نمایش نقاشی‌های هیتلر در تهران

۱۵ مهر ۱۳۹۴ | ۱۷:۲۰ کد : ۵۱۹۳ دیگر رسانه‌ها

مردم تهران این روز‌ها می‌توانند به دیدن دو تابلوی نقاشی از آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم بروند.

 

نمایشگاه «رنگ، بوم، معماری» با نمایش ۲۵ اثر هنری از هنرمندان داخلی و خارجی شامگاه دوشنبه، ۱۳ مهرماه، در گالری «دفینه» افتتاح شد. این نقاشی‌ها متلق به گنجینه‌ رنگ و نقش مؤسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان هستند. یکی از نکات قابل توجه این نمایشگاه، نمایش دو تابلوی نقاشی آبرنگ از آدولف هیتلر و مربوط به قرن ۱۹ میلادی است.

 

گلناز گل‌صباحی، مسئول برگزاری این نمایشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: در نمایشگاه «رنگ، بوم، معماری» نقاشی‌هایی از خزانه رنگ و نقش مؤسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد با رویکرد معماری به نمایش گذاشته شده است. در یک پروسه طولانی ۲۵ اثر از نقاشان ایرانی و خارجی برای این نمایشگاه انتخاب شد. در ابتدا آثار بیشتری انتخاب کرده بودیم، اما در ‌‌نهایت ترجیح دادیم بهترین‌ها را در معرض دید علاقه‌مندان قرار بدهیم.

 

او به نمایش دو نقاشی از آدولف هیتلر در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: جالب‌توجه‌ترین نقاش خارجی که در این نمایشگاه دو اثر از او روی دیوار رفته، آدولف هیتلر است. هیتلر تلاش می‌کرد نقاش شود و نقاشی‌هایش هم بیشتر رویکرد معمارانه داشت.

 

گل‌صباحی همچنین درباره‌ این دو تابلوی نقاشی اظهار کرد: دو اثر هیتلر در اختیار بنیاد مستضعفان بود. بعد‌ها که مؤسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد شکل گرفت، این دو تابلو اثر هنری تشخیص داده شدند و در اختیار این مجموعه قرار گرفت. درباره‌ این دو اثر روایت‌های مختلفی وجود دارد. نزدیکترین روایت به حقیقت این است که این دو تابلو مربوط به آقای افشارنامی از بلندپایه‌گان رژیم سابق بوده است.

 

او ادامه داد: این دو اثر در دوره‌ حضور هیتلر در وین نقاشی شده‌اند. بر اساس گواهی اصالت آثار تخمین زده می‌شود که آن‌ها در اولین دهه قرن ۲۰ خلق شده‌اند و هر دو بنایی را در شهر نشان می‌دهند. یکی سر در کلیسا و تئا‌تر شهر و دیگری ساختمانی که ممکن است دانشگاهی قدیمی بوده باشد.

 

مسئول برگزاری نمایشگاه «رنگ، بوم، معماری» درباره بخش‌های دیگر این نمایشگاه نیز گفت: بخش کوچکی هم داریم که سعی کردیم به آثار «اوژن فلاندن» توجهی داشته باشیم. فلاندن سیاحی بود که قرن ۱۹ به ایران آمد و از بنا‌ها و فضاهای معماری ایران طرح و نقاشی تهیه کرد.

 

گل‌صباحی همچنین درباره رویکرد معمارانه آثار این نمایشگاه اظهار کرد: بیشتر آثار این نمایشگاه رویکرد معمارانه دارند. معماری جزء جدایی‌ناپذیر زندگی بشر از گذشته تا امروز بوده است. در حال حاضر در زندگی شتابنده ما ممکن است به نظر نیاید، اما اگر در اطرافمان و در زندگی اجتماعی زیبایی می‌بینیم، حاصل حس و ادراک و هنرمندی معماران است.

 

او به برنامه‌های مؤسسه موزه‌های بنیاد برای نمایش آثار گنجینه اشاره کرد و افزود: به نمایش درآوردن میراث هنری، فرهنگی و تاریخی بنیاد که در اختیار مؤسسه است، از برنامه‌های ما به شمار می‌رود. ما مثل همه مؤسسات موزه‌ای، وظیفه خود می‌دانیم که آگاهی‌های عمومی را در این زمینه ارتقا بدهیم و مردم را به میراث و دارایی‌هایی که دارند جلب و جذب کنیم. تلاش می‌کنیم در قالب چهار موزه این مؤسسه و نمایشگاه‌های دوره‌ای، آثار گنجینه را به نمایش بگذاریم.

 

در نمایشگاه «رنگ، بوم، معماری» آثاری از اوژن فلاندن، سرگئی کولسنیکوف، مهدی تائب، اسمعیل آشتیانی، گارسیا رودریگز، پی زومر، کرک، یرواند نهاپطیان، هوشنگ سیحون، ماکرولاکیس، آتشزاد، جی. فن گلدرن، ته نت و آدولف هیتلر به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه از ۱۳ تا ۲۷ مهرماه در گالری «دفینه» به نشانی خیابان ولیعصر، ابتدای بلوار میرداماد، کوچه دفینه، میزبان علاقه‌مندان است.

کلید واژه ها: هیتلر


نظر شما :