روایتی منتشرنشده از دیدار بورقانی با هاشمی: نگران افراطی‌گری‌ام

۲۳ دی ۱۳۹۵ | ۲۲:۱۹ کد : ۵۷۰۶ دیگر رسانه‌ها
احمد بورقانی، روزنامه‌نگار و نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی، تابستان ٧٩ در دیداری دو نفره با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره مسائل مهم سیاسی و اجتماعی روز کشور گفت‌وگو کرد. او در گزارشی کوتاه که برای نخستین بار منتشر می‌شود به شرح این دیدار پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

 

سه‌شنبه اول شهریور ١٣٧٩

 

امروز ساعت ۵:۴۵ ملاقاتی مثبت و مفید با آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، انجام دادم. قبلاً با علی هاشمی، نماینده رفسنجان و برادرزاده او، صحبت کرده بودم و تحلیلی از موقعیت هاشمی رفسنجانی به‌ویژه از بُعد تاریخی ارائه دادم که برایش جالب بود و گفت حاضری خودت این نکات را به آقای هاشمی بگویی؟ موافقت کردم که نتیجه‌اش ملاقات امروز بود.

 

نکاتی که در این ملاقات مطرح کردم به این شرح است: آنچه در جامعه ایران رخ داده طرح نیست بلکه پروسه و روند است. دو تحول ساختاری فرهنگی (باسواد شدن مردم، گسترش ارتباطات و آگاهی مردم به حقوق شهروندی) و اجتماعی (شهرنشینی، صنعتی شدن، افزایش جمعیت جوان و تشکیل گروه‌های مرجع)، تحولات فراگیر، همگانی و درون‌زا را موجب شده است. این پدیده را باید شناخت و مانع افراطی‌گری شد. من به ‌عنوان نماینده نسل انقلاب و نماینده مجلس شورای اسلامی با شما صحبت می‌کنم. میان روحانیون، شما واقع‌گرا و آشنا به مسائل سیاسی روز جهان هستید و معمولاً حرف‌های نو زده‌اید و نقش پیشتازی داشته‌اید. حمایت شما از دانشگاه آزاد و ایجاد مترو همراه با شناخت بوده است. افزایش دانشجو یعنی افزایش آگاهی و پرسشگری نه افزایش افراد تابع‌تر. روزنامه همشهری در زمان شما راه افتاد و خانواده شما در مقایسه با خانواده روحانیون، سنت‌شکنی کرد و فائزه هاشمی در حرکت زنان نقشی پیشرو داشت. تا پیش از انتخابات مجلس ششم، شما چهره‌ای ملی بودید؛ اما غبار انتخابات چهره شما را پوشاند. تاریخ در داوری خود همه‌جانبه قضاوت می‌کند؛ هم آخرین خطبه قبل از دوم خرداد یعنی خطبه‌ای که علیه تقلب ایراد شد و هم خطبه بعدی شما را کنار هم می‌گذارد.

 

در حال حاضر برای شما فرصت تاریخی به وجود آمده تا یک بار دیگر نقش مثبت خود را با حمایت از مردم‌سالاری ایفا کنید و اجازه دهید تاریخ به شما مثبت بنگرد.

 

اظهارات آقای هاشمی ‌رفسنجانی: زمانی که با تمدید دوره سوم ریاست‌جمهوری مخالفت کردم، با آگاهی بود و قصدم کمک به نهادینه ‌شدن دموکراسی در کشور بود. من‌‌ همان زمان دریافته بودم زمان بازنشستگی‌ام فرا رسیده است. انتخابات مجلس را دوستان و کارگزاران به من تحمیل کردند. نگرانی قبلی و فعلی من افراطی‌گری است. افراط آفت حرکت است. افراط‌کاری، همه چیز را خراب می‌کند. گروه‌های تندرو در دوره ریاست‌جمهوری من دست به افراط‌کاری زدند و کار‌ها را خراب کردند. در کشور ما اسلام شیعی طرفدارانی جدی دارد که حاضر هستند برای آن خون بدهند.

 

حکومت پایه‌هایش عمدتا همین مردم هستند. باید با مشی عاقلانه به دستاوردهای محدود قانع بود؛ اعتدال و تدریج. اگر مشی شما اعتدال و تدریج باشد، من حامی شما هستم؛ اما در برابر تندروی کاری نمی‌توانم انجام دهم. من با اصل توسعه سیاسی و اجتماعی موافقم ولی با افراط نمی‌توانم کنار بیایم. آقای خاتمی چندی پیش در جلسه سران کشور گفت کشور در حال روی‌ آوردن به سکولاریسم است و از من کاری ساخته نیست. من گفتم شما، دوستانتان و ما نیز باید دور هم جمع شویم و اجازه ندهیم این حرکت جلو برود. جناح راست از من رنجیده است؛ چراکه در حمایت از آن‌ها به میدان نرفتم. عقیده دارم باید با آهنگ سازندگی جلو رویم تا موفق شویم. جامعه مردم‌سالار دینی تنها راه چاره ماست.

 

 

منبع: روزنامه شرق

کلید واژه ها: احمد بورقانی هاشمی رفسنجانی


نظر شما :