خیابان «کارگر»، منتظر «مصدق» است

۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۶:۴۶ کد : ۶۲۱۱ دیگر رسانه‌ها
خیابان «کارگر»، منتظر «مصدق» است
تاریخ ایرانی: یک عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در مورد تغییر نام خیابان «کارگر شمالی» به «مصدق» گفت: «چندی پیش با توجه به واکنش‌هایی که در فضای مجازی نسبت به نام‌گذاری تونل آرش - اسفندیار به نام مصدق صورت گرفت بررسی خیابانی به نام مرحوم مصدق در دستور کار قرار گرفت و سرانجام بر اساس پیشنهاداتی که در فضای مجازی و در جلسه کمیسیون فرهنگی شورا توسط اعضاء مطرح شد، در ‌‌نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که خیابان کارگر شمالی به نام مرحوم مصدق نام‌گذاری شود.»

 

حجت نظری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه معبر حد فاصل بین خیابان انقلاب تا بزرگراه آیت‌الله حکیم را که در حال حاضر به نام کارگر شمالی معروف است پیشنهاد تغییر نام داده‌ایم، افزود: «پیشنهاد کمیسیون این است که این خیابان به نام مصدق نام‌گذاری شود و در ادامه خیابان کارگر جنوبی نیز با حذف پسوند جنوبی به نام کارگر شناخته شود. این تغییر نام مصوبه کمیسیون نام‌گذاری را دارد و به هیات رئیسه اعلام وصول شده است و منتظر هستیم تا هیات رئیسه این تغییر نام را در دستور کار صحن قرار دهد تا توسط اعضای شورای شهر به تصویب نهایی برسد.»

 

نظری همچنین در گفت‌وگو با روزنامه «قانون» درباره آن دسته از شهروندانی که نگران از بین رفتن نام کارگر از خیابان‌ها هستند، توضیح داده است: «قرار شد میدان راه‌آهن تا میدان انقلاب را هم با حذف پسوند جنوبی به نام خیابان کارگر بنامیم. با این کار هم نام خیابان کارگر حفظ می‌شود و هم نام کارگر شمالی که هنوز برای آن خیابان بعد از گذشت چندین سال جا نیفتاده بود، تغییر می‌کند و به نام مرحوم مصدق نام‌گذاری می‌شود.»

 

نظری به خیابان دکتر فاطمی اشاره می‌کند و جمشیدآباد که شلوغی‌های کودتای ۲۸ مرداد در آن اتفاق افتاد و ادامه می‌دهد: «ما فکر کردیم که اینجا وجاهت دارد که نام مرحوم مصدق را بر این خیابان بگذاریم که شاهد اتفاق‌های تاریخی دوره هم‌نام او بوده است. ضمن اینکه در جنوب این خیابان، میدان انقلاب است که در اقدامات مرحوم مصدق برای ملی شدن صنعت نفت بسیار تاثیرگذار بود.»

 

محمود میرلوحی، دیگر عضو شورای شهر تهران هم در گفت‌و‌گو با «قانون» با اشاره به اینکه برای نامگذاری خیابان‌ها همیشه دو تجربه وجود داشته است، افزود: «این نامگذاری‌ها باید نیاز جامعه باشد و مصدق از شخصیت‌هایی است که به گردن این مردم و کشور حق دارند. فکر می‌کنم این تغییر نام خیلی زود در میان مردم مورد اقبال قرار گیرد و هر خیابانی که ما نامش را به نام مصدق بنامیم، در میان مردم هم جا می‌افتد چون مردم مصدق را دوست داشتند و برایش احترام زیادی می‌گذاشتند.»

 

این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در ادامه از اینکه نام کارگر شمالی هیچ وقت در زبان مردم جریان پیدا نکرد، ادامه داد: «بعضی خیابان‌ها بر زبان مردم نمی‌چرخد اما در مورد مصدق موضوع متفاوت است و ما باید یکی از خیابان‌های موجود را تغییر نام بدهیم و به نام مصدق نام‌گذاری کنیم. با اینکه می‌دانیم ممکن است در شورا موافق و مخالف داشته باشد.»

