خاطرات حجاریان از هاشمی رفسنجانی

۲۷ دی ۱۳۹۵ | ۰۰:۰۸ کد : ۵۷۰۸ دیگر رسانه‌ها

تاریخ ایرانی: سعید حجاریان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در شماره اخیر هفته‌نامه «صدا» خاطراتی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نقل کرده است:

 

زمانی که ایشان به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدند، نزدشان رفتم و چهار مطلب را در میان گذاشتم:

 

۱. با تجاربی که در اختیار داشتم طرح تشکیل «شورای عالی امنیت ملی» را که پیش‌تر نوشته بودم، به ایشان ارائه کردم. چون قبلا در اسناد باقی‌مانده از دولت قبل و بعضی از کتاب‌ها نمونه‌هایی چون NSC) National Security Council) متعلق به آمریکا و چند کشور دیگر را دیده بودم، احساس کردم جای چنین نهادی برای ایران خالی است؛ ایشان استقبال کرد و قول داد که طرح را بخواند و آن را در شورای بازنگری قانون اساسی مطرح کند که الان آن طرح با حک و اصلاح تبدیل به اصل ۱۷۶ قانون اساسی شده است.

 

۲. با توجه به گفت‌و‌گوی قبل، به ایشان گفتم که «شورای عالی امنیت ملی» نیازمند یک اتاق فکر یا به قول فرنگی‌ها think tank است. از این جهت کلیاتی برای ایشان توضیح دادم که در نهایت «مرکز تحقیقات استراتژیک» تشکیل شد که من در زمان ریاست‌جمهوری ایشان با هر دو مرکز همکاری می‌کردم.

 

۳. مطلب دیگری که با آن مرحوم مطرح کردم مربوط به وزیر اطلاعات بود؛ به دلایلی که به ایشان توضیح دادم، استدلال کردم که وزیر معرفی‌ شده توسط ایشان (آقای فلاحیان) مناسب تصدی این مسئولیت نیست؛ اما ایشان نپذیرفت و نهایتا آن فرد به مجلس معرفی شد.

 

۴. دیگر موضوع آن روز مربوط به شایعه ضدانقلاب در خارج از کشور بود که گفته بودند آمریکا می‌خواهد پول‌های بلوکه‌ شده ایران را به دولت شما بازگرداند. من گفتم شما می‌خواهید کابینه‌تان را شب ۲۸ مرداد به مجلس معرفی کنید که این موضوع یادآور کودتای زاهدی است که دولت بیگانه طلاهای ایران را به مصدق نداد اما بعد از کودتا آن‌ها را به دولت زاهدی برگرداند؛ لذا پیشنهاد کردم که کابینه اول آقای هاشمی با یکی دو روز تاخیر معرفی شود اما ایشان این تذکر را جدی نگرفت و کابینه در زمان مورد نظرشان به مجلس معرفی شد.

 

آیت‌الله هاشمی فردی بود اهل توکل و رضا و نمی‌گذاشت مسائل او را از پای درآورد؛ در شدیدترین حالات راضی به قضا بود و فقط به گمانم در زمان دولت‌های نهم و دهم بود که ایشان به شدت نسبت به آینده کشور نگران شده بود و به هر مناسبت انتقاداتش را نسبت به آن دولت ابراز می‌کرد. من هیچ‌ گاه ایشان را نگران‌تر از آن مقطع ندیده بودم؛ به حدی که وقتی آقای روحانی به ریاست‌جمهوری برگزیده شد، گفت: «الان می‌توانم راحت بمیرم.»

کلید واژه ها: سعید حجاریان هاشمی رفسنجانی


نظر شما :