آیت‌الله راستی کاشانی درگذشت

۰۱ مهر ۱۳۹۶ | ۱۳:۱۰ کد : ۶۰۱۹ دیگر رسانه‌ها
آیت‌الله راستی کاشانی درگذشت
تاریخ ایرانی: آیت‌الله حسین راستی کاشانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ٩٠ سالگی درگذشت.

 

به نوشته روزنامه «شرق»، او سابقه عضویت در دفتر استفتائات امام خمینی، عضویت در شورای عالی موقت اعزام قضات، ریاست شورای عالی حوزه علمیه قم و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در دوره‌های اول و دوم از استان تهران را در سوابق خود داشت. آیت‌الله راستی کاشانی، با عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جزء فعالان این مجموعه شد و امضای او در زیر بسیاری از اعلامیه‌ها و بیانیه‌هایی که بر ضد شاه منتشر می‌شد، به چشم می‌خورد. از دیگر فعالیت‌های او در زمان رژیم شاه، سفر به آبادان، به نمایندگی از طرف امام خمینی(ره)، برای حمایت و پشتیبانی از اعتصاب کارکنان صنعت نفت بود. او از کسانی بود که در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد دانشگاه تهران متحصن شد. از سال ۱۳۸۴ و به دنبال حمایت جامعه مدرسین از احمدی‌نژاد دیگر در جلسات جامعه مدرسین شرکت نکرد؛ هرچند رسماً از آن خارج نشد. در انتخابات اخیر هم بعد از حمایت جامعه مدرسین از ابراهیم رئیسی اعلام شد که راستی ‌کاشانی هم از رئیسی حمایت کرده است اما او بعداً این حمایت را تکذیب کرد. او از ۱۳۸۴ به بعد بیشتر حامی سیدحسن خمینی و هاشمی رفسنجانی شناخته می‌شد تا چهره‌های وابسته به جریان اصولگرا.

 

در آذر سال ۱۳۹۲ او برنامه‌های حسن روحانی را تداوم حقیقی مسیر انقلاب اسلامی و خط امام خمینی توصیف کرد و با تشکر از روحانی گفت: «خدا را شاکرم که اوضاع کشور و نظام به سوی تدبیر و مدیریت همراه با تفکر، خرد و منطق پیش می‌رود.»

 

 

راستی و سازمان مجاهدین

 

مهم‌ترین فراز سیاسی زندگی آیت‌الله راستی کاشانی ماجرای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود. موضوعی که در نهایت به انحلال سازمان می‌انجامد. او نماینده امام در این سازمان بود. گروه‌های تشکیل‌دهنده سازمان مجاهدین که از گروه‌های مبارز قبل از انقلاب تشکیل شده بودند، به سبک دوره مبارزاتی قبل از انقلاب که احساس می‌کردند باید با امام در ارتباط باشند، خواستار انتخاب نماینده‌ای از جانب امام می‌شوند. اما طیف مقابل این گروه معتقد بودند اگر بنا به ارتباط باشد می‌توان به وقت ضرورت با امام تماس گرفت. در نهایت، «راستی» از سوی گروه منصورون معرفی شد و امام پذیرفتند. با این حال انتخاب راستی کاشانی به عنوان نماینده امام در سازمان، خود به اختلاف دیگری انجامید. در ١٣ مهرماه ١٣٦٠ کمیته سیاسی سازمان در ملاقات با امام (ره) به طور تلویحی، تعویض نماینده ایشان را خواستار شد ولی امام با تأکید بر فاضل و مهذب بودن آیت‌الله راستی این خواسته را رد کردند. آیت‌الله راستی شورای موقتی متشکل از حسین فدایی، اخوت، علی عسکری، الله‌وردی، روح‌الامینی و حمیدرضا کاتوزیان را به منظور تحویل ‌گرفتن تمامی مصادر سازمانی، تدوین اساسنامه و اداره همه امور سازمان به‌خصوص در رابطه با کلاس‌های آموزشی و بخش عضوگیری و... تعیین کرد. این اقدام نیز با مقابله طیف مقابل که گویا از اکثریت نسبی در این سازمان برخوردار بودند، مواجه شد. طیف موسوم به چپ از آیت‌الله راستی خواست در معیت بهزاد نبوی و الویری در دیدار با امام، معنا و مفهوم و حد و مرز نظارت نماینده امام در سازمان به طور آشکار معین شود. این ملاقات در واقع خاتمه‌بخش درگیری درون سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود؛ چراکه امام در برابر پیشنهاد مخالفان درباره نحوه نظارت آیت‌الله راستی بر سازمان فرمودند: «اینکه نظارت نمی‌شود، نظارت آن است که نظر ناظر دخیل باشد.»