 

او خیابان مصدق را به جای کارگر شمالی درست می‌داند و می‌گوید: «البته خیابان کارگر شمالی گزینه مناسبی است چون از خیابان راه‌آهن تا میدان انقلاب به نام خیابان کارگر است. حتی وجود دانشگاه در خیابانی که به نام مصدق نام‌گذاری می‌شود هم اتفاق بسیار مبارکی است. به هر حال می‌دانیم که در میان شورا شاید آقای حبیب‌زاده به عنوان کسی که رئیس فراکسیون کارگری بوده، ممکن است مخالفت کند اما ما خیابانی به نام کارگر داریم و باید به مشاهیر تاریخی‌مان هم توجه داشته باشیم.»

 

ابراهیم خلیل‌آبادی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با تغییر نام خیابان کارگر شمالی به مصدق موافق است. او می‌گوید: «مرحوم مصدق یکی از چهره‌های ملی کشور است و باید خیابانی به نام او در تهران داشته باشیم. خیابان‌های متعددی برای این نام‌گذاری به اسم ایشان مطرح شده است. حتی گفتند که ما تونل آرش - اسفندیار را به این نام تغییر بدهیم اما بعضی از اعضا گفتند که آن منطقه در شأن ایشان نیست که ما به نام او نام‌گذاری کنیم. البته پیشنهادهایی در مورد خیابان سی تیر مطرح شده است اما نام این خیابان میان مردم شناخته شده و بهتر است از آن صرف‌نظر کنیم.»

 

مجید فراهانی، دیگر عضو شورای شهر نیز از انتخاب نام مصدق بر خیابان کارگر شمالی استقبال می‌کند و ‌می‌گوید: «موضوع مبحث تعیین نام معابر میادین و خیابان‌ها را کمیسیون نام‌گذاری و کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر انجام می‌دهد و این موضوع را بررسی می‌کند. البته تعیین تکلیف برای خیابانی که می‌خواهند به نام مصدق نام‌گذاری کنند، بسیار عالی است. او از پیشگامان مبارزه در ایران است و نامگذاری خیابانی به نام او از مدت‌ها پیش در دستور کار شورای شهر قرار گرفته است.»

 

الهام فخاری، دیگر عضو شورای شهر تهران است که در گفت‌وگو با روزنامه «سازندگی» تاکید کرده که نام «کارگر» از خیابان حذف نمی‌شود، بلکه «مصدق» اضافه می‌شود.

 

این نامگذاری اما مخالفانی دارد؛ برخی به تغییر نام خیابان کارگر شمالی اعتراض دارند و برخی دیگر با اشاره به نظر بنیانگذار انقلاب درباره مصدق از اساس با نام‌گذاری خیابانی به نام رهبر ملی شدن صنعت نفت ایران مخالفت می‌کنند.

 

داوود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه و سخنگوی جبهه ملی ایران معتقد است که نام مصدق فرا‌تر از خیابان کارگر شمالی است، هرچند او نام‌گذاری این خیابان به نام مصدق را مثبت ارزیابی می‌کند.

 

او در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا افزود: «در ابتدای انقلاب هم، خیابان ولیعصر به نام مصدق شد که بعد از مدتی تغییر کرد. به هرحال این اقدام مثبت است، اما حق آن بود که خیابان بهتری را تعیین می‌کردند. جایگاه نام مصدق فرا‌تر از کارگر شمالی است.»

 

هرمیداس باوند با اشاره به اینکه با او درباره این نام‌گذاری مشورتی نشده است، افزود: «کسی درباره این موضوع از ما نظری نخواست. معمولا برای شخصیت‌های تاریخی در همه جای جهان، محل‌های بزرگتر و شناخته شده‌تری را تعیین می‌کنند.»

