قاتل شهید بهشتی کشته شد

۰۸ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۷ کد : ۶۳۱۶ دیگر رسانه‌ها
قاتل شهید بهشتی کشته شد

تاریخ ایرانی: روزنامه سازندگی در شماره امروز خود (۸ خرداد ۹۷) از کشته شدن محمدرضا کلاهی، عامل انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر ۱۳۶۰ خبر داد. به واسطه این انفجار، دکتر محمد حسینی بهشتی به همراه ۷۲ عضو دیگر حزب شهید شدند. این اتفاق یکی از بزرگترین عملیات‌های تروریستی در ایران نام گرفت و سازمان مجاهدین خلق نیز بلافاصله مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت.

 

اکنون پایگاه خبری آلمیره هلند اعلام کرده است: «مرد ایرانی که در سال ۲۰۱۵ در این شهر کشته شده به طور قریب به یقین مسئول بزرگترین حمله تروریستی تاریخ ایران بوده است. مردم شهر در شوک هستند که بیش از ۳۰ سال یک تروریست در کنار آن‌ها زندگی می‌کرده و کسی اسم واقعی او را که محمدرضا کلاهی صمدی بوده، نمی‌دانسته. او مسئول بمبگذاری سال ۱۹۸۱ در حزب جمهوری اسلامی در تهران بود که ۷۳ نفر کشته شدند. این مرد با نام علی معتمد در شهر زندگی می‌کرد و متخصص برق بود.»

 

این پایگاه خبری همچنین آورده است: «او در دهه ۸۰ وقتی وارد هلند شد، دولت هلند او را به عنوان یک پناهنده سیاسی پذیرفت و بلافاصله به او وسایل اولیه زندگی داد. هفته گذشته نیز اولین جلسه دادگاه دو متهم این پرونده برگزار شد. «آنوار ای‌بی» و «مورئام» از نظر دادگاه متهم به قتل محمدرضا کلاهی هستند.» 

 

ایرج مصداقی از اعضای پیشین سازمان مجاهدین خلق نیز روز پنجم خرداد با تائید خبر کشته شدن محمدرضا کلاهی در سال ۲۰۱۵ در هلند نوشته: «من با توجه به تحقیقاتی که از اعضای سابق مجاهدین کرده بودم، تصور می‌کردم او فرد دیگری است. اما ظاهراً بر اساس مدارک دادگاه و پلیس هلند او محمدرضا کلاهی بوده است. نام متهمان به قتل که خارجی هستند هنوز منتشر نشده است. باید منتظر انتشار اخبار بیشتری از این دادگاه باشیم و ببینیم فرقه رجوی در این رابطه چه موضعی می‌گیرد؟ سکوت مقامات هلندی پیرامون این پرونده احتمالا به این دلیل بوده است که پای دولت هلند به میان می‌آید که چرا به یک «تروریست» اقامت داده بود.» 

 

پیگیری‌های «تاریخ ایرانی» نشان می‌دهد که اولین بار در دی‌ماه سال ۱۳۹۲ یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) مدعی شد که مسعود کشمیری عامل انفجار دفتر نخست‌وزیری و محمدرضا کلاهی صمدی عامل انفجار حزب جمهوری اسلامی در آلمان رویت شده‌اند.  اما روز ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی خبر داد: «به دنبال همکاری‌های پلیس اینترپل و پیگیری‌های پلیس ایران، یکی از عناصر گروهک تروریستی منافقین که در انفجار حزب جمهوری دست داشت در کشور آلبانی شناسایی و دستگیر شد.» پس از آن در دی‌ماه ۱۳۹۵ خبر کشف جسد متلاشی‌شده کلاهی در آپارتمانی در هلند منتشر شد. طبق اخبار منتشرشده جنازه کلاهی در حالی پیدا شد که بیش از سه ماه از مرگ او می‌گذشت و این احتمال جدی بود که او در آپارتمان خود توسط افراد نا‌شناس کشته شده باشد. 

 

روز سوم دی ۱۳۹۵، یک فعال سیاسی ایرانی مقیم هلند مدعی شد مرد ایرانی که سال گذشته در هلند کشته شده بود، ‌‌‌همان محمدرضا صمدی کلاهی است. مرتضی صادقی در گفت‌وگو با برنامه «صفحه آخر» صدای آمریکا جزئیاتی از قتل یک مرد ۵۶ ساله ایرانی در هلند را بازگو کرد که ابتدا به «مرد ناشناخته» معروف شد و بعد‌تر او را «علی معتمد» معرفی کردند. اما صادقی به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد علی معتمد نام دوم محمدرضا صمدی کلاهی است. 

 

صدای آمریکا به مطلب سید مهدی دزفولی، سردبیر سابق سایت «شفاف» اشاره کرده که نوشته محمود علوی وزیر اطلاعات ایران خبر ترور کلاهی را تائید کرده اما برای جلوگیری از طرح رسانه‌ای «یک عنصر خائن» خبر آن به طور رسمی اعلام نشد. 

 

صادقی می‌گوید که حضور اعضای سابق سازمان مجاهدین خلق در مراسم خاکسپاری فرد کشته شده در هلند باعث تقویت سوءظن او شده است. صادقی در جریان گفت‌وگو با دوستان و اطرافیان این فرد و تعامل با مقامات امنیتی و پلیس هلند به این باور رسیده که فرد کشته شده‌‌‌ همان کلاهی است. 

 

یکی از مهم‌ترین دلایل مورد استناد صادقی، وجود خال در کف پای فرد کشته شده است که پیش از این هم به عنوان یکی از مشخصه‌های کلاهی معرفی شده بود. 

 

روز ۸ شهریور ۱۳۹۶ سید جواد هاشمی، دبیرکل بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور) در گفت‌وگو با «خبر فوری» تائید کرد که کلاهی و کشمیری، عاملان اصلی انفجارهای ۷ تیر و ۸ شهریور ۱۳۶۰ کشته شده‌‌اند.

 

سایت «کردانه» نیز روز ۷ خرداد ۱۳۹۷ نوشت که دادگاهی در شهر لیلی استاد هلند دو آمستردامی را به اتهام ترور علی معتمد (محمدرضا کلاهی صمدی) محاکمه کرد. روزنامه پارول هلند در مطلبی در این رابطه نوشت: «علی معتمد، مرد برق‌کار ایرانی که در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ به دست دو جنایتکار آمستردامی در آلمیره ترور شد، همان محمدرضا کلاهی صمدی است. در مصاحبه‌ای که پارول برای اولین بار با همسر وی  انجام داده او این مسئله را تائید کرده است که تا چند سال پیش وی نمی‌دانسته که همسر وی محمدرضا کلاهی صمدی است.» به نوشته «کردانه» در گزارش پلیس به دادگاه آمده است «آنوار ای‌بی» یکی از ۶۰۰ نفر جنایتکار حرفه‌ای شناخته شده آمستردام هلند است و «مورئام» نیز چند بار به زندان محکوم شده است. 

کلید واژه ها: کلاهی انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی ‌7 تیر


نظر شما :