 

در روز ١٨ شهریور ١٣٦١ بهزاد نبوی و دوستانش در ملاقات با آقای هاشمی‌ رفسنجانی با ابراز ناراحتی از نظر حضرت امام، از وی چاره‌جویی کردند. ولی چهار ماه پس از اعلام نظر حضرت امام (۱۳۶۱.۱۰.۳۰) آن‌ها به صورت دسته‌جمعی از عضویت در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی استعفا دادند. بعد از استعفای ٣٧ نفر از اعضای چپ سازمان، طیف راست همچنان به فعالیت در سازمان ادامه می‌دهد. حسین فدایی درباره دوران استعفا تا انحلال سازمان به صورت خلاصه این‌گونه گفته است: «ما کارمان را در سازمان ادامه دادیم تا اینکه من به جنگ رفتم. پس از انحلال یا تعطیلی حزب جمهوری اسلامی، حضرت امام (ره) پیغام فرستادند به آقای راستی که من می‌خواهم نمایندگی‌ام را در سازمان بردارم، می‌خواهید چه کار کنید. آقای راستی هم منتقل کردند و ما هم گفتیم اگر ولی‌فقیه در سازمان نماینده نداشته باشد، سازمان را منحل کنید و سازمان در سال ۶۵ منحل شد.»

 

مهرماه ١٣۶۵ آیت‌الله راستی‌کاشانی در نامه‌ای به امام از ایشان خواست با استعفای او و انحلال سازمان موافقت کند که ایشان نیز پنج روز بعد با این دو درخواست موافقت می‌کند.

 

چهره‌های سیاسی از طیف‌های راست و چپ  از جمله محمدرضا عارف، احمد توکلی، سیدحسن خمینی و نیز دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری و رئیس قوه قضائیه در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت آیت‌الله راستی کاشانی را تسلیت گفتند. پیکر آیت‌الله راستی کاشانی امروز ساعت ١٥ از مسجد امام حسن عسکری (ع) قم به سوی حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تشییع خواهد شد.

 

روزنامه «اعتماد» هم در گزارشی درباره درگذشت راستی کاشانی به نوشته احمد توکلی در کانال تگرامی خود اشاره کرد: «درست ۴۰ سال پیش، پس از آزادی از زندان ستم‌شاهی در قم به دیدن آیت‌الله حائری شیرازی رفتم که در ایام تحصیل در دانشگاه شیراز با وی ارتباط دینی و مبارزاتی داشتم. بعد از آنکه ماجرای مقابله فکری مرا در زندان با مجاهدین خلق شنید و اهتمام مرا برای ادامه مبارزه با حفظ خلوص دین از التقاط رایج آن زمان دید، توصیه کرد که به سراغ آیت‌الله راستی کاشانی بروم. با توصیف و تعریف آقای حائری شایق شدم و خدمت آیت‌الله راستی رفتم. خیلی زود پس از چند ملاقات، اعتماد و انس برقرار شد و فهمیدم درست همانی است که می‌جستم: اسلام‌شناس، اخلاقی، بی‌تکلف و خودمانی، هوشیار از نظر سیاسی، مدافع نهضت امام خمینی (ره) و در عین حال مراقب، مانند یک مبارز زیرک و با زندگی نسبتاً ساده.»

کلید واژه ها: راستی کاشانی


نظر شما :