عمویی: نمی‌توانستیم به تنهایی جلوی کودتا را بگیریم

۳۰ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۲ کد : ۵۴۲۲ دیگر رسانه‌ها
 تاریخ ایرانی: عضو سازمان افسران حزب توده ایران می‌گوید این حزب توانایی مقابله با نیروهای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را نداشت. به گفته محمدعلی عمویی «ما اگر به تنهایی وارد عمل می‌شدیم، علاوه بر نیروی کودتا، هم ملیون و هم پان‌ایرانیست‌ها در مقابل ما می‌ایستادند و می‌گفتند دیدید ما گفتیم این هشدارهایی که حزب توده درباره کودتا می‌داد، تنها بهانه‌ای برای به قدرت رسیدن خودش بود.»


عمویی در میزگردی که مجله «چشم‌انداز ایران» درباره فیلم مستند «محاکمه» با موضوع دادگاه دکتر مصدق به کارگردانی احسان عمادی برگزار کرد، گفت که روز ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ همراه گروهان ۱۰۰ نفره خود راهی راه‌آهن شده بود. او خاطراتش از آن روز را روایت کرده است: «جایی که من مستقر بودم، سرگروهبان گروهانم به من اطلاع داد یک کامیون در حال آمدن است و عده‌ای نیز جاوید شاه - جاوید شاه می‌گویند. بلافاصله گفتم یکی از بنزها جلوی ایستگاه مستقر بشود، خودم رفتم روی اتاق ماشین مسلسل کار گذاشتم و منتظر ماندم تا کامیون حامل اوباش به آنجا برسد. وقتی رسیدند، دستور ایست دادم و گفتم خفه شوید. یکی از آن‌ها با همان لحن اوباشانه خود گفت: جناب سروان ما طرفدار اعلیحضرت هستیم. گفتم اعلیحضرت الواتی مانند شما را نمی‌خواهد، بروید گورتان را گم کنید. سماجت نشان دادند. گفتم سه شماره می‌شمارم اگر پس از سه شماره نرفتید، به رگبار می‌بندمتان و الان هم انگشتم روی ماشه است. چه خوب شد که رفتند وگرنه حتماً ماشه را می‌چکاندم و آتش می‌کردم.» عمویی افزود که پس از کودتا او را تشویق کردند و حتی نشان و مدال هم دادند.

به گزارش «تاریخ ایرانی»، این عضو سازمان افسران حزب توده ایران در دفاع از عملکرد تشکل متبوع خود در جریان کودتا گفت: «ما اگر می‌گفتیم کودتا را به ضد کودتا بدل می‌کنیم، امید داشتیم که با دادن اطلاعات موثق به مصدق و اطرافیان مصدق، او را قانع کنیم که به عنوان نخست‌وزیر در آن جایگاه قانونی و استفاده از امکاناتی چون وزارت جنگ، رئیس ستاد مشترک، رئیس شهربانی و رئیس ژاندارمری که در اختیارش بود، علیه کودتا اقدام کنیم. اگرچه برخی از این افراد خلاف نظر مصدق از آب درآمدند، این دیگر مربوط به اختیارات مصدق نیست و مانند سرتیپ دفتری آدم‌های نابابی بودند.»

کلید واژه ها: عمویی کودتای 28 مرداد حزب توده


نظر شما :