ترامپ اسرار قتل کندی را منتشر می‌کند

۰۱ آبان ۱۳۹۶ | ۱۳:۲۲ کد : ۶۰۷۱ دیگر رسانه‌ها
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده روز شنبه اعلام کرد که قصد دارد اجازه دهد تا اسرار قتل جان. اف کندی، سی‌و‌پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا، به منظور ارائه اطلاعات بیشتر از حالت طبقه‌بندی شده خارج شود.

 

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از سی‌ان‌ان، توئیت ترامپ در حالی صورت می‌گیرد که در تاریخ ۲۶ اکتبر کنگره قصد دارد تا طرحی را بررسی کند که در پی آن مانع انتشار هرگونه اسناد قطعی از جمله اسناد اف‌بی‌آی توسط رئیس‌جمهوری شود. این تاریخ به‌ عنوان مهلت زمانی ترامپ برای انتشار اسناد جان.‌اف‌ کندی تلقی می‌شود.

 

ترامپ اما روز شنبه در این زمینه توئیت کرد: «موضوع، کسب اطلاعات بیشتر است و من به‌ عنوان رئیس‌جمهوری اجازه خواهم داد تا موانع طولانی‌مدت اسناد طبقه‌بندی شده جان.‌اف کندی برداشته شود.» ترامپ بر این باور است که رفع موانع از انتشار اسناد طبقه‌بندی شده می‌تواند موجب شود مستندات دیگری که از آن دریغ شده است بیشتر مورد توجه قرار گیرد. یکی از مقامات کاخ سفید می‌گوید: رئیس‌جمهوری معتقد است که این اسناد باید به ‌طور شفاف و کامل در دسترس مردم باشد، مگر اینکه آژانس‌های اطلاعاتی رئیس‌جمهوری را متقاعد کنند که انتشار این اسناد به امنیت ملی لطمه وارد می‌کند.

 

این در شرایطی است که پیشتر کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده‌ بود رئیس‌جمهوری تمایل دارد تا پیش از اتمام مهلت زمانی حداکثر اطلاعاتی که می‌توان آزاد کرد، برای افکار عمومی منتشر شود. ترامپ خود با نظریه‌های مخالف و توطئه‌پردازانه‌ای که اطراف قتل سی‌و‌پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات ‌متحده وجود دارد، غریبه نیست.

 

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶، یک ادعای بی‌اساس در مورد پدر تد کروز که آن زمان رقیب انتخاباتی وی بود مطرح کرد و گفت که پدرش با لی‌هاروی اسوالد در قتل جان. اف کندی مشارکت داشته است؛ ادعایی که هرگز پیگیری نشد و ترامپ نیز بابت آن عذرخواهی نکرد. راجر استون، مشاور طولانی‌مدت ترامپ که در کارزار انتخاباتی وی را همراهی و کمک می‌کرد، یکی از طرفداران سرسخت تئوری‌های توطئه است و در کتاب خود مدعی شده است که پرزیدنت لیندون بی‌.جانسون، معاون جان‌. اف کندی در قتل او نقش داشته است.

 

در آمریکا بر اساس قانون، به هر دلیلی که رئیس‌جمهوری برکنار یا کشته شود، معاون وی تا آخر دوره رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده خواهد شد. استون روز شنبه به ترامپ هشدار داد تا هرچه زودتر اطلاعات طبقه‌بندی شده مربوط به قتل کندی را منتشر کند. او در توئیت خود نوشت: «تبریک به پرزیدنت ترامپ بابت تصمیمی که در خصوص انتشار اسناد گرفته است؛ شفاف‌سازی است که اهمیت دارد.»