 

او درباره احتمال تغییر محل دفن مصدق گفت: «این امر بستگی به اوضاع و احوال داخلی کشور دارد. باید فضایی ایجاد شود تا شخصیت‌های گذشته، مورد تمجید قرار بگیرند. اگر قرار باشد که این انتقال انجام شود و بعد، مانند برخی شخصیت‌ها سنگ قبر را بشکنند، درست نیست. همین که برای نام مصدق، خیابانی را در نظر گرفته‌اند، قابل ستایش است.»

 

دبیرکل جمعیت فداییان اسلام اما معتقد است: «وقتی امام با صراحت می‌فرماید مصدق مسلم نبود و او نخستین دبیر جبهه ملی بود که امام این جبهه را مرتد اعلام می‌کند چطور شورای شهر قصد دارد خیابانی را به نام مصدق تغییر دهد.»

 

محمدمهدی عبدخدایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه من نمی‌دانم چرا شورای شهر برخلاف نظر امام عمل می‌کند، اظهار داشت: «وقتی امام می‌فرماید ملی‌گرایی کفر است و اسلام از آن ضربه خورده است؛ چه اتفاقی افتاده است که افتخار آقایان این است که به ملی‌گرایی روی آورند درحالیکه انقلاب ما جمهوری اسلامی است نه انقلاب ناسیونالیستی.»

 

دبیرکل جمعیت فداییان اسلام افزود: «حال باید دید در آینده نه چندان دور وقتی مورخان بی‌طرفانه تاریخ را بررسی کنند چگونه عملکرد این آقایان را واکاوی می‌کنند. مصدق یک نهضت پیروزی را که به وسیله فرزندان اسلام آغاز شد با اشتباهاتش به شکست کشاند، ملی شدن صنعت نفت به جریان کنسرسیوم تبدیل شد.»

 

وی ادامه داد: «شورای شهر تهران قصد دارد خیابان کارگر شمالی را به نام مصدق تغییر نام دهد این در حالی است که هرگز خیابان کارگر نباید به نام مصدق شود چرا که مصدق خودش یک مالک و جزء تیول‌دارهای بزرگ ایران و نوه مظفرالدین شاه بود. روزی که آقامحمدخان قاجار با کشتار به سلطنت قاجاریه رسید هیچ کدام از قاجار‌ها ملکی نداشتند، به مرور زمان املاک مردم را تصرف کردند یا مردم را وادار کردند املاک آنان را آباد کنند.»

 

عبد‌خدایی ادامه داد: «من از ته دل برای این شورای شهر تاسف می‌خورم که خیابان کارگر را به نام مصدق تغییر دهد. شایسته‌ترین انسانی که از مصدق حمایت کرده مرحوم آیت‌الله طالقانی بود، آن بزرگوار نیز سر خاک مصدق در چهاردهم اسفند ۱۳۵۷ صحبت کرد و درباره درباره ملی شدن صنعت نفت و طرفدارانش که دکتر مصدق را قهرمان می‌دانستند فرمود اقدام فداییان اسلام در مرگ هژیر و رزم‌آرا موجب ملی شدن صنعت نفت شد.»

 

برخی کاربران فضای مجازی نیز با هشتگ #بن_بست_مصدق با این نام‌گذاری مخالفت کرده‌اند.

 

حسین دهباشی، پژوهشگر تاریخ در صفحه توئیتر خود یادآوری کرده است: «شورای شهر، نام بخشی از خیابان کارگر را‌ به مصدق تغییر داد. جالب است که در سال ۱۳۵۸ هم خیابان پهلوی (بلند‌ترین خیابان تهران) به مصدق تغییر نام یافت. در پی مخالفت ملی‌گرا‌ها با لایحه قصاص در مجلس و گفته امام که رهبر آن‌ها (مصدق) مسلمان نبود اما نام آن به ولیعصر بدل شد.»

 

سایت «بهارنیوز» هم تذکر داده «در حالیکه در قاهره پایتخت مصر ۶۰ سال است که یک خیابان به نام مصدق نام‌گذاری شده است، اما در کشور مصدق، شورای شهر تهران به تازگی تصمیم گرفته است نام خیابان کارگر شمالی را به مصدق تغییر نام دهد!» 

کلید واژه ها: خیابان مصدق


نظر شما :