جلال‌الدین فارسی: امام موسی صدر باید کشته می‌شد

۲۲ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۳ کد : ۶۱۹۵ دیگر رسانه‌ها
جلال‌الدین فارسی: امام موسی صدر باید کشته می‌شد
جلال‌الدین فارسی، از کاندیداهای مشهور اولین انتخابات ریاست جمهوی ایران که از حضور در رقابت بازماند، سخنان قبل تاملی درباره امام موسی صدر بر زبان رانده است. او در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته است: «آقای موسی صدر قبل از پیروزی انقلاب که من در لبنان حضور داشتم و انقلابیون دور من بودند نه دور او، با شاه رابطه خوبی داشت، ایشان می‌گفت که ما باید با مسیحیان متحد شویم و یک آخوند به کلیسا برود و یک کشیش نیز در مسجد پیش‌نماز شود. وقتی چنین حرفی را زد باید علیه او قیام می‌شد. ایشان باید به خاطر این حرف کشته می‌شد اما ما دیدیم که ارزشی ندارد هرچند قذافی او را کشت. قذافی به نهضت‌های انقلابی و ضد استعماری کمک می‌کرد اما هر چه امام موسی صدر اقدام می‌کرد به او کمک نکرد وقتی او را دعوت کردند او به آنجا رفت، من آنجا مراوده و از همه جزئیات اطلاع داشتم و در‌‌ نهایت او را کشتند.»

 

او درباره رهبر سابق لیبی نیز گفته «قذافی یک مرد بزرگی بود و رابطه داشتن با او یک افتخار است. شما دیدید که چه کسانی قذافی را کشتند؛ همان نیروهای غربی و استعماری. دیکتاتور بود اما حالا که او را کشتند حکومت لیبی به چه وضعیتی دچار شده است.»
 

مهدی فیروزان، خواهرزاده امام موسی صدر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس و در واکنش به اظهارات جلال‌الدین فارسی پیرامون عملکرد و سرنوشت امام موسی صدر اظهار داشت: «همه می‌دانند که جامعه لبنانی یک جامعه چند طایفه‌ای و چند مذهبی است و طبیعی است که شخصیتی مثل امام موسی صدر در آن مقطع برای اینکه بتواند عزت و هویت واقعی جامعه شیعیان را که در آن زمان در پایین‌ترین سطوح جامعه لبنانی و با محرومیت زندگی ‌می‌کردند، به آن‌ها برگرداند، می‌بایست با همه طرف‌ها و ادیان و قومیت‌ها گفت‌وگو می‌کرد و امروز نتیجه آن را می‌بینیم که جامعه شیعیان لبنان یک طرف جدی در موضوعات منطقه‌ای است و جمهوری اسلامی ایران نیز سال‌ها است همین روند را ادامه می‌دهد.»

 

فیروزان اضافه کرد: ‌«اینکه آقای فارسی می‌گوید امام موسی صدر نباید با جامعه مسیحی ارتباط می‌داشت، ممکن است یا به دلیل فراموشی ایشان از موضوعات تاریخی باشد و یا آنکه امروز با نگاه دیگری به مسائل می‌نگرد چون خود ایشان در جنبش فتح [فلسطین] با مسیحیان و اهل سنت کار می‌کرد چرا که هم اهل تسنن و هم مسیحیان در این جنبش فعال بودند و اتفاقاً شیعیان نقش بسیار کمی داشتند بنابراین چطور آقای فارسی می‌تواند در آن مقطع این ارتباط را داشته باشد ولی یک رهبر دینی و مجتهد و مصلحی مثل امام موسی صدر این حق را ندارد؟»

 

وی خاطرنشان کرد: «آقای فارسی، قذافی را یک رهبر موفق معرفی می‌کند در حالی که من بعید می‌دانم بعد از انقلاب مردم لیبی و افشای بسیاری از جنایت‌های تروریستی قذافی در سطوح جهانی و محلی کسی این موضع را بپذیرد.»

 

داماد خانواده صدر گفت: «از جمله اقدامات قذافی که بعد از قیام مردم این کشور افشا شد، پشتیبانی از جدایی‌طلبان خوزستان در ایران و یا حمایت از نیروهای ضد ایرانی و فروش اسناد هسته‌ای ایران به آمریکا بود. بنابراین هیچ کس در جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانند چنین فرد دیکتاتوری را یک رهبر موفق بنامد.»

 

فیروزان خاطرنشان کرد: ‌«این مصاحبه آقای فارسی را باید از همه مصاحبه‌های گذشته ایشان جدا کرد. چرا که یا تاریخ را فراموش کرده و یا امروز یک نگاه جدید به مسائل دارند و من متأسفانه در این اظهارات یک آشفتگی و خودشیفتگی می‌بینم که ایشان همه شخصیت‌های انقلاب حتی امام خمینی و دیگران را الهام گرفته از طرف خودشان می‌دانند. البته ما نمی‌خواهیم به شخصیت ایشان توهین شود. اگرچه ما با مواضع سیاسی آقای فارسی مخالفیم اما به هر حال در گذشته از کتاب‌های ایشان خصوصاً مواضع ضد مارکسیستی‌شان استفاده کردیم و امروز من دلم می‌سوزد که این آشفتگی را در اظهاراتشان می‌بینم.»

 

وی افزود: «از سال ۸۴ خیلی‌ها حتی برخی آمریکایی‌ها به دنبال این سوال بودند که آیا کسی از ایران در ربودن امام موسی صدر توسط قذافی نقش داشته است؟ که ما همواره آن را تکذیب کرده‌ایم. اما این اظهارات آقای فارسی آن گمانه‌زنی‌ها را تقویت می‌کند.»

 

فیروزان گفت: «به نظر من مابقی اظهارات آقای فارسی هم مثل اطلاعات و اعتقادشان درباره امام موسی صدر است. ایشان نه تنها حکم اعدام برای امام صدر برای ملاقات با مسیحیان می‌دهد بلکه قذافی را هم عامل آن معرفی می‌کند. درحالیکه طبق اطلاعات مقامات امروز لیبیایی و مقامات لبنان و کمیته رسمی پیگیری لبنانی و طبق تفاهمنامه رسمی لبنان و لیبی و نیز اطلاعات و مواضع جمهوری اسلامی، امام موسی صدر زنده و در قید حیاتند بنابراین برای جلوگیری از خلط مباحث و جلوگیری از خیانت تاریخی، دستگاه قضایی و دادستانی و اطلاعاتی خود دانند که با آقای فارسی و اظهاراتشان چه کنند.»

کلید واژه ها: جلال الدین فارسی امام موسی صدر


نظر شما :