 

او همچنین در توئیتی دیگر بابت تصمیم ترامپ، وی را قهرمان خود خواند و از او بابت انتشار احتمالی اسناد مربوط به قتل کندی تشکر کرد. البته در این راه ترامپ تنها نیست و برخی از هم‌حزبی‌های وی نیز از تصمیم ترامپ حمایت کرده‌اند. سناتور چاگ گراسلی، از هم‌حزبی‌های ترامپ و رئیس کمیته قضایی از آیوا نیز از تصمیم ترامپ حمایت کرده و از وی خواسته است همه اسناد را منتشر کند. او درباره این درخواست خود توضیح داد که مخفی نگه داشتن این اسناد از هیچ منطقی برخوردار نیست. او ماه قبل در توئیتی نوشته بود که «زمان آن فرا رسیده است تا اجازه داده شود مردم و مورخان خود در مورد قتل جان. اف کندی نتیجه‌گیری کنند.»

 

مورخانی که در مورد قتل مرموز سی‌وپنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا تحقیق داشته‌اند، بر این باورند که انتشار کامل اسناد منجر به ترکیدن بمبی نخواهد شد؛ اما آزادسازی این اسناد می‌تواند بر جنبه‌های تحقیقاتی و تاریک این پرونده، به ‌ویژه زندگی اسوالد و سفر مرموزی که وی پیش از قتل کندی به مکزیکوسیتی داشته است، نور بیشتری بتاباند. برخی اما می‌گویند انتشار این اسناد می‌تواند به برآشفتگی در مکزیک بینجامد و رابطه مکزیک و ایالات ‌متحده را بیش از پیش تخریب کند. ترامپ می‌تواند مانع انتشار برخی از اسنادی شود که منجر به آسیب دیدن آژانس‌های اطلاعاتی، نیروهای قضایی و نظامی می‌شود. این امر در مورد آسیب دیدن رابطه آمریکا با کشورهای خارجی هم صدق می‌کند.

 

جرالد پوزنر، نویسنده کتاب «یک پرونده مختومه: لی هاروی اسوالد و قتل کندی» به سی‌ان‌ان می‌گوید: هیچ مدرک مستند قابل ‌توجهی پیدا نخواهد شد؛ اما اگر کسی فکر می‌کند که انتشار این اسناد موجب می‌شود تا این نظریه ثابت شود که در روز قتل کندی سه یا چهار تیرانداز در آنجا وجود داشته‌اند، در مسیر خطایی حرکت می‌کنند. پوزنر ادامه می‌دهد: اسوالد این کار را به تنهایی انجام داده است؛ اما نکته مهم در انتشار اسناد این است که تاریخ در این پرونده تکمیل می‌شود و نشان می‌دهد که بی‌دلیل اف‌بی‌آی و سیا این اسناد را مکررا مخفی نگه داشته‌اند. پوزنر می‌گوید: «برخی تئوری‌های توطئه، سیا را پشت ترور کندی می‌دانند؛ اما هدف این سازمان کشتن فیدل کاسترو رهبر کوبا بوده نه ترور جان. اف کندی.»

 

او می‌افزاید: «اعضای سازمان سیا هفت ‌بار برای کشتن کاسترو اقدام کردند اما در این هفت ‌بار حتی نتوانستند وی را زخمی کنند. آن‌ها هرگز نتوانستند کاسترو را خلاص کنند اما بعید است آن‌ها جزو کسانی باشند که در دالاس یک جنایت به تمام معنا انجام داده باشند و برای من قابل ‌قبول نیست بعد از ۵۴ سال که از مرگ کندی می‌گذرد این نظریه را بپذیرم که سیا در قتل وی نقش داشته و هنوز یک مدرک مستدل پیدا نشده است.»

 

کن هاگز، محقق ریاست‌جمهوری در مرکز میلر در دانشگاه ویرجینیا نیز می‌گوید انتشار این اسناد می‌تواند به زوایای تاریک تلاش سیا برای کشتن فیدل کاسترو نور بتاباند و همچنین می‌تواند ثابت کند که آمریکا در کمک به کودتای رهبر ویتنام جنوبی در سال ۱۹۶۳ نقش داشته است. او می‌گوید مورخان زیادی وجود دارند که منتظر چنین روزی بودند تا به اسناد بیشتری دست پیدا کنند، کسانی که قاعدتا جزو طرفداران تئوری توطئه نیستند.

کلید واژه ها: ترامپ کندی


نظر شما :