشترک خود با ارنستو چه‌‌گوارا را منتشر کرد. از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۰ گرانادو مدیر "موسسه ژن" کوبا بود که بر اثر تلاش‌های او شهرت جهانی یافت. در بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ وی به دلیل تحقیقات علمی خود در ونزوئلا و اسپانیا زندگی کرد. آلبرتو گرانادو در سال ۲۰۱۰ کتاب دیگری در باره ارنستو چه‌‌گوارا منتشر کرد که نام آن "چه، به من اعتماد کن" بود.

 

 

کلید واژه ها: چه گوارا


نظر شما :