اینفوگرافی: جنگ شیمیایی بعثی‌ها علیه ایرانیان

۰۸ تیر ۱۳۹۶ | ۰۲:۴۹ کد : ۵۹۰۱ دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: ساعت ۱۶:۳۰ روز یکشنبه هفتم تیر ۱۳۶۶ چند فروند هواپیمای بعثی سکوت شهر کوچک سردشت در آذربایجان غربی را شکستند و ۷ بمب خردل در نقاط مختلف شهر انداختند که ۲ بمب در بازار شهر و ۲ بمب دیگر در منطقه مسکونی افتاد؛ ۳ بمب دیگر نیز در باغ‌های مجاور شهر فرود آمد.

 

به گزارش خبرگزاری میزان، از شهر ۱۲ هزار نفری سردشت طبق آمارهای رسمی ۸۰۲۵ نفر مصدوم شدند که این آمار شامل مصدومین خفیف نیز می‌شد. حداقل ۴۵۰۰ نفر از مصدومین نیاز به درمان داشتند. ۳۰۰۰ نفر آن‌ها در شهر سردشت به صورت سرپایی درمان شده و سپس در روستاهای مجاور مدتی را سپری کردند تا آلودگی شهر کاملا مرتفع شد.

 

مابقی مصدومین که ۱۵۰۰ نفر می‌شدند در حال وخیم‌تری بوده و نیاز به بیمارستان داشتند و لذا به خارج از سردشت اعزام شدند. ۶۰۰ نفر از این گروه ۱۵۰۰ نفری به تهران و مابقی به چند شهر شمال غربی کشور اعزام شدند. تعدادی از هموطنان شهید شدند و بسیاری هفته‌های زیادی را در بیمارستان گذراندند و اکنون نیز از عوارض شدید ریوی و چشمی و پوستی رنج می‌برند.

 

کل آمار شهدا ۱۳۰ نفر بود که ۲۰ نفر آن‌ها در سردشت در همان دقایق و ساعات نخستین پس از بمباران شهید شدند، ۱۰ نفر در حین انتقال از سردشت به شهادت رسیدند و ۱۰۰ نفر طی مدت یک ماه پس از حادثه به ‌تدریج در بخش مراقبت ویژه بیمارستان‌های مختلف کشور به شهادت رسیدند.

 

چنانکه پایگاه اطلاع‌رسانی قربانیان سلاح‌های شیمیایی نوشته رژیم بعث عراق در سال‌های جنگ تحمیلی، ۳۵۰۰ بار به ایران حمله شیمیایی کرد که ۳۰ مورد آن در مناطق مسکونی بوده است.

 

این اینفوگرافی درباره جنگ شیمیایی بعثی‌ها علیه ایرانیان در مجله «همشهری پایداری» (شماره ۱۶۸، دی ۹۵) منتشر شده که «تاریخ ایرانی» در سی‌امین سالگرد حمله شیمیایی به سردشت آن را بازنشر می‌کند:

 


کلید واژه ها: حمله شیمیایی عراق سردشت


نظر شما :