مشروح مذاکرات مجلس از اینترنت‌ حذف‌ شد

۱۹ مهر ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۹ کد : ۶۰۵۰ دیگر رسانه‌ها
فرزانه آیینی: مشروح مذاکرات ادوار مجلس شورای اسلامی از خروجی سایت‌های زیرمجموعه بهارستان و سایت روزنامه رسمی حذف شد. گفته می‌شود اعمال اصلاحات ساختاری و ویرایش روی متن مذاکرات علت این اقدام بوده است.

 

اصل ۶۹ قانون اساسی تاکید دارد که مذاکرات مجلس شورای اسلامی باید علنی باشد و گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود؛ اما در سال‌های اخیر با گٌل ‌کردن سایت‌های مجازی، اداره قوانین و تدوین آیین‌نامه داخلی بهارستان با همراهی و همکاری‌ کتابخانه مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و روزنامه رسمی جمهوری اسلامی، مشروح مذاکرات جلسات علنی ادوار اول تا هشتم مجلس شورای اسلامی را روی خروجی سایت‌هایشان قرار می‌دادند.

 

اما دسترسی به مذاکرات نمایندگان در جلسات علنی مجلس از نخستین دوره پس از انقلاب گرفته تا آخرین جلسات علنی مجلس هشتم که قبلا به سهولت امکان‌پذیر بود، هم‌اکنون برای متقاضیان و پژوهشگران از بین رفته است. به ‌صورت همزمان هر ۳‌ سایت (کتابخانه مجلس، سایت مرکز پژوهش‌‌ها و سایت روزنامه ‌رسمی) نسخ الکترونیک مشروح مذاکرات را حذف کرده‌اند.

 

جالب اینکه بر خروجی سایت کتابخانه مجلس شورای اسلامی به آدرس ical.parliran.ir همچنان لینکی وجود دارد که مربوط به انتشار مشروح مذاکرات است. این لینک ۳ گزینه «مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی»، «مشروح مذاکرات مجلس سنا» و «مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی» را به مخاطبانش ارائه می‌دهد؛ اما بعد از ورود به لینک مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی چیزی در دسترس نیست. تا کمتر از ۲‌ ماه پیش لینک ۸ دوره اخیر مجلس شورای اسلامی به تفکیک تاریخ روزانه جلسات علنی نمایندگان قابل دسترسی بود.

 

 

اصلاحیه بر مشروح مذاکرات مجلس

 

ماجرا را از روابط عمومی کتابخانه مجلس پیگیر شدیم و به‌ دنبال عدم اطلاع دقیق آن‌ها از دفتر حجت‌الاسلام علی عماد، ریاست کتابخانه مجلس پیگیری کردیم. دفتر رئیس کتابخانه مجلس در پاسخ به اینکه «دلیل از دسترس خارج‌ شدن مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی از خروجی سایت چیست؟» گفت: «سایت در نسخه جدیدی به‌روزرسانی شده است و آن‌طور که به‌ صورت غیررسمی به ما اطلاع داده‌اند قرار است مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ‌دلیل ایرادات ساختاری، ویرایش و حتی غلط‌های تایپی و املایی که داشت با همکاری اداره قوانین و تدوین آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌های مجلس بازنگری و سپس در اختیار عموم قرار داده شود.» او از اینکه چه زمانی این توافق صورت گرفته و از چه زمانی موارد مذکور از خروجی سایت برداشته شده ابراز بی‌اطلاعی کرد.

 

 

پیگیری نسخه الکترونیک وظیفه ما نیست

 

وظیفه تدوین مشروح مذاکرات مجلس بر عهده اداره قوانین مجلس است. تماس با امیدوار رضایی، معاون اداره قوانین و تدوین آیین‌نامه مجلس میسر نشد؛ اما دفتر وی نیز اجرای اصلاحات ویرایشی را دلیل حذف مشروح مذاکرات مجلس دانستند. ابوالفضل‌ الموتیان، مدیرکل اداره قوانین و آیین‌نامه مجلس در این‌ باره به «همشهری» گفت: «انتشار و تدوین مشروح مذاکرات مجلس در حیطه وظایف اداره قوانین است و در همین راستا هم بعد از هر جلسه علنی مجلس حداکثر تا ۴۸ ساعت متن مشروح مذاکرات را برای انتشار به روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ارائه می‌کنیم و اگر آن‌ها در روزنامه‌شان منتشر نکردند، حتما وارد می‌شویم و رسیدگی می‌کنیم اما اینکه پیگیری کنیم که ارگان‌های نام‌برده نسخه الکترونیکی را در دسترس عموم قرار دهند جزء وظایف این اداره نیست.» الموتیان افزود: «ارائه متن مشروح مذاکرات به روزنامه رسمی و تک‌‌تک نمایندگان وظیفه اداره قوانین است و وظیفه دیگری در این‌ باره ندارد.» او در پاسخ به اینکه گفته می‌شود اصلاحات ساختاری و ویرایشی علت حذف مشروح مذاکرات از خروجی سایت‌ها بوده است، تاکید کرد: «اطلاعی در این‌ باره ندارم. از خودشان بپرسید.»

 

 

منبع: روزنامه همشهری

کلید واژه ها: مجلس


نظر شما :